صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۴۴۷۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
مازندران » علمی و فرهنگی

نوروز خوانی، آیین پیشواز فصل بهار در مازندران

مراسم نوروز خوانی؛ آیین پیشواز فصل بهار در استان مازندران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، نوروز خوانی از آیین‌های موسیقایی دیرینه ایران‌زمین است که امروزه همچنان در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و سمنان، در نیمه دوم اسفندماه برگزار می‌شود.

نوروز خوانی از جمله آیین‌های دیرینه ایران‌زمین به شمار می‌آید که تا هزار سال پیش در تمام نقاط ایران اجرا می‌شد. اکنون این آیین را می‌توان در روز‌های پایانی سال و در برخی از مناطق البرز شمالی و جنوبی به‌صورت محدود مشاهده کرد. امروزه نوروز خوانی گاه به‌صورت نمادین به نمایش در می‌آید، اما همچنان در برخی روستا‌های مازندران و استان‌های همجوار، این آیین تقریبا با همان سبک و سیاق گذشته و در مواردی با تغییرات امروزی اجرا می‌شود. آیین نوروز خوانی استان گلستان نیز در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسید.

نوروز خوانی

نوروز خوانی، نوروزی یا بهارخوانی از جمله آیین‌های باستانی ایران‌زمین است که بیش از هزار سال قدمت دارد و بنا بر برخی مستندات، به ایران قبل از اسلام و زمان ظهور زرتشت برمی‌گردد. از این مراسم با عناوین دیگری، چون نوروز نو سال، امام خوانی، ساونگ خوانی، بهارخوانی، نوروزنامه و تعزیه بهاری نیز در گوشه و کنار ایران نام می‌برند.

مراسم نوروز خوانی در تمام نقاط کشور به‌طور معمول از نیمه دوم اسفندماه آغاز می‌شود؛ اما برخی مدت زمان اجرای آن را در مناطق مختلف، متفاوت تخمین می‌زنند. طی این روز‌ها، نوروزخوانان دوره‌گرد در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر و روستا می‌گردند و با خواندن اشعاری آهنگین، فرا رسیدن نوروز و آغاز فصل بهار را مژده می‌دهند و از ساکنان هر دیار، مژدگانی دریافت می‌کنند.

برخی خاستگاه سنت نوروز خوانی را نواحی البرز شمالی می‌دانند و امروزه نیز این آیین، بیشتر در برخی از مناطق گیلان و مازندران اجرا می‌شود

آیین نوروز خوانی در واقع، نوعی آوازخوانی بهارانه به شمار می‌آید که زمانی در تمام نقاط کشور رواج داشت و اشخاصی تحت عنوان «نوروزخوان» آمدن بهار را با شعر و آواز نوید می‌دادند. خاستگاه سنت دیرینه نوروز خوانی را مناطق البرز شمالی معرفی می‌کنند و همچنان، این مراسم به‌صورت محدود در روز‌های پایانی سال در استان‌های گیلان و مازندران اجرا می‌شود.

نوروز خوانی را میراث موسیقی پیش از اسلام می‌دانند که با ستایش اهورامزدا، توصیف طبیعت و زیبایی بهار و ستایش شاهان و امیران همراه بود. پس از اسلام، این آواز‌های بهاری با مفاهیم مذهبی و روایات اسلامی و به‌ویژه مذهب شیعه عجین شد و پس از ستایش خدا، مدح ائمه معصومین (ع) در مضمون اشعار قرار گرفت. اشعاری که به زبان فارسی یا گویش‌های محلی و با ترجیع‌بند خوانده می‌شود و مراحل و شیوه اجرای آن در نقاط مختلف ایران با یکدیگر تفاوت دارد.

نوروزخوانان معمولا تنها، دو نفره یا در گرو‌ه‌های سه و چهار نفره به اجرای این مراسم می‌پردازند و هریک وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرند؛ برای مثال، در گروه‌های سه نفره معمولا یکی از اعضای گروه شعر را آواز می‌کند، دیگری ساز می‌زند و بخش پاسخ یا ترجیع‌بند اشعار را با خواننده همراه می‌شود و نفر سوم «کوله‌کش» یا «بارکش» است که با کیسه‌ای بر پشت یا در دست، هدایا را با خود حمل می‌کند.

