صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • فضای مجازی
  • حماسه و ایثار
  • زنان و خانواده
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • کتاب و مطبوعات
  • معارف
  • حج و زیارت
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • فضای مجازی
    • حماسه و ایثار
    • زنان و خانواده
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • کتاب و مطبوعات
    • معارف
    • حج و زیارت
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
کد خبر: ۴۲۳۸۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
اقتصادی » صنعت

ضرورت توقف تولید خودرو‌های باری قدیمی

برخی از خودرو‌های باری با بن سازه‌های قدیمی با اینکه فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه هستند همچنان تولید می شوند و در جاده ها تردد دارند.

 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ یکی از خودرو‌هایی که از ۵۰ سال پیش در حال تولید است، نیسان زامیاد معروف به نیسان آبی است. شماره گذاری این خودرو اوایل سال ۱۴۰۲ متوقف شد، اما مرداد ۱۴۰۲ با وساطت دولت، تولید این خودرو از سرگرفته شد. 
یکی دیگر از خودرو‌های باری قدیمی کامیون ۱۹۲۴ است که قدمت تولید آن به حدود ۶۰ سال می‌رسد.
مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: تولید خودرو‌های باری و تجاری قدیمی بخاطر نداشتن استاندارد‌های لازم و معیار‌های مصرف سوخت متوقف خواهد شد.
وی گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته بین وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروساز بنا شده امسال تولید بن پایه‌های قدیمی متوقف و بجای آنها محصولات جدید عرضه شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد در این‌باره می‌گوید: برای خودرو‌هایی نظیر وانت نیسان زامیاد، دوره‌ای گذار در نظر گرفته بودیم تا با محصولات جدیدجایگزین شوند، این دوره در سال ۱۴۰۳ به پایان میرسد و باید بن سازه‌های جدید در حوزه خودرو‌های تجاری و باری عرضه شوند چرا که خودرو‌های باری قدیمی امکان تغییرات متناسب با استاندارد‌ها را ندارند.
سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید: برخی از خودرو‌ها با بن سازه‌های قدیمی از نظر ایمنی مسئله دارند و اگر آزمون ایمنی از آنها اخذ شود نمی‌توانند نمره قبولی بگیرند.
وی با شاره به ادامه تولید خودرو‌هایی نظیر نیسان آبی افزود: ایجاد تغییرات ظاهری در خودرو‌های قدیمی دلیلی بر این نمی‌شود که ما به خودرویی که آزمون ایمنی را پاس نمی‌کند اجازه تولید دهیم، آنچه امروز بعنوان استاندارد‌ها برای تولید خودرو در نظر گرفته می‌شود در واقع تعیین حداقل‌های کیفیت است، آنچه در استاندارد، تعیین شده با آنچه که انتظار مصرف کننده است تفاوت دارد و ما خودرو‌هایی داریم که استاندارد دارند، اما از نظر کیفی، مردم از آنها راضی نیستند.
تمایل خودروسازان برای تولید خودروی قدیمی، سود بالای این محصولات است چرا که خودرو‌های قدیمی نیازی به سرمایه گذاری جدید برای ایجاد خطوط تولید ندارند و قالب‌های قطعات آنها برای سالیان سال سود میدهد.
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودروسازی در اینباره می‌گوید: یکی از دلایل اصلی کیفیت پایین خودرو‌های ساخت داخل مربوط به خودرو‌هایی با بن سازه‌های قدیمی است، سال‌ها پیش برای این خودرو‌ها سرمایه گذاری شده و قالب‌های قطعات تهیه شده است و با گذشت زمان، هزینه سرمایه گذاری آنها در صورت‌های مالی صفر می‌شود و این خودرو‌ها حاشیه سود بالایی دارند، چون دیگر نیاز به سرمایه گذاری جدید برای طراحی و تولید قطعات نیست.
وی گفت: در صنعت خودروسازی ما، خودر‌وهایی با بن سازه‌های (پلت فرم ها) قدیمی برای مدت طولانی تولید می‌شوند، چون خودروسازان و قطعه سازان می‌خواهند بدون سرمایه گذاری جدید، با همان قالب‌ها و طراحی‌های قدیمی از محصولاتشان سود ببرند.
گفتنی است؛ تولید نیسان آبی از سال ۱۳۴۹ در شرکت زامیاد وابسته به سایپا آغاز شد، زامیاد در طول این ۵۴ سال بار‌ها از تولید انبوه خودرو‌های جدیدتر نظیر وانت شوکا، وانت دُرکا، وانت ریچ، دیلی ایویکو، کارون و زاگرس خبر داد، اما هیچکدام از آنها دوام تولید نداشتند و نیسان آبی بیش از ۵ دهه بدون تغییر باقی ماند، همچنین تولید کامیون ۱۹۲۴ نیز از ۶۵ سال پیش آغاز شده و همچنان شرکت ایرانخودرو دیزل مشغول تولید آن است.
https://www.iribnews.ir/00Hmap
خبرهای مرتبط
مردودی بن سازه‌های قدیمی خودرو در آزمون ایمنی
سال ۱۴۰۳؛ توقف تولید خودرو‌های باری و تجاری قدیمی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعیدی
|
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
هنوز بهترین ماشین بار است که هیچ جایگزینی ندارد واقعا بهتر این است که اپشنهای انها اضافه بشود
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"