صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
کد خبر: ۹۸۵۳۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
تحلیل » اجتماعی وفرهنگی

رسانه پيامک، فرصت يا تهديد!

چيستي فرهنگي بسياري از جوامع، با سرعت پر‌شتابي در حال تغيير است. «تغيير»، محسوس‌‌ترين ويژگي فرهنگي جوامع امروز و راهبردي‌ترين بن‌مايه هر تهاجمي است. پس از جنگ‌هاي جهاني و طي شدن دوران جنگ سرد و بر هم خوردن توازن قدرت در منطقه با فروپاشي شوروي، جنگ‌طلبي، ستيزه‌جويي و تهاجم نظامي، جاي خود را به برتري‌جويي رسانه‌اي در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، فکري، فرهنگي و ساير گستره‌ها داده ‌است؛ همان گزاره‌‌اي که از آن به‌ عنوان «‌جنگ نرم» ياد ‌مي‌شود.
نگاه اول:
امروزه، راهبرد «‌تهي‌کردن از درون»، به عملياتي‌ترين گزاره هژموني غرب تبديل ‌شده و کشورهاي شمال با استفاده از شيوه‌هاي مختلف و ابزارهاي گوناگون، تور تسلط خود را، ديگر نه بر مرزهاي متعارف جغرافيايي، بلکه بر جفرافياي فکر و ساحت انديشگي و فرهنگ جوامع مي‌افکنند. راهبرد خزنده «تهي‌کردن از درون»، امروزه در قالب جنگ نرم، از طريق سخت‌افزارهاي رسانه‌اي، و با توليد محتو‌اي اثرگذار بر بنيادي‌ترين گزاره‌هاي فرهنگي، تمدني و معرفت شناختي جوامع هدف، بناي خود را بر ايجاد «تغيير» گذاشته‌ است. به ‌عبارتي، بناي رسانه‌هاي امروزي مهاجم، «تضعيف، از طريق ايجاد تغيير در باورها و ذائقه فرهنگي مخاطب» است، و اين، رويکرد مشترک تمام رسانه‌هاي مهاجم است.
از مصاديق توليد محتوا که ممکن ‌است تهديدي براي امنيت ملي به ‌شمار ‌رود، پيام‌ها و پيامک‌هايي تخريبي است که تقريباً در تمام گوشي‌هاي تلفن همراه يافت‌‌، يا از طريق شبکه‌هاي مجازي منتقل مي‌شود. «پيامک»، يک رسانه، و ساده‌ترين ابزار و فرصت اطلاع‌رساني و خبر‌رساني آني است که گاهي به ‌نظر‌ مي‌رسد چالشي براي امنيت ملي باشد؛ جامعه ايراني، متشکل از قوميت‌هايي چون لر، ترک، بلوچ، کرد، گيلکي، مازني، خوزي و ... است که بر‌اساس قانون اساسي، تحت لواي يک پرچم ملي، يک زبان رسمي، در کنار هم زندگي مسالمت‌آميز و متعاملي دارند اما ورود ابزارهاي فن‌آورانه‌اي چون تلفن‌هاي همراه، لپ تاپ، تبلت، و امکان ساده و سريع انتقال پيام و پيامک بر بستر شبکه‌هاي مجازي، اين فرصت تعامل و همزيستي را گاهي به‌ مخاطره انداخته و به مرزبندي‌هاي تقابلي نامناسبي کشانده است.
آنچه امروزه به اسم «پيامک» بين گوشي‌هاي تلفن همراه، يا «پيام» در شبکه‌هاي مجازي رد و بدل مي‌شود، عموما مجموعه‌اي از پيام‌ها با موضوعات اخلاقي، و نيز اشعار، طنزهاي سياسي، و اخبار با هدف ارتباط و اطلاع‌رساني از يک سو، و يا تعابير نامناسب، غيراخلاقي، سخيف، مبتذل، و بعضا الفاظ مستهجني است که با هدف تخريب شخصيت‌هاي برجسته علمي، فرهنگي، ملي، تخريب قوميت‌ها و طوايف، بويژه لر و آذري و حتي گاهي توهين به ساحت دين و انبياي بزرگوار الهي توليد، توزيع و ارسال ‌مي‌شود. اين پيام‌ها و پيامک‌ها، از نظر ساختار گاهي به‌گونه‌اي حرفه‌اي و هدفمند طراحي مي‌شوند که به ‌سادگي نمي‌توان دست بيرون‌زده از آستين طراحان آنها را ديد.
هدفمندي، و حرفه‌اي ‌بودن محتواي اين پيام‌ها و پيامک‌ها به‌گونه‌اي است که شايد بتوان ادعا ‌کرد در طراحي آنها از نظر کارشناسان، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، و کساني که با مولفه‌هاي فکري و فرهنگي جوامع هدف آشنايي مناسبي دارند استفاده شده باشد.
