مدیر آموزشوپرورش باید رهبر آموزشی و الگوی یادگیری باشد
مدیرکل آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدیران آموزشوپرورش باید فراتر از نقشهای اجرایی، به رهبران آموزشی، یادگیرنده و مسئولیتپذیر تبدیل شوند تا کیفیت مدارس ارتقا یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل آموزشوپرورش استان در نشست رؤسای آموزشوپرورش شهرستانها و مناطق استان که با محوریت آمادگی برای پروژه مهر برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: فرهنگ عاشورا باید چراغ راه مدیران در تصمیمگیری، مسئولیتپذیری و مدیریت باشد.
ایوب رضایی، با اشاره به شرایط حساس کشور و اهمیت نقش آموزشوپرورش در تربیت نسل آینده گفت: این دستگاه فرهنگی باید با تکیه بر ظرفیتهای علمی و درونی خود، در راستای تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی حرکت کند.
رضایی با گرامیداشت یاد شهدای حملات اخیر رژیم صهیونیستی، بر لزوم تعهد، اخلاص و استفاده از ظرفیتهای علمی و فرهنگی برای خدمت به مردم و ارتقای نظام تعلیموتربیت تأکید کرد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان با انتقاد از جلسات صرفاً گزارشمحور، خواستار اجراییشدن مصوبات و پیشنهادات مطرحشده در حوزه آموزش، پرورش و مدیریت مدارس شد.
وی با ابراز خرسندی از بهبود شاخصهای امتحانات نهایی در خردادماه، این موفقیت را نتیجه همراهی و تلاش مدیران مناطق دانست، اما تأکید کرد: این دستاورد باید سرآغاز برنامهریزی هدفمندتر و تلاش بیشتر باشد، نه نقطه توقف.
رضایی توسعه حرفهای مدیران را از ضرورتهای تحول دانست و افزود: مدیری موفق است که به دانش روز، نظریههای تعلیموتربیت، مهارت تحلیل و مطالعه مستمر مجهز باشد. مدیران باید با تفکر استراتژیک، برای سال تحصیلی جدید برنامهریزی کنند.
وی تصریح کرد: مدیری که با اصول رهبری آموزشی، ارتباط مؤثر، عدالت در تصمیمگیری و مدیریت تغییر بیگانه باشد، نمیتواند نقش مؤثری ایفا کند. مدیر آموزشوپرورش باید یادگیرنده، دغدغهمند و تحلیلگر باشد و مطالعه کتاب «رهبری و مدیریت آموزشی» میتواند به دانش مدیریتی آنها کمک کند.
رضایی همچنین با اشاره به ضعف برخی مدیران در شناخت مفاهیم کلیدی نظیر «تربیت»، «تحول بنیادین» و «درسپژوهی» گفت: هیچ مدیری نباید در آموزشوپرورش باشد، اما تعریفی دقیق از این مفاهیم نداشته باشد.
وی بر نظم اداری و حضور مؤثر در ساعات اداری تأکید کرد و گفت: مدیر موفق باید خود الگوی مسئولیتپذیری، نظم و پیگیری باشد.
رضایی با اشاره به برنامه وزارت آموزشوپرورش برای افتتاح پروژههای عمرانی در مهرماه با حضور ریاستجمهوری، خواستار بهروزرسانی اطلاعات پروژهها در سامانههای مربوط شد و گفت: اهمال در این زمینه موجب تذکر در سطح ملی خواهد شد.
رضایی با تقدیر از تلاش مدیران در اجرای برنامهها تأکید کرد: آنچه اهمیت دارد، نه آمار و جشنوارهها، بلکه کیفیت خروجی نظام تربیتی است. اگر دانشآموزی با وجود امکانات، اصول ابتدایی دینی را نمیداند، باید در عملکرد خود بازنگری کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزشوپرورش باید به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود؛ سازمانی که مدیران، کارشناسان و معلمان آن در مسیر یادگیری، رشد، انگیزه و توسعه مستمر حرکت کنند.
در این نشست که تا عصر ادامه خواهد داشت، مسائل مرتبط با پروژه مهر و بازگشایی باشکوه مدارس مورد بررسی و تبادلنظر قرار میگیرد.