صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۳۶۹۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
وبگردی

معمای ۴ هواپیمای مرموز که در طول تاریخ ناپدید شدند

در طول تاریخ هواپیماهایی بودند که به همراه سرنشینانشان ناپدید شدند و دیگر اثری از آنها نبوده است، در ادامه به چهار مورد از آنان می‌پردازیم.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، از نظر آماری، هواپیما‌ها به شکل قابل توجهی ایمن‌تر از خودرو‌ها هستند. با این حال، هواپیما‌هایی که به طور مرموزی همراه با مسافران خود ناپدید می‌شوند، ناراحت کننده و ترسناک هستند. اما با وجود ترسناک بودن این حوادث، حل کردن این معما‌ها حس کنجکاوی را برمی انگیزند. این مقاله نگاهی دارد به اسرار هواپیما‌هایی که ناپدیده شده اند و تا به امروز معمای آن‌ها حل نشده باقی مانده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد هواپیما‌هایی که به طرز مرموزی ناپدید شدند شامل پرواز ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی، هواپیمای آملیا ارهارت، پرواز ۱۹، پرواز ۷۳۹ تایگر لاین می‌شوند.
پرواز ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی یک معمای هوانوردی مدرن است. در واقع مقامات تا به امروز نتوانسته‌اند حقیقت این پرواز ناپدید شده را کشف کنند. با این حال، یک تحقیق جدید توسط شرکت خصوصی Ocean Infinity ممکن است در نهایت پاسخ‌هایی را ارائه دهد.
 
۱. پرواز ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی
زمان ناپدید شدن: ۸ مارس ۲۰۱۴
محل سقوط: اقیانوس هند
تعداد سرنشینان: ۲۳۹
هواپیما: بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ER
پرواز ۳۷۰ به عنوان یکی از بزرگترین اسرار تاریخ هوانوردی مدرن در نظر گرفته می‌شود؛ معمایی که همچنان محققان و عموم مردم را سردرگم می‌کند. البته تئوری‌های متعددی در مورد اتفاقی که برای این پرواز رخ داده، ارائه شده است، از جمله کاهش فشار، قتل-خودکشی، هواپیماربایی یا آتش سوزی.
این هواپیما قرار بود مسیر شمال شرقی را از کوالالامپور تا پکن طی کند. با این حال، حدود ۴۰ دقیقه پس از برخاستن، هواپیما در همان زمانی که ارتباطش با کنترل ترافیک هوایی قطع شد، به شدت به سمت غرب چرخید. در این زمان رادار نظامی و غیرنظامی مالزی توانست حدود یک ساعت دیگر هواپیما را شناسایی کند تا اینکه هواپیما در ساعت ۲:۲۲ بامداد به وقت محلی از محدوده رادار بر فراز دریای آندامان خارج شد. هر چند ارتباطات بین هواپیما و ماهواره Inmarsat-۳ F ۱ نزدیک به شش ساعت پس از خروج هواپیما از رادار نظامی ادامه داشت.
در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۵، فلپرون راست هواپیما در ساحلی در سنت آندره، رئونیون پیدا شد. از آن زمان تاکنون، بیش از ۳۰ قطعه زباله هواپیما کشف شده است - آن‌ها یا به طور قطعی به این هواپیما مربوط بوده اند یا به عنوان بخشی از یک بوئینگ ۷۷۷ شناسایی شده اند. در سال ۲۰۱۷، مقامات به جستجوی چند ملیتی پایان دادند.
 
۲. هواپیمای آملیا ارهارت
زمان ناپدید شدن: ۲ ژوئیه ۱۹۳۷
مکان: اقیانوس آرام
تعداد سرنشینان: ۲
نوع هواپیما: لاکهید مدل ۱۰-E Electra
اتفاقی که برای آملیا ارهارت افتاد یکی از معروف‌ترین معمای حل نشده قرن بیستم است. داستان زندگی و میراث او امروزه همچنان مردم را مجذوب خود می‌کند.
 
