• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۴۷۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
مصاحبه پژوهشی:

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

یکی از راه های خروج از اقتصاد نفتی، تولید کالای فرهنگی ثروت آفرین است و بازی سازی یکی از این کالاهاست، به شرطی که تولید، متناسب با ذائقه و سلیقه ایرانی باشد.

چکیده مصاحبه پژوهشی:
- در سال 2016، گردش مالی صنعت بازی­سازی در جهان بیش از 90 میلیارد دلار بوده است.

- در سال 1394، ایرانی­ ها 460 میلیارد تومان، برای بازی و سخت افزار آن خرج کردند.

- درکشورهای منطقه، مخاطب نزدیک به سبک زندگی ما فراوان یافت می­ شود و می­ تواند هدف مخاطب ­سازی ما قرار گیرد.

- 1 میلیون و 235 هزار دلار، درآمد ناخالص، برای تولید کننده ­های 37 عنوان بازی در داخل کشور تا سال 1394

پژوهش خبری صدا وسیما: مدت زمان زیادی از ورود صنعت بازی ­سازی به ایران نمی ­گذرد. شاید کمتر از یک دهه. در سطح جهان رقابت سختی در میان فعالان این حوزه وجود دارد و حجم ایده ­ها بسیار زیاد است، اما در این میان خیلی­ ها به art- هنر- ایرانی علاقمندند. این پژوهش، بررسی می­ کند، آیا بازی­ سازی می ­تواند در کشور ما شغل محسوب ­شود؟ جایگاه این صنعت در جهان و ایران کجاست؟ مهندس جمشیدی، کارشناس پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به سوالات ما در این زمینه، پاسخ دادند. 

گردش مالی صنعت بازی سازی در جهان

گردش مالی کلی صنعت بازی­سازی در جهان،‌در سال 2016،طبق آمار نیوزو(Newzoo) ،6/ 99 میلیارد دلار، بوده است. یک گزارش هم مرکز سوپردیتا داده است که در آن، 91 میلیارد دلار ذکر شده است. یعنی مطمئناً بیش از 90 میلیارد دلار گردش مالی وجود داشته است. در 100 کشور جهان که بررسی شده است، ایران بیش از 270 میلیون دلار گردش مالی دارد. کشور ما، در سال 2016، در منطقه سوم و در جهان هجدهم شده است. در جدول ذیل درآمد صنعت بازی سازی کشورها از سایت نیوزو(Newzoo) آورده شده که ایران در رتبه 31 قرار گرفته است:

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

درآمد حاصل از بازی­ ها، از درآمد سایر فعالیت های سرگرم کننده سریع تر رشد می کند.

رشد درآمد حاصل از فعالیت های دنیای سرگرمی و تفریحات
جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

آخرین آمارهای فعالان این حوزه در ایران

سال 1394، 116 شرکت بازی­ سازی رسمی و ثبت شده و بیش از 280 گروه مستقل بازی­ سازی داشتیم. چیزی بیش از 3000 نفر در بخش بازی­سازی، در ایران مشغول فعالیت هستند که در حوزه­ های مختلف مثل صدا و موسیقی (6 % )، طراحی بازی(9 %)، مدیریت پروژه(12 %)، فنی (17 %) و هنری (23 % ) و سایر بخش­ ها (33 %) فعالیت دارند. 11 شرکت فعال در این حوزه در زمره شرکت های دانش بنیان ثبت شده اند. البته ممکن است تعداد زیادی نیز هنوز ثبت نشده باشند. در حوزه بازی ­های صادراتی درآمدزا، ما 37 عنوان بازی داشتیم که هرکدام حداقل 110 هزار بار دیده شده و در 23 فروشگاه خارجی هم عرضه شده و به طور متوسط هر کدام از این بازی ها 8 دلار قیمت گذاری شدند. در مجموع تا سال 1394، 1 میلیون و 235 هزار دلار، درآمد ناخالص، برای تولید کننده­ های 37 عنوان بازی به ارمغان آورده، که نشان دهنده، توان این حوزه است.  

