• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۶۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۵
اقتصادی » صنعت
کامیون‌های نسل قدیم باید از رده خارج شوند؛

۲۵ درصد از تصادفات مربوط به ناوگان عمومی است

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: کامیون‌های نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع غیر استاندارد، در صورت نبود امکان رفع نقص از طریق نصب حفاظ، باید از چرخه تولید خارج شوند، مکاتبات و پیگیری‌های لازم در این زمینه میان پلیس راهور و سازمان راهداری انجام شده است.

۲۵ درصد از تصادفات مربوط به ناوگان عمومی است
 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در مراسم آغاز تولید انبوه کشنده جدید GX ۵۶۰، با اشاره به وضع ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس در کشور وجود دارد که برآورد‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰ درصد این ناوگان، یعنی حدود ۳۰۰ هزار دستگاه، در سن فرسودگی قرار دارند. 
 
سردار حسینی ادامه داد: نوسازی این ناوگان، به‌ویژه با هدف ارتقای ایمنی حمل‌ونقل و پیشگیری از وقوع تصادفات، امری بسیار حیاتی و ضروری است.
 
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در حال حاضر، ناوگان عمومی اعم از بار و مسافر حدود ۲۵ درصد از کل تصادفات کشور را به خود اختصاص می‌دهد اگر بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن ناوگان عمومی را نوسازی کنیم و مهم‌تر از آن، قابلیت‌های نظارتی و کنترلی را نیز توسعه دهیم، قطعاً شاهد کاهش قابل توجه تصادفات خواهیم بود.
 
سردار حسینی با اشاره به سامانه‌های نظارتی توضیح داد: همان سامانه‌هایی که پیش‌تر در حوزه ناوگان عمومی مسافری به کار گرفته شده، باید در ناوگان عمومی بار نیز به‌طور کامل اجرا شود. در صورت تحقق این موضوع، بدون تردید حداقل ۲۰ درصد کاهش در تصادفات و جان‌باختگان خواهیم داشت.
 
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه بر ضرورت اجرای دقیق قانون هوای پاک تأکید کرد و گفت: امروز بخش مهمی از آلاینده‌های زیست‌محیطی کشور مربوط به خودرو‌های دیزلی است. این موضوع دو دلیل اصلی دارد؛ نخست، فرسودگی ناوگان و دوم کیفیت پایین گازوئیل مصرفی که هنوز به سطح استاندارد‌های مورد انتظار نرسیده است.
 
سردار حسینی افزود: بر اساس قانون هوای پاک، وزارت صمت و وزارت نفت موظف شده‌اند نسبت به تولید خودرو و سوخت با استاندارد یورو ۶ اقدام کنند. تحقق این الزام قانونی می‌تواند تأثیر بسیار قابل توجهی در بهبود وضعیت زیست‌محیطی، به‌ویژه در کلان‌شهرها، داشته باشد و مردم را از شرایط آزاردهنده آلودگی هوا، به‌خصوص در شش‌ماهه دوم سال، نجات دهد.
 
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین درباره عملکرد خودروسازان گفت: بنده هیچ‌گاه اهل مچ‌گیری نبوده‌ام البته در حوزه تولید خودرو‌های سواری همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم، به‌ویژه در زمینه ضربه‌پذیری، استحکام و ایمنی بدنه.
 
سردار حسینی افزود:خوشبختانه با راه‌اندازی مرکز آزمون تصادف، از این پس با سخت‌گیری بیشتری به سراغ رعایت استاندارد‌های ایمنی خواهیم رفت تا خودرو‌ها از نظر حفظ جان سرنشینان در سطح پذیرفتنی قرار گیرند.
 
رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: در بخش خودرو‌های تجاری و ناوگان سنگین شامل کامیون و اتوبوس، وضع نسبتاً مطلوبی داریم. این بخش از صنعت خودرو کشور به واسطه سابقه همکاری با خودروسازان معتبر جهانی، عملکرد قابل قبولی داشته است، هرچند همچنان جای ارتقا و بهبود وجود دارد.
 
سردار حسینی، یکی از مهم‌ترین مشکلات کامیون‌های قدیمی را ارتفاع زیاد و نبود حفاظ‌های ایمنی جانبی و جلو و عقب دانست و گفت: در تصادفات، خودرو‌های سواری به‌راحتی از هر جهت به زیر این کامیون‌ها کشیده می‌شوند و عملاً متلاشی می‌شوند.
 
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: به همین دلیل، با همکاری سازمان راهداری و وزارت صمت ابلاغ شده است که کامیون‌های قدیمی حتماً باید به حفاظ‌های جانبی و حفاظ جلو و عقب مجهز شوند.
 
سردار حسینی ادامه داد: خوشبختانه این نقص در کامیون‌های نسل جدید برطرف شده و ارتفاع آنها به‌گونه‌ای طراحی شده که میزان آسیب و خسارت در تصادفات کاهش یابد همان‌طور که در سال‌های گذشته برخی خودرو‌های سواری ناایمن از خط تولید خارج شدند، در بخش خودرو‌های تجاری نیز باید این رویکرد دنبال شود.
 
