صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه

اقتصادی

  • اقتصادی
  • اقتصادمقاومتی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی،روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • خودرو
  • بانک ، بیمه و بورس
  • مسکن
  • کسب و کار
  • آب و انرژی
  • گمرک،حمل و نقل و گردشگری
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • عمومی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • فضای مجازی
  • حماسه و ایثار
  • زنان و خانواده
  • آموزش عالی،دانشگاه
  • بهداشت وسلامت
  • کتاب و مطبوعات
  • معارف
  • حج و زیارت
  • میراث فرهنگی و صنایع دستی
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ وهنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • انرژی هسته ای

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • اقتصادمقاومتی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی،روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • خودرو
    • بانک ، بیمه و بورس
    • مسکن
    • کسب و کار
    • آب و انرژی
    • گمرک،حمل و نقل و گردشگری
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • عمومی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • فضای مجازی
    • حماسه و ایثار
    • زنان و خانواده
    • آموزش عالی،دانشگاه
    • بهداشت وسلامت
    • کتاب و مطبوعات
    • معارف
    • حج و زیارت
    • میراث فرهنگی و صنایع دستی
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ وهنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • انرژی هسته ای
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
کد خبر: ۳۸۰۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
اقتصادی » صنعت

پلتفرم؛ واژه ای غریب در استفاده از خودروهای داخلی

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودرو‌های داخلی بن سازه (پلتفرم) ایرانی ندارند و باید در این زمینه فعالیت‌ها گسترش یابد تا بتوانیم به این فناوری دست یابیم.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، پراید، پژو، سمند، تیبا، کوئیک، خودروهای بازار کشور ما هستند؛ خودروهایی که تا چشم کار می کند در خیابان های شهر دیده می شوند. سوالی که پیش می آید این است که آیا این خودروها که به  نام خودرو ایرانی فروخته می شود متعلق به ایران است؟
آقای مصطفی پهلوانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما، بن سازه تیبا یک، تیبا ۲، ساینا، کوییک، کوییک کراس را یکی دانست و گفت: پلتفرم (تکنولوژی‌ها و شاخصه‌های از پیش تعیین شده برای ساخت خودرو) خودرو‌های داخلی قدیمی است و گاهی می‌بینیم خودروساز اعلام می‌کند تولید برخی خودرو‌ها مانند تیبا و ساینا متوقف شده، اما آیا محصول جایگزین که کوئیک است از بن سازه جدید استفاده می‌کند؟، کوئیک که همان بن سازه تیبا و سایناست این یعنی طراحی جدیدی نداشته است.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: تیبا، زمانی که معرفی شد دارای بن سازه قابل قبولی بود، اما این بن سازه اکنون دیگر کاملا منسوخ است، در اصل این بن سازه متعلق به ۱۸ سال پیش بود و نهایت ۱۰ سال باید از آن تولید می‌شد.
 
پهلوانی گفت: یک محصولی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو امسال رونمایی شد که جلو ساینا و عقب تیبا بود؛ سوالی پیش می‌آید اینکه اگر ساینا و تیبا از خط تولید خارج شده اند محصولی که ترکیب شده، آیا محصول جدید است؟
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: رونمایی از ترکیب این محصولات با توقف تولید بی معنی است، خودروساز علاقه دارد محصول قدیمی خود را تولید کند  زیرا از نظر اقتصادی به صرفه است و اینگونه می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد.
 
آقای مرزبان راد یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بن سازه خودروهای داخلی باید از صفر طراحی شود، می گوید: بن سازه برخی از خودرو‌ها که مربوط به ۳۰ سال گذشته می‌شود، باید طراحی مجدد شود؛ در این رابطه باید از قطعه سازان کمک گرفته شود تا با تولید قطعات جدید، قطعات قدیمی دیگر تولید نشوند و به مرور زمان شاهد پیشرفت و تغییر بن سازه خودرو باشیم. 
 
مشکلات عدیده‌ای در حوزه خودروسازی ایران وجود دارد که با گذشت پنج دهه از عمر این صنعت همچنان پابرجاست. این درحالی است که صنعت خودروسازی ایران پیش از صنعت خودروسازی در کره‌جنوبی فعال شده، اما امروز صنعت ایران محدود به بازار داخلی و صنعت کره‌جنوبی پیشتاز در جهان است.
 
ضمن اینکه صنعت خودروسازی ایران از حمایت‌های کامل دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و بازار انحصاری امروز و کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی هم محصول همین صنعت انحصاری است.
 
آقای رئیسی، رئیس جمهور کشور هم دستور داده اند  در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
 
مرزبان راد می‌گوید: با توجه به تجربه خودروسازان در ۳۰ سال گذشته، اگر آنها بخواهند یک خودرو جدید با فناوری های روز و شرایط امروزی طراحی کنند، می‌توانند از تجربیات گذشته بهره بگیرند و با سرعت بیشتری کار را به نتیجه برسانند.
 
چند سال گذشته طرح‌های مختلفی از بن سازه خودرو طراحی شده و برخی از آنها به مرحله تولید انبوه هم رسیده است.
 
آنطور که عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: اگر قطعه سازان به خودروسازان کمک کنند تا خودرو‌هایی به روز طراحی کنند (نمونه‌هایی نیز هم اکنون ساخته شده) و سریع قطعات آن در قطعه سازی به تولید انبوه برسد، قطعا می‌تواند جایگزین قطعاتی شود که قدیمی‌تر هستند.
 
گزارش مکتوب از : فائزه شعبانی خبرنگار میز صنعت خبرگزاری صدا وسیما
https://www.iribnews.ir/00FxEq
خبرهای مرتبط
ایجاد زیرساخت پیش نیاز توسعه خودرو‌های برقی
تولید و توسعه خودرو‌های برقی نیازمند ایجاد زیرساخت
طرح مشترک وزارت صمت با انجمن صنعت تایر برای تنظیم بازار
سقف تولید ماهانه خودرو شکسته شد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"