صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۵۶۶۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۵
اقتصادی » صنعت
کامیون‌های نسل قدیم باید از رده خارج شوند؛

۲۵ درصد از تصادفات مربوط به ناوگان عمومی است

رئیس پلیس راهور گفت: کامیون‌های نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع غیر استاندارد، در صورت نبود امکان رفع نقص از طریق نصب حفاظ، باید از چرخه تولید خارج شوند. مکاتبات و پیگیری‌های لازم در این زمینه میان پلیس راهور و سازمان راهداری انجام شده است.

 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار تیمور حسینی، در مراسم آغاز تولید انبوه کشنده جدید GX ۵۶۰، با اشاره به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس در کشور وجود دارد که برآورد‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰ درصد این ناوگان، یعنی حدود ۳۰۰ هزار دستگاه، در سن فرسودگی قرار دارند. 
 
وی ادامه داد: نوسازی این ناوگان، به‌ویژه با هدف ارتقای ایمنی حمل‌ونقل و پیشگیری از وقوع تصادفات، امری بسیار حیاتی و ضروری است.
 
سردار حسینی افزود: در حال حاضر، ناوگان عمومی اعم از بار و مسافر حدود ۲۵ درصد از کل تصادفات کشور را به خود اختصاص می‌دهد. اگر بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن ناوگان عمومی را نوسازی کنیم و مهم‌تر از آن، قابلیت‌های نظارتی و کنترلی را نیز توسعه دهیم، قطعاً شاهد کاهش قابل توجه تصادفات خواهیم بود.
 
وی با اشاره به سامانه‌های نظارتی توضیح داد: همان سامانه‌هایی که پیش‌تر در حوزه ناوگان عمومی مسافری مورد استفاده قرار گرفته، باید در ناوگان عمومی بار نیز به‌طور کامل اجرا شود. در صورت تحقق این موضوع، بدون تردید حداقل ۲۰ درصد کاهش در تصادفات و جان‌باختگان خواهیم داشت.
 
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه بر لزوم اجرای دقیق قانون هوای پاک تأکید کرد و گفت: امروز بخش مهمی از آلاینده‌های زیست‌محیطی کشور مربوط به خودرو‌های دیزلی است. این موضوع دو دلیل اصلی دارد؛ نخست، فرسودگی ناوگان و دوم، کیفیت پایین گازوئیل مصرفی که هنوز به سطح استاندارد‌های مورد انتظار نرسیده است.
 
سردار حسینی افزود: بر اساس قانون هوای پاک، وزارت صمت و وزارت نفت موظف شده‌اند نسبت به تولید خودرو و سوخت با استاندارد یورو ۶ اقدام کنند. تحقق این الزام قانونی می‌تواند تأثیر بسیار قابل توجهی در بهبود وضعیت زیست‌محیطی، به‌ویژه در کلان‌شهرها، داشته باشد و مردم را از شرایط آزاردهنده آلودگی هوا، به‌خصوص در شش‌ماهه دوم سال، نجات دهد.
 
وی همچنین درباره عملکرد خودروسازان گفت: بنده هیچ‌گاه اهل مچ‌گیری نبوده‌ام. البته در حوزه تولید خودرو‌های سواری همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم، به‌ویژه در زمینه ضربه‌پذیری، استحکام و ایمنی بدنه.
 
سردار حسینی افزود:خوشبختانه با راه‌اندازی مرکز آزمون تصادف، از این پس با سخت‌گیری بیشتری به سراغ رعایت استاندارد‌های ایمنی خواهیم رفت تا خودرو‌ها از نظر حفظ جان سرنشینان در سطح قابل قبول قرار گیرند.
 
رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: در بخش خودرو‌های تجاری و ناوگان سنگین شامل کامیون و اتوبوس، وضعیت نسبتاً مطلوبی داریم. این بخش از صنعت خودرو کشور به واسطه سابقه همکاری با خودروسازان معتبر جهانی، عملکرد قابل قبولی داشته، هرچند همچنان جای ارتقا و بهبود وجود دارد.
 
سردار حسینی یکی از مهم‌ترین مشکلات کامیون‌های قدیمی را ارتفاع زیاد و نبود حفاظ‌های ایمنی جانبی و جلو و عقب دانست و گفت: در تصادفات، خودرو‌های سواری به‌راحتی از هر جهت به زیر این کامیون‌ها کشیده می‌شوند و عملاً متلاشی می‌شوند.
 
وی افزود: به همین دلیل، با همکاری سازمان راهداری و وزارت صمت ابلاغ شده است که کامیون‌های قدیمی حتماً باید به حفاظ‌های جانبی و حفاظ جلو و عقب مجهز شوند.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه این نقص در کامیون‌های نسل جدید برطرف شده و ارتفاع آنها به‌گونه‌ای طراحی شده که میزان آسیب و خسارت در تصادفات کاهش یابد. همان‌طور که در سال‌های گذشته برخی خودرو‌های سواری ناایمن از خط تولید خارج شدند، در بخش خودرو‌های تجاری نیز باید این رویکرد دنبال شود.
 
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به برخی مدل‌ها گفت: کامیون‌های نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع غیر استاندارد، در صورت عدم امکان رفع نقص از طریق نصب حفاظ، باید از چرخه تولید خارج شوند. مکاتبات و پیگیری‌های لازم در این زمینه از سوی پلیس راهور و سازمان راهداری انجام شده است.
 
سردار حسینی تأکید کرد: هیچ خودرویی در صورتی که استاندارد‌های مورد نیاز سازمان ملی استاندارد را دریافت نکند، اجازه تولید نخواهد داشت.
 
وی همچنین به حوادث اخیر اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: در حادثه اتوبوس اصفهان که منجر به جان‌باختن ۱۳ نفر از هموطنانمان شد، هنوز علت قطعی حادثه اعلام نشده و منتظر نظر نهایی پزشکی قانونی هستیم. با این حال، ظن نزدیک به یقین وجود دارد که راننده دچار عارضه یا بیماری آنی شده باشد.
 
رئیس پلیس راهور فراجا درباره نقش خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان در تصادفات نیز افزود: خستگی و خواب‌آلودگی از جمله مواردی است که کمترین امکان کنترل مستقیم را برای پلیس دارد در دنیا، برخی خودروسازان مطرح به حسگر‌هایی مجهز شده‌اند که در صورت خروج خودرو از کنترل راننده، به‌تدریج خودرو را متوقف می‌کنند، اما تا رسیدن به چنین فناوری‌هایی در کشور، راه طولانی در پیش داریم.
 
سردار حسینی گفت: در این زمینه، بیش از هر چیز با یک مسئولیت فردی و اجتماعی مواجه هستیم. راننده باید زمانی که احساس خستگی می‌کند، از ادامه رانندگی خودداری کند. این موضوع نه با جریمه و نه با کنترل فیزیکی قابل حل نیست.
 
وی توصیه کرد: رانندگان، به‌ویژه در مسیر‌های طولانی، پس از هر دو ساعت رانندگی حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنند و به این توصیه ایمنی به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی پایبند باشند.
https://www.iribnews.ir/00Nl22
خبرهای مرتبط
بررسی وضعیت تولید اتوبوس در کشور
فرسودگی ۶۰ درصد کامیون‌های در حال تردد
تولید ۵۸۰ دستگاه اتوبوس از ابتدای سال
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"