صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۴۰۹۰۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
علمی و فرهنگی » راديو تلويزيون

پژوهش برای تولید محتوای رسانه ای یک ضرورت است

رئيس مرکز تحقيقات سازمان صدا و سيما : برنامه سال آینده مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما مبتنی بر نیازهای اعلامی توسط حوزه های مختلف تنظیم می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر محسن شاکر نژاد رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما در گفتگو با شبکه خبر در خصوص مجموعه‌های پژوهشی که رونمایی شدند گفت: همه ساله ایام منتهی به ۲۵ آذر تحت عنوان هفته پژوهش در سراسر کشور گرامی داشته می‌شود و در رسانه ملی هم واحد‌های پژوهشی به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی دارند، دیروز مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر رسانه ملی با حضور رئیس رسانه ملی برگزار شد ودر آن برنامه از محصولات یک ساله اخیر پژوهشی رسانه ملی رونمایی شد، این محصولات در حوزه مطالعات راهبردی، در حوزه سنجش افکار، در حوزه سنجش مخاطب، در حوزه فرهنگ مردم، در حوزه دین و رسانه با موضوعات مختلف و متفاوت در طول سال کار می‌شود و مجموعه‌ای از آن‌ها دیروز رونمایی شد.
آقای شاکر نژاد در خصوص ارتباط پژوهش‌ها با تولید هم گفت: در دوره تحولی در این ۲ سال اخیر، مرکز تحقیقات سازمان کاملا تنگاتنگ با معاونت‌های حوزه تولید پیام حتی در سطح شبکه یعنی ما با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در ارتباط هستیم به طور معمول ما پایان سال فراخوان می‌دهیم به همه مراکز سازمان چه در استان‌ها و چه در معاونت‌های مختلف در ستاد و از آن‌ها الویت‌های پژوهشی اشان را احصاء می‌کنیم و برنامه سال آینده مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما مبتنی بر نیاز‌های اعلامی توسط حوزه‌های مختلف تنظیم می‌شود، ما با تک تک شبکه‌ها جلساتی داریم، حتی در مورد برنامه‌های خاص آن شبکه‌ها جلساتی داریم برخی از برنامه‌هایی که با اقبال مخاطب روبرو می‌شود و میزان مخاطب بالایی را جذب می‌کند، از آن دسته برنامه‌هایی است که ما جلسات مختلف با کارگردان، تهیه کننده، عوامل تولید و مسئولین شبکه برگزار می‌کنیم و مبتنی بر نیاز‌های آن‌ها تنظیم می‌کنیم کار‌های پژوهشی امان را، بنابراین ما کاملا از حوزه انجام پژوهش برای پژوهش یا به تعبیری جزیره‌ای عمل کردن خارج شدیم و عملا پژوهش ما امروز در خدمت محتوا و در خدمت آنتن است به خصوص در حوزه تحولی ما رسالت خودمان را پشتیبانی پژوهشی از تحول در سازمان تعریف کردیم و بنابراین کاملا مبتنی بر نیاز‌های حوزه تولید خودمان را تنظیم می‌کنیم.
آقای شاکرنژاد در خصوص چگونگی پژوهش در حوزه تاثیر یا اثر گذاری هم گفت: اثر سنجی در حوزه روش کار بسیار سختی است و خیلی‌ها حتی معتقدند که امکان پذیر نیست، منتهی، چون جزء ماموریت‌های ما در سند تحول رسانه ملی اثر سنجی تعریف شده بود، دوستان حوزه روش شناسی ما، دوستان حوزه سنجش مخاطب ما، خیلی تلاش کردند و تجربیات جهانی را مطالعه کردیم کار‌هایی که از قبل در مرکز تحقیقات صدا و سیما انجام شده بود، مرور کردیم در تغییر ساختاری که اتفاق افتاد در مرکز تحقیقات صدا و سیما واحدی برای اثر سنجی تعریف شد، ما به سه شیوه کار اثر سنجی را انجام می‌دهیم: یک شیوه پیش آزمون پس آزمون است به این معنا که ما به سراغ شبکه و برنامه ساز می‌رویم مثلا بنا ست که در دهه