عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر انقلاب در صف مقدم مبارزه با نظام سلطه است، گفت: حضور رهبر انقلاب در مراسم شب عاشورا، بازخوانی و بازنمایی نماد مقاومت بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید سعیدرضا عاملی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع «بازتاب جهانی حضور رهبر انقلاب در مراسم شب عاشورا» به پرسش ها در این باره پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: دهه اول محرم به پایان رسید، اما شب گذشته مصادف با شب عاشورا مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی حضور متفاوتی از رهبر انقلاب را به تصویر کشید و بازتابهای گستردهای داشت، در عین حال برخی رسانههای صهیونی و غربی خیلی غافلگیر شدند و ابراز عصبانیت داشتند از این حضوری که رهبر انقلاب داشت، همچنین در فضای مجازی در طرف دیگر شاهد بودیم مردم، رسانههای فارسی زبان و کسانی که منتظر این لحظه بودند احساس شادی داشتند. آقای عاملی از نظر شما حضور رهبر انقلاب چه پیام آشکار و نهانی داشت و بعد از این مدت که گذشت با توجه به نکاتی که مطرح میشد، پیام این حضور را شما در چه میدیدید؟
عاملی: به نظرم اگر کسی تاریخ زندگی رهبر حکیم انقلاب را مرور کند ۶۵ سال است که رهبر معظم انقلاب در صف مقدم مبارزه با نظام سلطه و مقاومت در مقابل نظام سلطه قرار دارد. در سال ۱۳۳۹ که رهبر حکیم با امام رحمت الله علیه آشنا شد و سال ۱۳۴۱ همراهی با نواب صفوی را آغاز کرد طی این مسیر همیشه ایشان نماد مقاومت، جهاد، نماد همراهی با مردم مظلوم و مقابله با نظام ظلم جهانی بودهاند بنابراین حضور ایشان دیروز در حسینیه امام خمینی که میزبانی جلسه به عهده ایشان بود در شرایطی که اسرائیل تهدید به خطرسازی برای رهبر معظم انقلاب داشت و آمریکاییها از همین خطرسازی صحبت کرده بودند یک بازخوانی و بازنمایی همان نماد مقاومت بود که رهبر معظم انقلاب با حضورشان در حسینیه به ملت شریف ایران و جبهه مقاومت و همه کسانی که در مقابل نظام سلطه میایستند دوباره فرمودند ما با شما و در کنار شما و همراه شما هستیم و صحنه حسینیه، عطر و بوی ایرانی پیدا کرد با خواستهای که حضرت آقا از آقای کریمی داشتند که سرود «ای ایران» را در مداحی اش قرائت کند. آن فضای نظام حماسی تمدنی مقاومت ایرانی در حسینیه شکل گرفت، در واقع یک فضای جدیدی در حسینیه امام خمینی به وجود آمد که بیانگر این بود که امام حسین ایران و ایران امام حسین یک امر معناداری است و ایرانیها به دلیل سبقه تاریخی که در پیوند با حضرت سیدالشهدا داشتند و این امری نیست که متعلق به این دهه یا این سده باشد نزدیک ۱۴۰۰ سال است که از آن حادثه بزرگ میگذرد و همه این ادوار چه در سختی و چه در پنهان چه در آشکار همواره ایرانیها این لبیک به سیدالشهدا را داشتند و این لبیک به حضرت سیدالشهدا با یک ندای خیلی واضح و شفافی دیروز تبدیل به لبیک یا خامنهای شد و این لبیکی بود که ندای تاریخی را بیان میکرد و به نظرم خود این منشا یک انسجام ملی قدرتمندی هم شد، شما دیدید که بسیاری از کسانی که به دلایلی ممکن بود گلهمند باشند از نظام جمهوری اسلامی یا نگاه متفاوت داشته باشند بیانشان این بود که دیشب پرشکوهترین روز ایران عزیز بود در این ایام در پیوند جامعه با رهبری، پیوند با رهبری عزیزی که لقب حکیم را دارد و حکیم کسی است که به