معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست کلان این معاونت حرکت به سمت مدرسهمحوری است و باید اختیار بیشتری به مدیران مدارس و معلمان برای تصمیمگیری داده شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، خانم دکتر رضوان حکیمزاده امروز در نشست خبری با اشاره به مباحث مطرح درباره جایگاه پست «راهبری آموزشی» افزود: این موضوع سالها محل مناقشه بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی بوده و تاکنون به نتیجه نرسیده است. به گفته او، مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش میتواند گام تازهای برای حل این موضوع باشد.
وی همچنین از تداوم فعالیت کارگاههای سنجش سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ابتدای سال خبر داد و گفت: برخلاف گذشته، خانوادهها میتوانند در هر زمان برای انجام سنجش و ثبتنام کودکان خود مراجعه کنند.
حکیمزاده در بخش دیگری از سخنانش طرح شهاب را مورد نقد قرار داد و با تأکید بر ضرورت بازنگری در ابزارهای اجرایی آن افزود: شناسایی استعدادها باید در بستر کلاس و توسط معلمان و در جریان ارزشیابیهای آموزشی صورت گیرد.
وی با اشاره به اهمیت تقویت اجتماعات یادگیری معلمان خاطرنشان کرد: تولید محتوا و تبادل تجربه به صورت مشارکتی، موجب پیشگامی معلمان در بهکارگیری روشهای نوین تدریس شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی در کشور گفت: با وجود همه چالشها، تلاش ما این است که دانشآموزان، بهویژه در مناطق محروم و عشایری، فرصت برابر برای یادگیری و پرورش مهارتهای اساسی را داشته باشند.
حیکم زاده با اشاره به نرخ بالای ثبتنام در سال تحصیلی جدید افزود: از میان یکمیلیون و ۲۵۷ هزار و ۷۷۴ کودک ششساله واجد شرایط، تاکنون ۹۸.۹۷ درصد پیشثبتنام و ۹۷.۶۷ درصد ثبتنام قطعی داشتهاند که نسبت به سال گذشته افزایش نشان میدهد. در مجموع نیز نرخ ثبتنام در دوره ابتدایی به ۹۸.۹۸ درصد رسیده است.
معاون وزیر ادامه داد: در پایه دوم ۹۹.۷۸ درصد، در پایه سوم ۹۸.۹۱ درصد، در پایه چهارم ۹۸.۵ درصد، در پایه پنجم ۹۸.۸۷ درصد و در پایه ششم ۹۹.۳ درصد ثبتنام قطعی داشتهایم.
حکیمزاده با اشاره به تراکم بالای کلاسها هشدار داد: اکنون بیش از ۶۰ درصد دانشآموزان ابتدایی در کلاسهایی با تراکم بالاتر از ۲۶ نفر حضور دارند و حتی برخی مدارس کلاسهای بالای ۴۰ نفر دارند. در حالیکه استاندارد جهانی ۱۶ تا ۲۰ نفر و مصوبه ۱۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش ۲۶ نفر است، در برنامه هفتم توسعه عدد ۳۵ نفر لحاظ شده است.
وی افزود: برای کاهش تراکم، بخشنامههایی به استانها ابلاغ شده و اقداماتی نظیر جابهجایی مدارس انجام گرفته است. اما تا زمانی که کمبود معلم برطرف نشود و بخشی از نیروی انسانی به سمت مدارس غیردولتی سوق داده شود، بیعدالتی آموزشی ادامه خواهد داشت.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه به برنامههای مهارتآموزی اشاره کرد و گفت: اگرچه از دوره ابتدایی انتظار تربیت شغلی خاص نمیرود، اما آموزش سواد دیجیتال، مهارتهای نرم، کارگروهی و حل مسئله ضروری است. طرحهایی مانند جابربنحیان و توانمندسازی "توانا" فرصت تجربههای عملی و تقویت این مهارتها را برای دانشآموزان فراهم میکند.
وی از اجرای طرح حامی نیز خبر داد و توضیح داد: این طرح بهمنظور حمایت از خانوادههای کمتر برخوردار اجرا میشود؛ چراکه بسیاری از این خانوادهها توان تأمین هزینه کلاسهای جبرانی را ندارند. خدمات این طرح رایگان خواهد بود.
حکیمزاده در پایان گفت: دفتر توسعه عدالت آموزشی مأموریت دارد پوشش تحصیلی دانشآموزان عشایری را افزایش دهد و با توسعه هنرستانها و مدارس شبانهروزی، بهویژه برای دختران عشایری، مسیر تحقق عدالت آموزشی را هموار سازد.