فجر برنامه‌ای تولید شود با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به قیام ۱۷ شهریور ما اهداف برنامه را از برنامه ساز می‌گیریم مثلا قرار است این آگاهی‌ها در مردم افزایش پیدا کند به واسطه پخش این محتوا، ما قبل از این که این محتوا پخش شود به سراغ مردم می‌رویم و نظر سنجی می‌کنیم که میزان این آگاهی نزد مردم چقدر است، بعد از این که آن محتوا پخش شد، مجدد به سراغ مخاطب می‌رویم و باز نظر سنجی می‌کنیم تا ببینیم میزان آگاهی مردم چقدر تغییر کرده است و تفاوت معنا داری اگر وجود داشته باشد بین آگاهی قبل از ملاحظه این محتوا و بعد از آن می‌توانیم بگوییم که نتیجه مشاهده محتواست، یک شیوه دیگر سنجش بیننده غیربیننده است، مثلا این آیتم را که برای افزایش آگاهی مردم توی این زمینه ساخته شده است را می‌رویم سراغ کسانی که دیده اند این محتوا را و کسانی که ندیده اند بعد می‌سنجیم و اگر تفاوت معنا داری بین کسانی که محتوا را دیده اند و کسانی که محتوا را ندیدند، وجود داشت، باز با یک درصدی اغماض می‌توانیم بگوییم که این محصول دیده شدن این محتواست.
وی ادامه داد: کار دیگری هم که انجام می‌شود خوانش مخاطب است، یعنی ما به سراغ تیم تهیه کننده می‌رویم، به ما می‌گویند که ما هدف مان از تولید این محتوا این است، ما به سراغ مخاطبان می‌رویم، آیا مخاطبان همان برداشتی که مورد نظر تیم تولید بوده است، در آن‌ها ایجاد شده یا نه، اگر این‌ها انطباق داشت می‌توان گفت این برنامه موفق بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص این که پژوهش برای چه برنامه‌هایی صورت می‌گیرد هم گفت: مثلا برای برنامه حسینیه معلی این اتفاق افتاد، برای سریالی مثل بازپرس این اتفاق افتاد، چون کار زمان بری است و طول می‌کشد ما برای همه تولیدات رسانه نمی‌توانیم این کار را بکنیم، برای برنامه‌های شاخص برنامه ریزی و کار می‌کنیم، حتی ما برای سنجش تاثیر، مثلا برای برنامه حسینیه معلی ما سراغ داده کاوی هم رفتیم یعنی سراغ بازخورد‌هایی که در فضای مجازی در خصوص این محتوا بوده هم رفتیم، در واقع تحلیل احساسات، داده کاوی است مثلا لایک‌هایی که در مورد این محتوا وجود دارد و نظراتی که مردم در مورد آن داده اند تحلیل شده است. ­
وی ادامه داد: بنابراین در یک بسته‌ای که هم میزان مخاطب مشخص است و هم­ نظر­نخبگان در مورد آن مشخص است، هم تحلیل فضای مجازی در مورد آن مشخص است، در یک بسته‌ای اثر سنجی مثلا برنامه حسینیه معلی را انجام و تحویل دادیم.
وی در پایان در باره همکاری با پژوهشگران خارج از سازمان گفت: اساسا بخشی از کار‌های پژوهشی ما در همکاری با پژوهشگران و مراکز پژوهشی دیگر خارج از سازمان اتفاق می‌افتد.

مثلا در حوزه مطالعات راهبردی ما، عمده کار‌های پژوهشی که اتفاق می‌افتد با پژوهشگران­ بیرون سازمان است با اساتید دانشگاه‌ها، ما به لحاظ عده و عده انسانی محدودیت‌هایی داریم همه تخصص‌های حوزه رسانه را ۱۰۰ درصد ما نمی‌توانیم پوشش دهیم بنابراین در یک حوزه‌هایی هست که ما گریزی نداریم و به سراغ پژوهشگران دانشگاهی بیرون مرکز تحقیقات سازمان می‌رویم و وقتی الویت‌های پژوهشی را احصاء می‌کنیم هم پژوهشگران دکترا و پسا دکترا و هم اساتید دانشگاه­ پژوهشگرانی که هستند، مراجعه می‌کنند و پرو پوزال بر اساس الویت‌های پژوهشی ارائه می‌کنند و کاملا این ارتباط وجود دارد.



­

https://www.iribnews.ir/00HA4h
خبرهای مرتبط
پژوهش قلب تپنده رسانه ملی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"