آنها با همراهی یکدیگر به درب خانه‌ها می‌روند و با اطلاعاتی که پیش‌تر از صاحبخانه کسب کرده‌اند، نام او را صدا می‌زنند و با حمد و ستایش پروردگار و نوید آمدن سال نو، تقاضای انعام و عیدی می‌کنند. گفته می‌شود که چنانچه عیدی را از صاحبخانه دریافت کنند، با ابیاتی آهنگین دعاگوی او می‌شوند و در غیر این صورت، با اشعار گله آمیز منزل وی را ترک کرده و به درب خانه‌ای دیگر مراجعه می‌کنند. صاحب‌خانه‌ها نیز اغلب با دادن مقداری پول، شیرینی، گردو، تخم‌مرغ، برنج، نخود و کشمش یا اجناس دیگر از پیام‌آوران بهار استقبال می‌کنند و مقدم آنان را مبارک می‌شمرند.

امروزه، شیوه سنتی نوروز خوانی تا حدود زیادی تغییر یافته و معمولا شکل غیر آیینی آن با تغییر حالت و ساختار اجرا به نمایش در می‌آید که از منظر پژوهشگران و کارشناسان این امر، بیشتر جنبه نمادین یا سرگرمی دارد.

شیوه اجرای نوروز خوانی

نوروز خوانی از لحاظ مضمون و نحوه اجرا به سه دسته امام‌خوانی، توصیف‌خوانی و مدح‌خوانی تقسیم می‌شود:

امام‌خوانی شیوه‌ای از نوروز خوانی است که در آن به مدح امامان و معصومین می‌پردازند و در این بین، گاه به سراغ داستان‌هایی، چون روایت آدم و حوا یا قصه یوسف و زلیخا نیز می‌روند.

در توصیف‌خوانی، وصف طبیعت و بهار و رستاخیر زمین اتفاق می‌افتد و نوروزخوان، پاکی و نیکی را ستایش کرده و ترجیع‌خوان‌ها آن را تکرار می‌کنند.

مدح‌خوانی یا هجوخوانی، بخش سوم این مراسم را تشکیل می‌دهد که هدف از آن، کسب نتیجه یا درآمد از صاحب‌خانه است. در واقع، زمانی که نوروز خوانی با انعام همراه شد به این بخش مدح‌خوانی می‌گویند و برعکس، چنانچه نوروزخوان انعامی از صاحب‌خانه دریافت نکرد، هجوخوانی صورت می‌گیرد که نشانه نارضایتی نوروزخوان خواهد بود.

به‌طور معمول، نوروزخوانان در نواحی مختلف، اغلب با این کلمات به استقبال بهار می‌روند:

صد سلام و سی علیک، صاحب‌خانه سلام علیک، سلام من بگیر علیک، از جانب ملا بیگ، نوروز سلطان آمده، گل در گلستان آمده، مژده دهید به دوستان، نوروز سلطان آمده، بهار آمد بهار آمد، خوش آمد، بهار خوش عذار آمد، خوش آمد

نوروزخوانان مازندرانی نیز با کلماتی مشابه به زبان محلی، آمدن بهار را مژده می‌دهند:

باد بهارون بیمو، گل به گلستون بیمو، مژده هادین دوستون، نوروز سلطون بیمو، آی برارون، آی خاخرون، مرد و زن مازندرون، خنه جا بئین بیرون، بموئه نوروز سلطون، بیمو باد بهارون، بیمو نوروز سلطون، هادین مژده دوستون، بیمو گل در گلستون، مشت عموی با ایمون، شکر شیرین ته زبون، صدف هسته ته دندون، انعام ره بیار بیرون، آی بیموئه نوبهار، خشک دار بورده خار، بموئه بیه بیدار، خونش کنه سر دار، باد بهارون بیمو، گل به گلستون بیمو، مژده هادین دوستون، نوروز سلطون بیمو

