مدرّس، مشاور و پژوهشگر آموزشی گفت: برای انتخاب رشتۀ هوشمندانه و هدایت تحصیلی حرفهای، لازم است دانشآموزان پایۀ نهم، اولیای دانشآموزان، مشاوران، دبیران و مدیران مدارس و آموزشگاههای سراسر کشور، به بیست نکتۀ کاملاً کاربردی و کلیدی، توجّه کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای پدرام زاویه، بیست نکتۀ نفیس برای انتخاب رشتۀ شایسته و هدایت تحصیلیِ عالی ویژۀ دانشآموزان پایۀ نهم و اولیای دانشآموزان و مشاوران و معلّمان و مدیران عالیقدر مراکز آموزشی سراسر کشور را بیان کرد.
۱- برای انتخاب رشتۀ اصولی و اساسی، لازم است که با کمک تست های استاندارد بین المللی همچون MBTI و HOLLAND که به شکل رایگان و فراوان در فضای مجازی موجود هستند، تیپ شخصیّتی و ترجیحات شخصی تان و رغبت و ترجیحات شغلی¬تان رو تشخیص بدهید تا رشتۀ مناسب برای خودتان و متناسب با تیپ شخصیّتی تان رو بشناسید!
۲- انتخاب اَساسی یا احساسی؟!: انتخاب رشته باید بر اساس علاقۀ همراه با شعور باشد نه علاقۀ مبتنی بر شور که در نهایت سبب می شود علاقه تبدیل بشود به مَلاقه و موجبِ آه و ناله!
حتماً رشته ها را خیلی دقیق و عمیق بشناسید و احساسی و شانسی انتخابشان نکنید.
آگاهی و اطّلاع از امکان ادامۀ تحصیل در رشته های مطلوب و موردنظرتان هم واجب و ضروری است!
۳- انتخاب رشتۀ صرفاً بر اساس پول سازی و بازار کار رشته ها، اشتباه فوق العاده مهلک و خطرناکی است.
پول یا علاقه؟!: تردید نکنید علاقه! پژوهش های پُر شُمار نشان دادهاند، آنهایی که در ابتدا علاقه را به پول ترجیح می دهند، عموماً شرایط و نتایج عالی تری نصیبشان می¬شود! انتخابتان همراه با لذّت هست یا همراه با ذلّت؟
۴- تحصیل در رشته های کمطرفدارتر، اگر همراه با خبرگی و نخبگی و نوآوری و نوآفرینی باشد، مسلّماً میتواند به کارآفرینی و ارزشآفرینی منتهی شود!
به قول دکتر علی شریعتی: اگر حسّ روییدن در تو باشد، در کویر هم رشد خواهی کرد!
۵- اگر در یک رشتۀ غیرممتاز، ممتاز و متمایز باشید، به¬مراتب بهتر و برتر از این هست که در یک رشتۀ ممتاز، غیرممتاز و غیرمتمایز باشید.
۶- شوربختانه، در کشورمان بیشتر از ۸۰ میلیون کارشناس و مشاور و متخصّص در تمامی اُمور زمینی و فَرازمینی داریم که در همۀ حوزهها و حیطهها، صاحبنظر و همواره در حال عرضه و اظهار و ارائۀ نظرات و نگاههای تخصّصیشان هستند. پس لطفاً به نظرات هر کسی، اعتماد و اعتنا نکنید و فقطوفقط از کارشناسِ کارآمد و کاربلد و کارکُشته، راهنمایی و مشورت بگیرید.
۷- تصمیم گیرندۀ پایانی شمایید و مسئولیّتش هم تماماً با شماست. تصمیم گیری را به هیچکس واگذار نکنید.
حتماً از متخصّصِ متعهّد و مجرّب، مشورت بگیرید، ولی تصمیم نهایی را فقط و فقط خودتان با شجاعت و شهامت بگیرید و مسئولیّتش را هم کاملاً بپذیرید. جزو خوش حالانِ بی اراده نباشید!
۸- برای چیدمان حرفه ای , هوشمندانه، باید انتخاب هایتان را طوری بچینید و اولویّتبندی کنید که وقتی از بالا به پایین پیش می روید، میزان تمایل و رضایتمندی تان کم بشود. تغییرات میل و رغبتتان با حرکت به سمت انتخابها و اولویّتهای پایینتر، باید اکیداً نزولی و کاهشی باشد!
۹- مراقب باشید در دام و تور مشاورنماها و معلّمنماهایِ شیّاد و شارلاتان نیفتید و گرفتار نشوید.