آملیا ارهارت که بود؟
آملیا ارهارت یک بانوی پیشگام هوانوردی آمریکا بود که به خاطر علاقه اش به پرواز و تلاش اش برای شکستن برخی رکورد‌های هوانوردی همواره الهام بخش فعالان این حوزه بوده است. برخی رکورد‌های هوانوردی که به دست آورده شامل موارد زیر است:
- اولین زنی که به تنهایی از اقیانوس اطلس عبور کرد (و دومین فردی که به تنهایی از اقیانوس اطلس عبور کرد)
- اولین کسی که به تنهایی از هاوایی به کالیفرنیا پرواز کرد
- اولین زنی که صلیب پرنده ممتاز ایالات متحده را دریافت کرد
- اولین زنی که یک پرواز انفرادی و بدون توقف در سراسر ایالات متحده انجام داد
ارهارت زنان را تشویق کرد تا هنجار‌های محدود کننده اجتماعی را به چالش بکشند و تلاش کرد تا اطمینان حاصل شود که زنان فرصت‌های شغلی زیادی خواهند داشت.
 
تلاش برای دور زدن کره زمین
در ۱ ژوئن ۱۹۳۷، ارهارت به طور علنی برنامه‌های خود را برای پرواز در سراسر جهان اعلام کرد و مطبوعات پیشرفت او را دنبال کردند. او و دریانورد فرد نونان، میامی، فلوریدا را ترک کردند تا به سمت سن خوان، پورتوریکو بروند. آن‌ها برای حدود یک ماه، با موفقیت در چندین کشور توقف کردند و تقریباً به هدف دور زدن جهان دست یافتند.
در ۲ ژوئیه ۱۹۳۷، ارهارت و نونان از لائه، گینه نو به پرواز درآمدند. آن‌ها قصد داشتند به جزیره هاولند بروند و این می‌توانست طولانی‌ترین مرحله سفر آن‌ها باشد. گارد ساحلی ایالات متحده کاتر ایتاسکا در آنجا منتظر بود تا آن‌ها را راهنمایی کند، اما بین ارتباطات صوتی معیوب و آسمان ابری، ارهارت و نونان هرگز به جزیره نرسیدند. حالا پس از گذشت سال‌ها هنوز مکان هواپیما و سرنوشت دو سرنشین معروف آن مشخص نیست.
 
۳. پرواز ۱۹
زمان ناپدید شدن: ۵ دسامبر ۱۹۴۵
مکان: اقیانوس اطلس
سرنشینان: ۱۴
نوع هواپیما: گرومن TBM Avenger
 
ناپدید شدن پرواز ۱۹ و یکی از کشتی‌های جستجوی PBM Mariner به خلق افسانه مثلث برمودا کمک کرد. در این رابطه خلبان در طول پرواز دچار سردرگمی شد و فکر کرد قطب نما‌ها کار نمی‌کنند و تصمیم به پرواز نامنظم گرفت.
پنج بمب افکن اژدر ایستگاه هوایی نیروی دریایی در فورت لادردیل فلوریدا را برای یک پرواز آموزشی معمول ترک کردند. رهبر پرواز ستوان چارلز کارول تیلور بود. شروع پرواز به خوبی انجام شد و خدمه توانستند بمب‌های تمرینی خود را با موفقیت پرتاب کنند. با این حال، در مرحله دوم سفر، تیلور دچار سردرگمی شد. او متقاعد شده بود که قطب نما‌ها کار نمی‌کنند و هواپیما‌ها در مسیر درست پرواز نکرده اند. بدتر شدن هوا هم فایده‌ای نداشت.
تیلور چندین چرخش مختلف انجام داد و خلبانان دیگر با اکراه دنباله روی کردند. در یکی از آخرین پیام‌ها، صدای تیلور شنیده می‌شود که به افرادش می‌گوید برای تصادف آماده شوند و در نهایت استاتیک در نهایت جایگزین ارتباطات رادیویی شد.
 