درون‌ مايه طنز پيامک‌هاي تخريبي، «شايد» براي دقايقي، فرحِ گذرا و کاذبي براي گيرنده پيامک ايجاد کند اما آنچنان خزنده و سهمگين، درون وي را از عقلانيت اجتماعي تهي‌ مي‌کند و بر روح وي چنان اثري‌ مي‌گذارد که نا‌آگاهانه، در زمين دشمن بازي مي‌کند. زيرا گيرنده پس از دريافت اين قبيل پيام‌ها و پيامک‌ها و ارسال انبوه آن، ناخواسته در کسوت سرباز خط مقدم دشمن، به چهره فرهنگ خويش چنگ‌ مي‌اندازد، و ضمن تخريب داشته‌هاي فرهنگي و تمدني خود، قبح‌زدايي از ناهنجاري‌ها، و شکستن مرزهاي فرهنگي، داشته‌ها، انگاره‌ها و باورهاي فرهنگي را به سخره مي‌گيرد، پايگاه‌هاي اجتماعي ـ سياسي را تضعيف، و اين‌گونه، حوزه فرهنگ و امنيت ملي کشور را به تهديدي جدي دچار مي‌کند و باعث تهي‌ شدن از درون و تخريب بن‌مايه‌هاي فکري و فرهنگي گروه هدف مي‌شود.
نگاه دوم:
هر نظام و ساختاري، مدتي پس از ايجاد، نياز به واکاوي عملکرد خود دارد تا با تدبير در مسير کاهش فشارها آرامش و امنيت ملي‌اش را حفظ کند تا همچنان بتواند حرکت قطار خود را براساس اصول، شعارهاي بنيادي و زيرساخت‌هاي تعريفي خود تنظيم‌کند و پيش‌ببرد. رسانه‌ها در اين ميان، نقش بسيار موثري دارند.
مثال ساده‌اي است اينکه وجود سوپاپ اطمينان آبگرمکن، باعث پيشگيري از انفجار و جلوگيري از بروز خسارات احتمالي مي‌شود.
بر همين مبنا، شايد بي‌ربط نباشد که خبرهاي«20 و 30» شبکه دو، «سايه- روشن» شبکه خبر، «صرفا جهت اطلاع»، و اين قبيل توليدات فرهنگي را - در کنار کار حرفه‌اي خبري - هم نوعي پيام با رويکرد موثر«نقد از درون»، و نوعي سوپاپ اطمينان دانست که توانسته با شفاف‌سازي موضوعات اجتماعي - سياسي، از خاکستري‌شدن فضاي جامعه جلوگيري‌ کند و نقش موثري کاهش پيامک‌هاي نامناسب از يک سو، و تقويت باورها، انگاره‌ها و بازتوليد اعتماد و احساس امنيت ملي از سوي ديگر داشته باشد.
اگر گوشي تلفن همراه را به‌ منزله سخت‌افزار رسانه‌هاي جمعي، و پيام‌ها و پيامک‌ها را محتوا قلمداد کنيم، از اين منظر مي‌توان گفت که پيامک‌هاي منتقدانه، به موازات رسانه‌هاي جمعي در نقش سوپاپ اطمينان عمل مي‌کنند که باعث تلطيف و تعديل فشارهاي رواني جامعه مي‌شود و خلا برخي نقدها را پرمي‌کند. به بيان ديگر، در اينجا رسانه «پيامک» بويژه پيامک‌هاي انتقادي- و نه البته غير اخلاقي و ضد ديني- با ايفاي اين نقش، ضمن پر‌کردن برخي خلاهاي رسانه‌اي، نقش موثري در تخليه رواني و اقناع افکارعمومي و حتي بعضا تقويت امنيت ملي خواهد داشت.
نکته آخر اينکه هر ساختاري که مطبوعات و رسانه‌ها در آن فعال، قوي، حرفه‌اي، اثر‌گذار و پيشرو باشند، و با ارائه تحليل‌هاي علمي و دقيق، و پخش اخبار اعتماد‌ آفرين، به «نقد از درون» کمک ‌کنند و گفتمان غالب، «جلب حداکثري، اعتمادسازي و دفع حداقلي» باشد، کمتر درمعرض چالش‌هاي امنيتي قرار‌مي‌گيرد. در غير اين صورت، فضاي جامعه به سمت بروز شايعات و رفتارهاي غير فرهنگي پيش خواهدرفت.

---------------------------------------
بررسي و تحليل/ محمود گرجي

https://www.iribnews.ir/0048LL
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
امین
|
|
۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
سلام چرا کانال تلگرام را جهت خبر استفاده می کنید سروش یا ایتا ندارید
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"