۱۰- مدرک یا مهارت؟!: اگه ارزش مـدارک مـتعدّد، ۱ واحد باشد، یقیناً ارزش مهارت های متنوّعِ مثبت و مفید و مؤثّر، بیش تر از ۱۰۰ واحد خواهد بود. بسیاری از شرکت های برتر و معتبر دنیا و برخی از شرکت های داخلی، شرط مدرک تحصیلی برای استخدام و بهکارگیری افراد ندارند و به دنبال افراد ماهر و متبحّر هستند! بنابراین قَویّاً و عمیقاً و شدیداً باید بهدنبال افزایش مهارت باشید نه افزودن مدرک! به همین خاطر، نباید پریشانی و نگرانیِ اَلکی در مورد رشتۀ انتخابیتان داشته باشید.
۱۱-سلایق و علایق و عقاید خانوادۀ گرانقدرتان، کاملاً مهمّ و مُحترمند، ولی سلایق و علایق و عقاید خودتان، بسیار مهمّ تر و محترم ترند و دیگر هیچ...
۱۲- بِرَم یا که نَرَم؟!: ببینید فایدۀ رفتن به رشتۀ موردنظرتان بیش تر هست یا هزینه اش! تنها مراقب باشید جوّگیر نشوید که بعداً ناجور، گیر میکنید!
۱۳- ذهن خوب یا ژن خوب؟!: اگه ذهن خوب داشته باشیم، قطعاً هیچ نیازی به ژن خوب برای رشد و پیشرفت نداریم. با تربیت و تقویت ذهن، می توانیم ذهنی خوب و مرغوب و مطلوب، داشته باشیم.
اکثرمان فکر می کنیم ماها باهوشترین مردم دنیاییم، در حالی که بهتر است واقع بین باشیم و به جای اینکه فکر کنیم فوق العاده هستیم، تلاش کنیم فوق العاده بِشویم!
۱۴- برای مفیدبودن، کوشش کنیم نه برای مهمّ¬بودن. اگر مهمّ هم شدیم که چه بهتر!
۱۵- قصّه و قضیه را زیاد جدّی نگیرید... مشاهدات و مطالعات مفصّل و متعدّد نشان میدهند که شادی، ساختنی است نه یافتنی! انتخاب با شماست. بههیچعنوان گمان نکنید که قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهتان، مدّتزمان طولانی و زیادی، سببِ شور و شادی و موجب خوشحالیتان میشود!
۱۶- فرم شمارۀ ۶ هدایت تحصیلی، هیچ اجبار و الزامی برای دانشآموز، ایجاد نمیکند و پیشنهادی است. این فرم، صرفاً جنبۀ توصیهای و مشاورهای دارد و برای راهنمایی و همراهیِ دانشآموز میباشد.
در این فرم، دانشآموز نسبت به خودش، آشنایی و آگاهیِ دقیقتر و عمیقتری پیدا میکند و اطّلاعات و محتویات آن، موجب شناختِ بهتر و بیشترِ او از خودش میشود.
۱۷- فرم شمارۀ ۷ هدایت تحصیلی، معیار و ملاکِ ثبتنام در پایۀ دهم میباشد.
ثبتنام نهاییِ دانشآموز، مشروط و منوط به کسب مجوّز بر مبنای این فرم است.
این فرم، بر اساس عملکرد تحصیلیِ سهسالۀ دانشآموز و ظرفیّتها و محدودیّتهای منطقه، تهیّه و تنظیم شده است.
در این فرم، دانشآموز با دانشآموزان منطقه، مقایسه میشود.
۱۸- در فرم شمارهٔ ۶، امتیازات عملکرد تحصیلی از ۳۵ محاسبه شدهاند در حالی که در فرم شمارهٔ ۷، همان امتیازات عملکرد تحصیلی، از ۱۰۰ محاسبه شدهاند.
بهعبارتی امتیازات عملکرد تحصیلیِ فرم شمارۀ ۶ در صَدسیوپنجم (۲.۸۵۷)، ضرب شدهاند!
۱۹- به وضعیّت و موقعیّت شغلیِ اکنون و الانِ رشتهها نگاه نکنید که اصلاً معقول و منطقی نیست!
به شرایطِ ۷ تا ۱۰ سال آینده که از دانشگاه فارغالتّحصیل میشوید، توجّه کنید!
۲۰- اگر ارزش و اهمّیّتِ انتخاب رشتۀ نهم از ارزش و اهمّیّتِ انتخاب رشتۀ کنکور، بیشتر نباشد، حتماً و قطعاً کمتر هم نیست!
حتماً با حدّاکثر دقّت و جدّیّت و کیفیّت، انتخاب رشته را انجام دهید، امّا تصوّر و تخیّل نکنید بعد از ورود به دانشگاه و فارغالتّحصیلی، تغییر و تحوّل خاصّی و دگرگونی و دِگَردیسیِ اساسی رخ میدهد!
پس بیخود و بیجهت و بیدلیل، منتظر و معطّلِ رویداد خاصّ و رُخداد ویژهای نمانید و کوشش و تلاش و تَقلّا کنید، از اکنون و الان، احوال و روزگار و اوقاتِ نیک و پُرمهر داشته باشید...