ماموریت‌های جستجو و نجات
پس از اینکه نیروی دریایی ایالات متحده متوجه شد که پرواز ۱۹ گم شده است، دو قایق پرنده PBM Mariner به منظور جستجوی هواپیما‌ها و ۱۴ خدمه اعزام شدند. ۲۰ دقیقه بعد، یکی از مارینر‌ها - با ۱۳ نفر - نیز ناپدید شد. روز بعد و در طول پنج روز، تلاش‌هایی برای جستجوی پرواز ۱۹ و مارینر انجام شد. اما در نهایت هواپیما‌ها و ۲۷ سرنشین هرگز پیدا نشدند.
 
مثلث برمودا
این حادثه خاص توجه را به خود جلب کرد وافسانه مثلث برمودا را تشکیل داد. مثلث برمودا به عنوان مکانی در اقیانوس اطلس توصیف می‌شود که در آن کشتی‌ها و هواپیما‌ها به طور مرموزی ناپدید می‌شوند. تئوری‌های توطئه متعددی در مورد این منطقه وجود دارد. با این حال، هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که احتمال ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیما‌ها در مثلث برمودا بیش از هر منطقه اقیانوسی دیگر است.
 
۴. پرواز ۷۳۹ تایگر لاین
زمان: ۱۶ مارس ۱۹۶۲
مکان: اقیانوس آرام
تعداد سرنشینان: ۱۰۷ نفر
نوع هواپیما: Super Lockheed L-۱۰۴۹ H
پرواز ۷۳۹ تایگر لاین توسط ارتش ایالات متحده اجاره شده بود و دارای ۹۳ سرباز ارتش ایالات متحده، سه سرباز ویتنام جنوبی و ۱۱ خدمه بود. نام افراد حاضر در پرواز ۷۳۹ در یادبود سربازان ویتنام در واشنگتن دی سی نیست، زیرا سربازان هنگام مفقود شدن در منطقه جنگی نبودند. با این حال، بنای یادبودی در کلمبیا فالز، مین، برای مسافران گمشده احداث شده است.
 
جنگ ویتنام
جنگ ویتنام به مدت دو دهه ادامه داشت که از اول نوامبر ۱۹۵۵ شروع شد و در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ به پایان رسید. ۹۶ سرباز مسافر این هواپیما در سال ۱۹۶۲ برای شرکت در جنگ از ویتنام نرفته بودند، در عوض، به آن‌ها دستور داده شد تا سربازانی را که به نیرو‌های ویتنام جنوبی کمک می‌کردند برای مبارزه با چریک‌های ویت کنگ آموزش ببینند، تسکین دهند.
مسیر
هواپیما از پایگاه نیروی هوایی تراویس، کالیفرنیا، برای رسیدن به مقصد خود در سایگون، ویتنام، با چهار توقف برنامه ریزی شده برای سوخت گیری در طول مسیر، خارج شد. چهار توقفگاه آن قرار بود در هونولولو، ویک آیلند، گوام و فیلیپین باشد. هواپیما در هونولولو یا ویک آیلند به دلیل تأخیر سوخت گیری نکرد و بالاخره در گوام توانست به زمین بنشیند و سوخت گیری کند.
تقریباً یک ساعت و نیم پس از خروج هواپیما از گوام، خلبان مختصات خود را ۱۳ درجه و ۴۰ دقیقه شمالی ۱۴۰ درجه و ۰ دقیقه شرقی گزارش کرد. اگرچه قرار بود هواپیما یک ساعت بعد در مختصات ۱۴ درجه شمالی و ۱۳۵ درجه ۰ دقیقه شرقی باشد، اما تماس رادیویی با هواپیما برقرار نشد و هرگز به فیلیپین یا ویتنام نرسید.
پرواز ۷۳۹ بدون هیچ ردی ناپدید شد و هیچ جسد یا تکه‌ای از هواپیما تاکنون پیدا نشده است. گفته می‌شود که هواپیما در حال حرکت منفجر شده است، اما بدون شواهد فیزیکی، به سختی می‌توان اثبات کرد که در این پرواز چه اتفاقی افتاده است.
 
منبع فرادید
https://www.iribnews.ir/00FVsD
خبرهای مرتبط
شگفتی‌های فراموش‌شدۀ سودان؛ از اهرام نوبه‌ای تا گورستان صوفیان
معمای مرگ دلفین‌ها در تهران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"