لحاظ قرآنی فهم عمیقی از جامعه دارد و فهم حقیقی از حقایق الهی دارد و فهم واقع بینانهای نسبت به وضعیت اجتماعی دارد و یک نوع نگاه صیانت آفرینی برای جامعه و آینده کشور دارد، حکیم کسی است که افق آینده را به خوبی میبیند و میتواند بر اساس آن آینده نگری و دوراندیشی که نسبت به آینده دارد اقداماتی را راجع به مردم انجام بدهد که آن اقدامات باعث صیانت از آنها شود، در واقع دیشب ادامه ۲۳ خرداد هم بود، چون ۲۳ خرداد بود که آن شخصیت رهبر معظم انقلاب مثل همیشه برون رفتهای خیلی قدرتمندی برای نجات ایران عزیز در مقابل حمله متجاوزانهای که رژیم صهیونیستی نسبت به ایران انجام داده بود و با حمایتی که از ناتو و آمریکا داشت و معلوم بود که یک حمله همه جانبهای بود از ناحیه یک جبهه گستردهای که بر علیه جبهه مقاومت وجود دارد در نظام سلطه جهانی این همان ۲۳ خرداد بود، این همان شش تیر ۱۳۶۰ بود که رهبر معظم انقلاب ترور شد و در آن ترور دست راست ایشان جراحت عمیقی پیدا کرد که شاید به جز یک مورد، ایشان هرگز بیانی از این درد همیشگی که همراه ایشان است و در این ۴۴ سال با ایشان بوده همواره به عنوان یک انسان آماده و انسان تازه نفس، رهبر هوشیار و رهبری که هرگز خستگی در چهره و رفتار و کردارشان وجود ندارد و دیروز آمدن ایشان بدون عصا در جلسه عزای حسینی، نماد دیگری بود از اینکه رهبری آماده آماده است برای مقاومت در مقابل نظام سلطه.
سوال: اینها یک بخشی از انسجام داخلی صحبت کردیم و با تعریف هویتی که داشتیم و یک نگاه، نگاههای بینالمللی بود که به این اتفاق افتاد یعنی بازتابهای جهانی که وجود داشت و پوشش رسانهای جهانی که وجود داشت این از منظر شما چگونه تعریف میشود؟
عاملی: توجهات به سمت ایران خیلی بزرگ شده است ایران بعد از ۲۳ خرداد ایرانی است که جهان توجه بیشتری نسبت به آن پیدا کرده البته ایران انقلاب اسلامی در این ۴۷ سال همواره مورد توجه جهان بوده به خصوص مورد توجه دنیای موسوم به دنیای سلطه بوده و به همین دلیل یک ایران هراسی و شیعه هراسی، اسلام هراسی و انقلاب هراسی و یک هراس بزرگ را از ایران ترسیم کرده بودند، اما ۲۳ خرداد وقتی اسرائیل غاصب به ایران حمله کرد به نظر من یک رمزگشایی از ایران مقاومت بود، ایران عدالتگرا بود، ایران مقابله با ظلم بود که توجهات جهانی را به وجود آورد، ۲۳ خرداد آغاز شکلگیری سرمایه اجتماعی جهانی جمهوری اسلامی ایران بود همین امروز در لندن راهپیمایی که برای روز عاشورا برگزار شد پرچم ایران دست عزاداران بود، راهپیماییهایی که در هلند، در آمریکا و کشورهای عربی، در پاکستان، هندوستان در این ایام برگزار شد با پرچم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد به عنوان پرچم ایستادگی و مقاومت، واقعیت این است که این توجه، توجه همه جانبه است و در محور کانونی توجه، توجه به رفتار مردم ایران و رهبر این امت است. دیروز به رغم فضاهای رسانهای که به وجود آورده بودند که رهبر معظم انقلاب در میان مردم ظاهر نمیشود و جای خودش را مشخص نمیکند به رغم این فضاهای طبلهای تبلیغاتی که در سطح جهانی به وجود آمده بود حضور رهبر معظم انقلاب آن فضای تبلیغاتی را شکاند و الجزیره همان لحظه خبر را منعکس کرد، رسانههای بینالمللی از مرکز خبری گرفته مثل آسوشیتدپرس و رسانههای عربی همه بازتاب دادند این معنا را و خود این بازتاب نشان میدهد که در محل توجه کانونی