• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۰۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
اقتصادی » صنعت

پلتفرم؛ واژه ای غریب در استفاده از خودروهای داخلی

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودرو‌های داخلی بن سازه (پلتفرم) ایرانی ندارند و باید در این زمینه فعالیت‌ها گسترش یابد تا بتوانیم به این فناوری دست یابیم.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، پراید، پژو، سمند، تیبا، کوئیک، خودروهای بازار کشور ما هستند؛ خودروهایی که تا چشم کار می کند در خیابان های شهر دیده می شوند. سوالی که پیش می آید این است که آیا این خودروها که به  نام خودرو ایرانی فروخته می شود متعلق به ایران است؟
آقای مصطفی پهلوانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما، بن سازه تیبا یک، تیبا ۲، ساینا، کوییک، کوییک کراس را یکی دانست و گفت: پلتفرم (تکنولوژی‌ها و شاخصه‌های از پیش تعیین شده برای ساخت خودرو) خودرو‌های داخلی قدیمی است و گاهی می‌بینیم خودروساز اعلام می‌کند تولید برخی خودرو‌ها مانند تیبا و ساینا متوقف شده، اما آیا محصول جایگزین که کوئیک است از بن سازه جدید استفاده می‌کند؟، کوئیک که همان بن سازه تیبا و سایناست این یعنی طراحی جدیدی نداشته است.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: تیبا، زمانی که معرفی شد دارای بن سازه قابل قبولی بود، اما این بن سازه اکنون دیگر کاملا منسوخ است، در اصل این بن سازه متعلق به ۱۸ سال پیش بود و نهایت ۱۰ سال باید از آن تولید می‌شد.
 
پهلوانی گفت: یک محصولی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو امسال رونمایی شد که جلو ساینا و عقب تیبا بود؛ سوالی پیش می‌آید اینکه اگر ساینا و تیبا از خط تولید خارج شده اند محصولی که ترکیب شده، آیا محصول جدید است؟
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: رونمایی از ترکیب این محصولات با توقف تولید بی معنی است، خودروساز علاقه دارد محصول قدیمی خود را تولید کند  زیرا از نظر اقتصادی به صرفه است و اینگونه می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد.
 
آقای مرزبان راد یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بن سازه خودروهای داخلی باید از صفر طراحی شود، می گوید: بن سازه برخی از خودرو‌ها که مربوط به ۳۰ سال گذشته می‌شود، باید طراحی مجدد شود؛ در این رابطه باید از قطعه سازان کمک گرفته شود تا با تولید قطعات جدید، قطعات قدیمی دیگر تولید نشوند و به مرور زمان شاهد پیشرفت و تغییر بن سازه خودرو باشیم. 
 
مشکلات عدیده‌ای در حوزه خودروسازی ایران وجود دارد که با گذشت پنج دهه از عمر این صنعت همچنان پابرجاست. این درحالی است که صنعت خودروسازی ایران پیش از صنعت خودروسازی در کره‌جنوبی فعال شده، اما امروز صنعت ایران محدود به بازار داخلی و صنعت کره‌جنوبی پیشتاز در جهان است.
 
ضمن اینکه صنعت خودروسازی ایران از حمایت‌های کامل دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و بازار انحصاری امروز و کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی هم محصول همین صنعت انحصاری است.
 
آقای رئیسی، رئیس جمهور کشور هم دستور داده اند  در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
 
مرزبان راد می‌گوید: با توجه به تجربه خودروسازان در ۳۰ سال گذشته، اگر آنها بخواهند یک خودرو جدید با فناوری های روز و شرایط امروزی طراحی کنند، می‌توانند از تجربیات گذشته بهره بگیرند و با سرعت بیشتری کار را به نتیجه برسانند.
 
چند سال گذشته طرح‌های مختلفی از بن سازه خودرو طراحی شده و برخی از آنها به مرحله تولید انبوه هم رسیده است.
 
آنطور که عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: اگر قطعه سازان به خودروسازان کمک کنند تا خودرو‌هایی به روز طراحی کنند (نمونه‌هایی نیز هم اکنون ساخته شده) و سریع قطعات آن در قطعه سازی به تولید انبوه برسد، قطعا می‌تواند جایگزین قطعاتی شود که قدیمی‌تر هستند.
 
گزارش مکتوب از : فائزه شعبانی خبرنگار میز صنعت خبرگزاری صدا وسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی رسانه‌های کشاورزی
فراخوان جدید طرح «جهت نخبگانی» بزودی منتشر می‌شود
باران در راه خوزستان
پیگیری مشکلات راه دسترسی به معدن درآلو
آخرین وضع عنایت بخشی در بیمارستان
انتقال ۱۴ میلیارد مترمکعب گاز پالایشگاه دوم به شبکه سراسری
طرح جنگل‌کاری در حوضه آبخیز بالادست گلپایگان
ارائه خدمت به ۴۰۰ نفر در میز خدمت قضایی در زیرکوه
جابجایی پادگان امام حسین سپاه لرستان
سبقت مرگبار در محور فردوس- سرایان
کشف ۱۷۳ میلیارد تومان کالای فاقد مجوز در فارس
برگزاری همایش ملی شورش بابیه در ساری
افزایش کشف کالای قاچاق
تبدیل یکی از قصر‌های پهلوی به موزه باستان‌شناسی 
درخشش تاریخی نوجوان قمی در تنیس‌روی‌میز
نجات جان اتباع افغانستانی از مرگ حتمی توسط مرزبانان خراسان رضوی
امکان تشخیص دقیق‌تر سرطان‌ها با تکیه بر رادیودارو‌های ایرانی
تاکید رئیس مجلس بر ضرورت کار کارشناسی در بررسی لایحه بودجه
مصاف دلسوختگان قم با نماینده همدان
اهدای وسایل گرمایشی به بیمارستان امام خمینی آباده
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
۸۰۰ هزار نفر در صف انتظار وام ازدواج و فرزندآوری
سقف مهریه تابع اراده طرفین است؛ حمایت کیفری تا ۱۴ سکه
اعمال لیلة الرغائب یا شب آرزو‌ها
قطع گاز برخی مشترکان، فردا در شیراز
افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال ۱۴۰۵
بارش برف و باران در غرب کشور، امروز ۳ دی ماه
پیام تبریک قالیباف به مناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی (ع)
بخشنامه جدید فروش محصولات سایپا ویژه خودرو فرسوده
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳ دی
قوه قضائیه آماده برخورد با متخلفان حوزه تنظیم بازار و احتکار
پاسخ کوبنده ایران به غربیها: «غنی سازی صفر» درکار نیست
توافق جدید ایران و آذربایجان برای کاهش ترافیک کامیون‌ها در مرز آستارا
افزایش معافیت مالیاتی تا سقف ۴۰ میلیون تومان
لیگ قهرمانان آسیا ۲؛ پیروزی استقلال مقابل المحرق
حریفان احتمالی ایران پیش از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
قالیباف: ریشه بحران آب در ضعف حکمرانی مصرف است  (۱ نظر)
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین  (۱ نظر)
آغاز ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف در استان از چهارشنبه  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
مدارس آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه ۳ دی ماه تعطیل شد  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)
این بار سلاح سرما علیه مردم غزه  (۱ نظر)