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به برخی مدل‌ها گفت: کامیون‌های نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع غیر استاندارد، در صورت نبود امکان رفع نقص از طریق نصب حفاظ، باید از چرخه تولید خارج شوند مکاتبات و پیگیری‌های لازم در این زمینه از سوی پلیس راهور و سازمان راهداری انجام شده است.
 
سردار حسینی تأکید کرد: هیچ خودرویی در صورتی که استاندارد‌های مورد نیاز سازمان ملی استاندارد را دریافت نکند، اجازه تولید نخواهد داشت.
 
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین به حوادث اخیر اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: در حادثه اتوبوس اصفهان که منجر به جان‌باختن ۱۳ نفر از هموطنانمان شد، هنوز علت قطعی حادثه اعلام نشده و منتظر نظر نهایی پزشکی قانونی هستیم با این حال، ظن نزدیک به یقین وجود دارد که راننده دچار عارضه یا بیماری آنی شده باشد.
 
سردار حسینی درباره نقش خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان در تصادفات نیز افزود: خستگی و خواب‌آلودگی از جمله مواردی است که کمترین امکان کنترل مستقیم را برای پلیس دارد در دنیا، برخی خودروسازان مطرح به حسگر‌هایی مجهز شده‌اند که در صورت خروج خودرو از کنترل راننده، به‌تدریج خودرو را متوقف می‌کنند، اما تا رسیدن به چنین فناوری‌هایی در کشور، راه طولانی در پیش داریم.
 
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در این زمینه، بیش از هر چیز با یک مسئولیت فردی و اجتماعی مواجه هستیم، راننده باید زمانی که احساس خستگی می‌کند، از ادامه رانندگی خودداری کند این موضوع نه با جریمه و نه با کنترل فیزیکی حل شدنی نیست.
 
سردار حسینی توصیه کرد: رانندگان، به‌ویژه در مسیر‌های طولانی، پس از هر دو ساعت رانندگی حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنند و به این توصیه ایمنی به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی پایبند باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
هشدار در خصوص آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در چهارمحال و بختیاری
رونمایی از دو کتاب پژوهشی–آموزشی در حوزه موسیقی دستگاهی ایران
بیش از ۳ هزار دانش‌آموز دختر یزدی میهمان باغ‌موزه دفاع مقدس شدند
هزینه واردات بنزین در لایحه بودجه ۱۴۰۵ معادل کل یارانه کالا‌های اساسی است
خدمات سلامت رایگان قرارگاه جهادی سجادیه به اهالی خودنکلا
سانحه رانندگی با یک جانباخته در بزرگراه شهید چراغچی مشهد
پخت و توزیع نان سورک در تفت
برگزاری آزمون نظام مهندسی در کهگیلویه و بویراحمد
پیکر مرحومه بی بی نزاکت گلستانی مادر شهید جاوید الاثر «بهرام درود» بر دستان مردم قدرشناس گچساران تشییع و در قطعه صالحین بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
درخشش هنرمندان صداوسیمای آبادان در جشنواره‌ی ابوذر
مراسم محوری نه دی در مسجد انقلاب بجنورد برگزار می‌شود
اعزام کاروان بانوان فرهنگی شهرستان بهمئی به مناطق عملیاتی
برد استقلال خوزستان پس از ۳ ماه
عراقچی: وزارت خارجه حامی صادرات محصولات فناورانه است
پدر شهید والامقام مهرداد هدایتی به فرزند شهیدش پیوست
اعزام کاروان فرهنگیان شهرستان لنده عازم مناطق عملیاتی جنوب کشور
کاروان خانوادگی قهرمان من عازم کرمان شد
بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از پروژه هتل سه‌ستاره اشنویه
رویداد‌های فرهنگی و هنری قزوین؛ از ثبت آثار ملی تا رونمایی از اشعار محلی
دستگیری ۳ مخل نظم و امنیت در خلیل‌ آباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پاسخ کوبنده ایران به غربیها: «غنی سازی صفر» درکار نیست
قطع گاز برخی مشترکان، فردا در شیراز
اعمال لیلة الرغائب یا شب آرزو‌ها
سقف مهریه تابع اراده طرفین است؛ حمایت کیفری تا ۱۴ سکه
۸۰۰ هزار نفر در صف انتظار وام ازدواج و فرزندآوری
افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال ۱۴۰۵
بارش برف و باران در غرب کشور، امروز ۳ دی ماه
پیام تبریک قالیباف به مناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی (ع)
توافق جدید ایران، روسیه و آذربایجان برای تثبیت نرخ‌های کریدور شمال-جنوب
حریفان احتمالی ایران پیش از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶
بخشنامه جدید فروش محصولات سایپا ویژه خودرو فرسوده
قوه قضائیه آماده برخورد با متخلفان حوزه تنظیم بازار و احتکار
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳ دی
توافق جدید ایران و آذربایجان برای کاهش ترافیک کامیون‌ها در مرز آستارا
افزایش معافیت مالیاتی تا سقف ۴۰ میلیون تومان
قالیباف: ریشه بحران آب در ضعف حکمرانی مصرف است  (۱ نظر)
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
مدارس آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه ۳ دی ماه تعطیل شد  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)
این بار سلاح سرما علیه مردم غزه  (۱ نظر)