قرار دارد، در این دوره ۱۲ روزه که جنگ اتفاق افتاد تقریباً میشود گفت خبر روزانه و دائمی و کانونی و محوری خبرگزاریهای مهم جهان موضوع حمله متجاوزانه آمریکا و اسرائیل به ایران بود و آن بازتاب بازدارندهای که منجر شد به اینکه ظرف ۱۲ روز اسرائیل پرچم تسلیم را بالا ببرد که البته بعد از روز چهارم، اسرائیلیها لحنشان عوض شد و دنبال مجالی بودند برای اینکه جنگ متوقف شود یعنی به نظر من از روز چهارم به بعد روز چانه زنی اسرائیل و التماس به آمریکا و دیگران بود برای اینکه جنگ متوقف شود برای اینکه ایران آن بخشی از قدرت نظامی اش را نشان داد و این جنبه ترس بزرگی را که همیشه آنها در جنگهایی که ایجاد کردند برای دیگران به وجود میآوردند خودشان دچار آن ترس بزرگ شدند و آمریکا که ظرف ۱۲ ساعت پرچم تسلیم را بالا برد بنابراین الان ایران در کانون توجه مبارزان جهان است، حتی میخواهم بگویم ایران امروز محل توجه همه پویشهای اجتماعی مقابله با نظام سلطه است. نظرسنجی که اخیراً انجام شده ۸۵ درصد پویشهای بزرگ ضد جنگ در جهان طرفدار ایران شدهاند و این نکته خیلی مهمی است که پویشهایی که به هر حال در آنها تنوعی از دیدگاههای چپ، سوسیالیستی و دیدگاههای لیبرال، دیدگاههای غیر مذهبی، غیر دینی وجود دارد شاید وجه اشتراک همه اینها مقابله با نظام جنگ و نظام سلطه است اینها امروز محل توجهشان ایران شده به رغم آن سیاه نماییهایی که در مورد ایران شده است؛ لذا در شرایطی رهبر معظم انقلاب در حسینیه در میان مردم ظاهر شدند که یک رمزگشایی از جبهه مقاومت و مقاومت کانونی رهبری را در سطح بینالمللی داشت.
سوال: سوالاتی که وجود داشت هم در دورانی که رهبر معظم انقلاب در انظار عمومی تشریف نیاورده بودند یک جور حملاتی وجود داشت، یک جور صحبت میشد و بعد از اینکه این اتفاق افتاد و آن حضور معنادار و شجاعانه به تعبیر شما را دیشب داشتیم باز هم یک جور دیگر حملات دارد از سمت رسانهها به قولی با خشم دارد اتفاق میافتد، شما این خشم را ناشی از چه میدانید؟
عاملی: این خشم ناشی از قدرت جهانی شدن معکوس جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران در مقابل آن جهانی شدن که نظام سلطه را دامنه بیشتری برایش در جهان فراهم میکرد و آن جبهه اقتصادی که امروز درآمد اصلی جهان را به خودشان اختصاص دادند آنها از قدرت جمهوری اسلامی ایران ناراحت هستند. آنها از این جهانی شدن معکوسی که محور کانونی آن جبهه مقاومت است در سطح جهان و این جبهه مقاومت اتفاقاً اختصاصی به منطقه غرب آسیا ندارد، آنها فکر میکنند که مقاومت امروز فقط در منطقه غرب آسیا است امروز مقاومت در واشنگتن شکل گرفته، در لس آنجلس شکل گرفته، در نیویورک وجود دارد این نسل جوانی که رهبر معظم انقلاب با سه نامه با آنها صحبت کرد و آنها را مورد خطاب قرار داد که شما امروز از یک وجدان بیدار و عدالت گرایی بالا برخوردار هستید از یک انسان گرایی سالم و صادق برخوردار هستید، در طرف درست تاریخ قرار گرفتید وقتی از مردم غزه دفاع میکنید آن جبههای که امروز در دنیای غرب به وجود آمد که تداعی کننده جریان مقابله با جنگ ویتنام بود که وقتی از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ شروع شد تقریبا از ۱۹۶۵ به این طرف کم کم اعتراضات شروع شد ولی امروز دنیا با دسترسی به اطلاعات و با قرار گرفتن همزمان در میدان مظلومیت مردم جهان واکنشهایش