گفته می‌شود در برخی مناطق مازندران نیز حدود یک ماه مانده به عید نوروز، چوپان‌ها و گاوچران‌ها شب هنگام به درب خانه‌ها می‌روند و مژده آمدن بهار را می‌دهند. آنها با زنگوله‌ای در دست و تکان دادن آن، با ایجاد سروصدا وارد دهکده می‌شوند و در جلوی درب خانه‌ها می‌ایستند و با شعر و آواز از صاحب‌خانه مژدگانی بهار را می‌گیرند.

چوپانان کیسه‌ای در دست دارند که طنابی به آن متصل است؛ کیسه را داخل خانه‌ها می‌اندازند و اهالی خانه این کیسه را با شیرینی، تخم‌مرغ، قند و چای و... پر می‌کنند. بانوان خانه مژدگانی دادن به نوروزخوانان را دارای شگون می‌دانند و مقدم آنها را به‌عنوان پیام‌آوران بهار گرامی می‌دارند.

تاریخچه نوروز خوانی

بخش گسترده‌ای از پیشینه فرهنگ کهن ایران‌زمین به ادبیات فولکلور و موسیقی نواحی مربوط می‌شود. شعر و موسیقی اصیلی که در همه لایه‌های آن، اعتقادات، ارزش‌ها و جهان‌بینی مردم مستتر شده و به نسل‌های بعد نیز انتقال می‌یابد. در واقع، شاید بتوان ادعا کرد که بسیاری از آداب و آیین‌های پارسی در قالب ترانه و ادبیات فولکلور و از طریق نغمه‌های موسیقی دوام یافته و تا به امروز به حیات خود ادامه داده است.

نوروز خوانی نیز یکی از همین آیین‌های اصیل موسیقایی به شمار می‌رود که با «آیین نوروز» بزرگترین جشن ایرانیان پیوند خورده است و آمدن فصلی نو را بشارت می‌دهد. در گذشته، شادی نو شدن سال را با شیوه‌های گوناگون و نغمه‌های نوروزی مختلف ابراز می‌کردند. سرود‌های شادباش نوروزی با اسامی متفاوتی، چون آیین جمشید، سبز در سبز، دل انگیزان، فرخ روز و ساز نوروز در متون تاریخی و موسیقایی به یادگار مانده است.

ترانه‌های ساده و در عین حال عمیقی که گاه به‌دلایل متعددی، چون نبود خط موسیقی برای ثبت، در گذر زمان به ورطه فراموشی سپرده شده است. با این حال، گوشه‌هایی، چون نوروز خارا، نوروز عجم، نوروز عرب، نوروز کوچک، نوروز بزرگ و نوروز صبا در ردیف موسیقی دستگاهی ایران وجود دارد که خوشبختانه از گزند زمانه در امان مانده و هنوز گاهی اجرا می‌شود.

در میان همه نغمه‌های شادباش بهاری که در گذشته وجود داشت، نوروز خوانی نیز همچنان در بخش‌هایی از ایران نفس می‌کشد. آیین ارزشمندی که پیوند عمیقی با شعر و موسیقی و شادی و شور نو شدن دارد. آیینی که پیشینه آن به ایران قبل از اسلام باز می‌گردد و برخی نیز آن را به دین زرتشت و ستایش اهورا مزدا نسبت می‌دهند.

در متن یکی از مشهورترین نغمه‌های نوروزی پس از اسلام چنین آمده است:

همی خوانم امام اولین را، شه کشور امیرالمومنین را، وصی و جانشین یعنی علی را، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام دومین هم دسته گل، شفاعت می‌کند او بر سر پل، حسن بابش سوار است او به دلدل، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام سومین شاه جهان است، بود نامش حسین شاه یگانه است، محمد را به محراب می‌رساند، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام چارمین زین العباد است، گل باغ حسین، اما مراد است، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام پنجمین ۵۰ بلا را، بگردان دور از این دولتسرا را، خصوصا هم از این دولتسرا را، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام ششمین شاه مدینه، الهی نوجوانت بد نبینه، الهی نوجوانت خیر ببینه، گل عشرت به کام دل بچینه، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام هفتمین موسای کاظم، ز نور او منور گشته عالم، چو بلبل در قفس تا کی بنالم، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام هشتمین شاه خراسان، بکن تلخی جان کندن تو آسان، بهار آمد همه‌جا شد گلستان، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام ۹ قدم آید به میدان، ملایک بر سرش خوانند قرآن، یقین دین محمد برقرار است، علی در خدمت پروردگار است، به حق حرمت آیات قرآن، تو صاحبخانه راخوشحال گردان، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام ۱۰ در این دنیای فانی، نگهدار زمین و آسمانی، بده بر صاحبخانه زندگانی، الهی صاحبخانه در نمانی، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام یازدهم در روز محشر، شفاعت می‌کند او با پیمبر، به حکم خالق و خلاق داور، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، امام دوازدهم مهدیش نام است، تمام کل عالم را امام است، بدانید حضرت صاحب زمان است، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، خدایا صاحبخانه را خوشحال گردان، جوانان ورا داماد گردان، عروسش صاحب اولاد گردان، به یاسین و الف لام و به فیروز، دهید مژده که آمد عید نوروز، هوا سرد است و بگرفته صدایم، که چند تا تخم‌مرغ باشد دوایم، الا همشیره فرخ لقایم، بکش زحمت بیار عیدی برایم، جوانت خیر ببینه از دعایم.

نوروز خوانی در کدام شهر‌ها اجرا می‌شود؟

نوروز خوانی بیش از هزار سال در مناطق مختلف ایران و به‌ویژه در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، کردستان، البرز، آذربایجان، خراسان جنوبی و هرمزگان رواج داشت. امروزه این آیین سنتی، متاسفانه رو به فراموشی رفته است و تنها در برخی از نواحی البرز شمالی و جنوبی و اغلب در روستا‌های دور افتاده مازندران، گیلان، گلستان، منطقه کومش، الموت و طالقان اجرا می‌شود. در فرهنگ فولکلور آذربایجان نیز خنیاگرانی تحت عنوان «تکم چی» و «سایاچی» را پیام‌آوران نوروز می‌دانند.

در سال‌های اخیر و به همت برخی از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایران‌زمین، در روز‌های پایانی سال می‌توان شاهد احیای آیین نوروز خوانی به‌صورت نمادین و گاه در قالب جشنواره در گوشه و کنار کشور بود. از جمله این مناطق (علاوه بر گیلان و مازندران) می‌توان به همدان، قزوین، اردبیل، آذربایجان و شمیرانات تهران اشاره کرد.

زمان اجرای نوروز خوانی

مراسم نوروز خوانی گاه از ابتدای اسفند و اغلب در بسیاری از نقاط ایران از نیمه دوم اسفندماه آغاز می‌شود و در برخی مناطق (به‌ندرت) تا دهم فروردین ادامه پیدا می‌کند. شروع این آیین در مازندران از دهه دوم یا سوم اسفند است و معمولا در آغاز نوروز یا دهه اول سال نو خاتمه می‌یابد. در استان گلستان نیز نوروز خوانی را در نیمه‌های اسفند و قبل از حلول سال نو برگزار می‌کنند.

سیده حکیمه موسوی به روستای کردخیل ساری رفته و گزارشی از نوروزخوانی در این روستا تهیه کرده که با هم می‌بینیم:

 

https://www.iribnews.ir/00InKO
خبرهای مرتبط
برگزاری جشنواره کباب در جویبار
امیری‌خوانی؛ هنر اصیل مازندرانی برای عشق به طبیعت و ائمه اطهار
نوروزخوانان، نوید دهنده بهار
آماده شدن ساری برای نوروز
ارسال ۷۰۰ اثر از سوادآموزان مازندرانی به جشنواره ویهار
استقبال از بهار با نوای نوروز خوانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"