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

بازیکن ­های ایرانی، چقدر خرج بازی می ­کنند؟

در سال 1394، ایرانی­ ها 460 میلیارد تومان، برای بازی و سخت افزار آن خرج کردند، که 95 درصد آن خرج بازی­ های خارجی شده است. 41 درصد نوجوان، 15 درصد کودک، 28 درصد جوانان، یعنی بیش از 50 درصد بازیکن­ ها، پدر و مادرهای خود را متقاعد می­ کنند که خرج بازی کنند و در واقع پول را پرداخت می­ کنند بدون اینکه بدانند دقیقا فرزند آنها چه چیزی مصرف می­ کند. ضرورت مدیریت در این زمینه بیشتر حس می شود. چنانچه نخواهیم در زمینه تولید محصول خوب ایرانی، فرهنگ­ سازی و سواد بازی ایجاد کنیم، هم منابع مالی و هم سرمایه های فکری ما هدر رفته است. جالب است بدانید، بازی کلش ­آف­ کلنز به تنهایی: 132 میلیارد تومان در طول 3 سال از جیب گیمرهای ایرانی خارجی کرد، که مقداری از آن دست دلال­ ها افتاد، مقداری هم به خود سوپرسل رسید و بخشی هم به شرکت ­های سرویس دهنده اینترنت تعلق گرفت.

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

آیا بازی سازی در ایران یک شغل است؟

در حال حاضر بازی­ سازی در ایران به سمت تخصصی شدن پیش می ­رود و این­که چطور می­ توان از این راه پول در آورد. هم ­اکنون در بعضی از شرکت­ ها، هستند کسانی که شغل شان، فقط بازی­ سازی است، مدتی است که بین تولیدکننده ­ها بحث درآمدزایی از این حوزه جدی­تر گرفته شده است.

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

بررسی اثر تحریم­ ها در این حوزه

یکی بحث بازگشت پول به کشوراست، بعد از صادرات بازی؛ یکی بحث انتشار بازی در بازارهای خارجی است و یکی دیگر بحث موتورهای بازی­ سازی و در اختیار داشتن امکانات بعضی موتورها، اینها بخش­ هایی است که تحریم­ ها، روی آن اثر منفی داشت. حضور ما در حوزه دیجیتال نسبت به بازار فیزیکی، در شرایط تحریم به نوعی راحت­تر بود، اما باید توجه داشت، در دانش این بخش، آنها از ما پیش قدم­تر هستند و در سخت افزار و سرویس­ هایی که به بازی –گیم- مربوط می­ شود آنها دست پیش دارند.

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

سخن آخر

در کشورهای منطقه، مخاطب نزدیک به سبک زندگی ما فراوان یافت می­ شود و می ­تواند هدف مخاطب­ سازی ما قرار گیرد. هم به بازی­ های با کیفیت تولید داخل نیاز است و هم ایجاد عرق ملی در بازیکن –گیمر- ایرانی، که تا وقتی بازی ایرانی مشابه هست، سراغ بازی­ های خارجی نرود. بازی­ سازها هم، در حوزه قانون­گذاری، حمایت­ های مالی و غیر­مالی به کمک احتیاج دارند. بازی­ سازی باید جدی گرفته شود. درنحوه برخورد با آن، به فرهنگ­ سازی نیاز است و نباید صرفاً به صورت مهار یک ابزار سرگرمی، به آن نگاه کرد. این صنعت جوان است و مورد پسند نسل جدید، توانایی ایجاد اشتغال و ارزآوری نیز دارد و نباید رها شود. باید روی تغییر رفتار مصرف­ کننده ­ها کار کرد.

پژوهش خبری صدا وسیما//تینا صالحی



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مالکیت سامانه «کاتب» به سازمان ثبت منتقل می‌شود
تأکید شورای‌عالی شهرسازی بر تأمین زمین برای طرح‌های مسکن
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم
صنایع تولیدی آذربایجان شرقی در تامین سوخت جایگزین مشکلی ندارند
مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای دو تیم باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ دی ۱۴۰۴
آغاز صدور آنلاین معافیت تحصیلی برای مشمولان نظام وظیفه
عیادت معاون استاندار آذربایجان شرقی از دانشجوی حادثه‌دیده دانشگاه تبریز
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ به افق قم
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
۱۰ کیلومتر از فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
معرفی داوران جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
شب چله و حافظ خوانی
دلتنگی سرلشکر موسوی برای فرمانده شهید «محمد باقری»
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)