وزیر آموزش و پرورش در سفرش به رشت گفت: برنامه ریزی و عملکرد نظام تعلیم و تربیت باید با توجه به نیازهای حال و آینده باشد.
وی با اشاره به تلاش استکبار برای انحراف نسلهای آموزشی ، گفت: تربیت نسل چهارم و پنجم با وجود هجمه گسترده رسانهای دشمن کار بسیار سخت و سرنوشت سازی است.
وی با تاکید بر ساماندهی ساختار انسانی آموزش و پرورش اضافه کرد: طرح رتبه بندی در حال اجرا است و دولت و مجلس در تکمیل این بخش جدی هستند.
وزیر آموزش و پرورش فرهنگیان و معلمان را سنگ بنای پیشرفت و تعالی جامعه دانست و گفت: سازوکار پژوهش محورانه از سوی فرهنگیان منجر به سرمایه اجتماعی میشود.
دکتر نوری، تعلیم و تربیت را هدف اصلی نظام آموزشی دانست و اضافه کرد: تعالی بخشی اجتماعی و تربیت نسلی آگاه و خداباور تکلیف مهم آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه هدف از نفوذ سند ۲۰۳۰ به آموزش و پرورش بی مهری به خانواده و فرزندآوری بود ، بر محوری کردن تربیت و پرورش در این نهاد آموزشی تأکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تعلیم و تربیت باید با مهارت اندوزی و برنامه محوری همراه باشد تا به نتیجه ختم شود.
دکتر نوری افزود: نظام آموزشی ماهیت اقتصادی دارد اما هدف و معیارش تربیت نسل اگاه و اثرگذار است.
وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای برای نظام اموزشی قائل است، گفت: دولت سیزدهم اعتبارات خوبی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مهارت محوری سرلوحه تربیت معلمان قرار گیرد، اضافه کرد: معلم توانمند و کارآمد میتواند دانش آموز باسواد و توانمند تربیت کند.
دکتر نوری با بیان اینکه توجه به اولیای دانش آموزان بسیار اهمیت دارد، گفت: مشارکت اولیا در تربیت و آموزش دانش آموزان نتیجه گرا است.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان هم کمبود نیروی انسانی را چالش این اداره کل عنوان کرد و گفت: در سال ۹۴ دانشآموزان را با ۲۹ هزار فرهنگی اداره میکردیم و امروز به دلیل افزایش دانشآموزان با ۲۶ هزار فرهنگی اداره میشود.
آقای محمد فائزی با بیان اینکه در اطاقور و املش یک کلاس با یک معلم برای یک دانشآموز اداره میشود، افزود: امیدواریم با آزمون استخدامی و ماده ۲۸ با تاکید بر بومیگزینی این مشکل جدی برطرف شود.
وی ادامه داد: برای جبران نیروی انسانی در آموزش و پرورش گیلان پیشنهاد میشود در سهمیه سرباز معلم به این استان توجه جدی صورت گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان افزود: خیران گیلانی در تقویت زیرساختهای آموزشی گیلان تحول آفرین بودند.
دکتر محمدرضا احمدی سنگری رییس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست بر حفظ جایگاه و شان معلم در نظام آموزش و پرورش تاکید کرد.
نمایندگان حاضر در این نشست نیز رسیدگی به مشکلات مدارس روستایی و حاشیه شهرها و مقابله با مهاجرت دانش آموزان روستا به شهر و تحقق برنامه های کلان آموزش و پرورش و تولید محتوای مناسب را خواستار شدند.
در ابتدای نشست جمعی از فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش دو تن از نمایندگان این جامعه نظرات و راهکارهایشان برای تعالی نظام آموزشی و مشکلات معلمان را بیان کردند.