ظرف یک روز است، گاهی اوقات واکنشهایش به لحظه است، اینکه شما میبینید بلافاصله بعد از کشتار غزه و آواره کردن مردم غزه جریان مقاومت در دنیا شکل میگیرد برای این است که امروز دسترسی به اطلاعات یک تیغ دولبه است درست است که انحصارهای اطلاعاتی در جهان وجود دارد از این اطلاعاتی که روی فضای مجازی وجود دارد بخش ۹۰ درصدی آن امروز در سرورهای گوگل و جستجوگرهای بزرگ دنیا وجود دارد ولی این تیغ دولبه است یعنی اطلاعات ممکن است از کاریهایی در آن شود برای اینکه در ذهن دیگران غلبه اطلاعاتی و گفتمانی پیدا کنند ولی از آن طرف مردم از سایر رسانهها استفاده میکنند، اینکه تیک تاک یک دفعه در آمریکا ممنوع میشود برای این است که تیک تاک به عنوان یک رسانه رقیب در مقابل رسانههای آمریکایی که همه در کالیفرنیا هستند از آن ۱۰ تا برتر که در جهان وجود دارند از یوتیوب و گوگل و توییتر و کل شرکت آلفا بیت همه اینها بنگاههای بزرگی هستند که آمریکایی هستند در مقابل اینها جریان قدرت مردم از طریق بازنشر، از طریق تولید محتوا، یک جریان مقاومت جهانی را به وجود آورده است به نظر من یک هویت مقاومت جهانی که عنصر تمدنی دارد شکل گرفته این هویت مقاومتی که امروز در ایران است و خوشبختانه ۲۳ خرداد یک نوع بازخوانی و یک نوع حیات مجدد سرمایه اجتماعی ایران شکل گرفت که این سرمایه اجتماعی عضوش ۹۰ میلیون جمعیت ایران هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب همه جمعیت ایران علی رغم تنوعهای جریانات و گرایشهای سیاسی، حتی دینی و مذهبی ولی با آن هوشیاری اجتماعی که داشتند همه در جبهه مقاومت قرار گرفتند و آن هویت مقاومت را شکل دادند به نظر من خیلی ضرورت دارد که ما امروز یک تصویری از هویت مقاومت تمدنی ایرانی داشته باشیم که این هویت چه ماهیتی دارد و از چه اختصاصاتی برخوردار است و چرا علی رغم محاسباتی که میکنند، شما اگر مطالعات اتاقهای فکر آمریکا را نگاه کنید مثل رند، موسسه کمیسیون مطالعات روابط بینالملل اینها همه وجه اشتراکی دارند من مطالعات رند را در ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ گزارشاتشان را نگاه میکردم آنها هشدار را به دولتمردان آمریکا داده بودند که در مورد ایران ساده پنداری نداشته باشید، در مورد ایران تقلیلگرا نباشید، ایران، ایران است و هیچ جای دیگری نیست ایران یک تمدن بزرگ است، ریشههای عظیم تاریخی و تمدنی دارد که این ریشههای تاریخی و تمدنی که قبل از اسلام تاریخ ۷۰۰۰ ساله تا ۱۰ هزار ساله تمدن ایران را ذکر کردند ولی همین تاریخی که یک مقدار متاخرتر است از دوره پارسیان، دوره ساسانیان و بعد آمدن اسلام در ایران شما این هویت تمدنی را که اجزای بسیار والایی در آن دیده میشود را ما باید واقعاً از آن ارزیابی داشته باشیم و دشمنان این ارزیابی را ندارند راجع به ایران، ساده پنداری کردند اشتباهی که نتانیاهو کرد فکر کرد با رویکردی که در مورد جنگ عراق استفاده کرد در ۱۹۴۸ جنگ اول و جنگ دوم با همان رویکردی که نسبت به مردم مظلوم فلسطین ورود پیدا کرد که البته مقاومت فلسطین پایدار بوده قطعاً فلسطینی که با سنگ میجنگید و امروز از سلاحهای بازدارنده برخوردار شده، یمنی که همچنان قدرت خطرزایی بزرگ دارد، لبنانی که ۳۳ روز زانوی اسرائیل را خم کرد اینها همه حکایت از این میکند که با یک امر متفاوت در منطقه مواجه است و به طور خاص در ایران.
ادامه دارد