مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: در راستای ارتقاء زیست سالم دانشجویی ، وظیفه حساس و خطیری بر دوش مدیران مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاهها، قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر ابوالفضل دانشور که در جمع مدیران مراکز مشاوره، سبک زندگی و بهداشت و سلامت دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما عزیزان به معنای واقعی کلمه جهادگران عرصه ارتقاء زیست سالم دانشجویان هستید و مداومت و استقامت شما در حمایت از مباحث روان شناختی دانشجویان، آثار خیر فراوانی را در جامعه دانشگاهی به ارمغان خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی دانشجویان کسب مهارتهای مختلفی هست که برای زندگی اجتماعی دانشجویان ضروریست و در این زمینه مراکز مشاوره و بهداشت و سلامت نقش اساسی دارند.
دانشور با تاکید بر اینکه در پازل زندگی دانشجویی نقش همه اجزا و ارکان دانشگاه مهم است، افزود: نبود هر کدام از اجزا باعث میشود پازل جامعه دانشجویی و دانشگاهی ما زیبا دیده نشود و با این رویکرد در کنار آموزش و پژوهش، دانشجو باید با مهارتهای زندگی اجتماعی آشنا شود تا بتواند به عنوان عضو موثری در آینده برای اجتماع نقش ایفا نماید و در این حوزه مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاهها نقش برجستهای دارند.
مدیر کل امور دانشجویان داخل افزود: شرایط زندگی دانشجویی به جهت دوری از خانواده و سنگین بودن تحصیل باعث بروز تنشهایی برای دانشجویان عزیز میشود، لذا بوجود آمدن مباحث روانشناختی برای دانشجویان در دانشگاهها یک امر طبیعی است ولی با حضور و فعالیت مراکز مشاوره و بهداشت انتظار میرود دانشجویان نه تنها در این شرایط آسیب نبینند بلکه قویتر شوند و در عرصه اجتماع نقش آفرینی کنند.
دانشور افزود: در دانشگاه کارکنان، اعضای هیئت علمی و مدیران هم در زندگی دانشجویان میتوانند تاثیرگذار باشند؛ لذا صرف وقت گذاشتن برای دانشجویان نمیتواند باعث ایجاد آرامش در بین آنها شود و توانمند شدن کارکنان، اساتید و مدیران نیز در اولویت مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاهها باشد و مهارتهای لازم را آموزش ببینند تا اثر مثبت در زندگی دانشجویان بگذارند و ناخواسته آثار منفی و مخرب در روح و روان دانشجویان بجای نگذارند.
وی به اهمیت توانمندسازی به ویژه توانمندسازی کارشناسان تاکید کرد و گفت: امور اداری و آموزشی و خدماتی دانشجویان باید با بهترین کیفیت و در بازه زمانی کوتاه و با حفظ حرمت و کرامت دانشجویان ارائه شود تا دانشجو دغدغه اصلی اش ارتقاء آموزش، پژوهش و کسب مهارتهای لازم برای ورود به عرصه خدمت به جامعه و مردم باشد.
دانشور به مدیران مراکز مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاهها گفت: متاسفانه ما با افزایش تشکیل پروندههای موارد خاص در دانشگاهها مواجه هستیم و این نیازمند یک آسیب شناسی جدی است که چرا این اتفاق افتاده است. وی نقش مباحث روانشناختی را در تشکیل پروندههای موارد خاص پررنگ دانسته و یادآور شد: عناصر تعیین کننده برای افزایش پروندههای روانشناختی دانشجویان باید شناسایی و اقدام لازم برای کنترل و اصلاح آنها صورت گیرد.
وی یادآور شد: دانشجویانی که در طول دوره تحصیلی از کیفیت تحصیل مناسبی برخوردار نیستند به مرور سرخورده میشوند و برای آنها پرونده کمیسیون موارد خاص تشکیل میشود در حالیکه به محض اینکه دانشجو دچار افت تحصیلی میشود و مشروط میشود باید معاونت آموزشی دانشگاه این دانشجویان را به مراکز مشاوره و بهداشت معرفی کند تا با نظارت تخصصی همکاران مراکز و بهداشت دانشگاهها مسائل افت تحصیلی دانشجویان بررسی و برای آنها چاره جویی شود و جلوی افزایش بی رویه دانشجویان سنواتی گرفته شود.
دانشور تاکید کرد: در گذشته تحصیل دانشجویان با راهنمایی اساتید مشاور بصورت مستمر رصد میشد و این رویکرد باید مجددا در دانشگاهها احیاء شود تا از افت تحصیلی دانشجویان جلوگیری شود و جلوی افزایش بی رویه تشکیل پروندههای کمیسیون موارد خاص دانشگاهها گرفته شود.
مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان به نقش آموزش مستمر دانشجویان و آشنایی آنها با آیین نامهها و شیوه نامههای مرتبط تاکید کرد و افزود: خیلی از پروندههای کمیسیون موارد خاص بدلیل آشنا نبودن دانشجویان با آئین نامهها و شیوه نامههای مرتبط با حقوق دانشجویی آنهاست و به عنوان اقدام پیشگیرانه ضرورت دارد دانشجویان در این زمینه نیز آموزش ببینند و مراکز مشاوره باید در این زمینه به ایفای نقش خودشان بپردازند.
دانشور در پایان گفت: ایرادات آئین نامه شورای موارد خاص دانشجویان برطرف شده و انتظار داریم پس از طی تشریفات اداری و قانونی حداکثر ظرف دو ماه آینده به دانشگاهها ابلاغ شود.