• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۴۲۴۰۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
اجتماعی » جامعه و شهری

جای خالی دوچرخه در پایتخت

در خیابانهای دود زده شهرمان تا چشم کار می کند خودرو و موتور سیکلت می بینیم و دریغ از وجود یک دوچرخه و دوچرخه سوار.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در شهری که فقط ترافیک سالانه هزار و 500 میلیارد تومان به کشور خسارت می زند ضروریست نگاه ویژه ای به استفاده از دوچرخه در شهر شود اما چرا مردم اقبالی به استفاده از این وسیله نقلیه ندارند؟

یکی از شهروندان با بیان اینکه فرصت استفاده از دوچرخه را ندارد می گوید: با اینکه خیلی دوچرخه سواری را دوست دارم اما به علت مشغله زیاد و دوری محل کار از منزل امکان استفاده از دوچرخه ندارد.

یک شهروند دیگر با بیان اینکه زیر ساخت های استفاده از دوچرخه در شهر تهران وجود ندارد می افزاید: مسیرهای عبور دوچرخه بسیار کم است و فرد حتی در همین مسیرهای موجود به علت عبور دیگر وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده، جرأت نمی کند از دوچرخه استفاده کند.

این فرد می گوید: در این حال شرایط جغرافیایی شهر تهران و وجود شیب ها و سربالایی های زیاد امکان رکاب زدن وجود ندارد.

فرد دیگری با انتقاد از وضع ترافیکی شهر تهران می گوید: وقتی حین عبور از خیابان آن هم از روی محل خط کشی عابر پیاده امنیت نداریم و هر آن ممکن است خودرو با ما برخورد کند، خطر استفاده از دوچرخه در معابر شهر بسیار بالاست.

وی می افزاید: تا زمانی که فرهنگ ترافیکی در شهر تهران ایجاد نشود امکان استفاده از دوچرخه امکان پذیر نیست.

شهروند دیگری هم آلودگی هوا را مانعی بر استفاده از دوچرخه دانست و گفت: فردی که می خواهد در این هوا رکاب بزند مقدار اکسیژن بیشتری نیاز دارد اما در هوای معمولاً آلوده تهران بجای اکسیژن، منواکسید کربن استنشاق می شود و برای سلامت افراد بسیار خطرناک است.

با این همه یک روی سکه دوچرخه این گفته های شهروندان است اما روی دیگر سکه چیز دیگری است.

بر اساس آمارها، سالانه حدود 1 میلیون و 500 هزار خودرو و 800 ‌هزار دستگاه انواع موتور سیکلت وارد بازار ایران می شود این درحالیست که تعرفه واردات دوچرخه در ایران بیشتر از خودرو است و تا 65‌ درصد نیز می‌رسد و نه‌ تنها هیچ تسهیلات و مشوقی برای خرید دوچرخه به مصرف‌کنندگان داده نمی‌شود بلکه این تعرفه بالا باعث شده قیمت تمام ‌شده این وسیله نقلیه پاک برای مصرف‌کنندگان بسیار گران باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان موتور سیکلت و دوچرخه با انتقاد از تعرفه بالای گمرک می گوید: تعرفه دوچرخه در تمام دنیا بسیار ناچیز است اما اینکه چرا در کشور ما مسئولان به این موضوع توجهی ندارند برای ما هم جای سؤال دارد.

محمد خادم منصوری می افزاید: حدود یکسال است که با مسئولان گمرک و وزارت صنعت معدن و تجارت درباره این موضوع جلسات متعددی داشته ایم اما تاکنون به نتیجه مطلوبی برای کاهش تعرفه واردات دوچرخه نرسیده ایم.

وی در تشریح علت تعرفه بالای دوچرخه افزود: متأسفانه دوچرخه به صورت کامل به کشور وارد نمی شود یعنی اینکه تنه دوچرخه و دیگر متعلقات آن به صورت جدا جدا وارد ایران می شود و هر کدام از قطعات هم تعرفه جداگانه ای دارند به همین علت است که شاهد بالا بودن تعرفه گمرکی دوچرخه هستیم.

با این همه شهرداری تهران با احداث خانه های دوچرخه تلاش کرده است مردم را به استفاده از این وسیله نقلیه پاک ترغیب کند اما وضع فعلی ترافیک شهری و محدود بودن مسیرهای دوچرخه سواری باعث شده است مردم تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند.

مدیر واحد حمل و نقل غیر موتوری معاونت ترافیک شهرداری تهران در این باره معتقد است: با ایجاد مدیریت واحد شهری می توان بسیاری از مشکلات ترافیکی از جمله استفاده از دوچرخه را حل کرد.

محمد خردمند افزود: طرح ایجاد اماکن ارائه دوچرخه با هدف دستیابی به سیستم حمل و نقل پایدار و دوستدار محیط زیست صورت گرفت تا به نحوی در بلند مدت بتواند علاوه بر پاسخ به نیاز سفر درون منطقه ای شهروندان، حداقل  تاثیر زیست محیطی را به شهر وارد کند و باعث ایجاد نشاط و سلامتی مردم شود.

وی گفت: با این حال برای اینکه مردم بتوانند از این وسیله نقلیه به خوبی استفاده کنند نیازمند کمک همه دستگاه های اجرایی شهری هستیم و از پلیس راهور درخواست می کنیم با حضور در مسیرهای عبور دوچرخه، مانع از ورود دیگر وسایل نقلیه شوند.

وی افزود: استفاده از کارت هوشمند دوچرخه در محل های استقرار دوچرخه ها گام بعدی در استفاده آسان از این وسیله نقلیه است که قرار است بزودی در منطقه بازار تهران کلید بخورد.

در شرایطی که دوچرخه جایگاه نامطلوبی در حمل و نقل شهری دارد، 40 کارخانه  با سرعتی مهار نشدنی در حال تولید و مونتاژ موتورسیکلت آن هم از نوع کاربراتوری در کشور هستند. وسیله ای که به گفته کارشناسان محیط زیست و پلیس سهم بسزایی در آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه پایتخت دارد.

بر اساس آمار به ازای هر هزار نفر در ایران 164 خودرو وجود دارد این درحالیست که در شرایط مشابه، فقط یک و 25 صدم دوچرخه وجود دارد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
حتما توجه ندارید که با توجه به شیب دار بودن شهر تهران امکان استفاده از دوچرخه میسر نیست - شما خودت اتوبان مدرس رو حاضری رکاب بزنی بیای بالا ؟ موتور برقی اگر باشه و مسیر مشخص و امنی هم باشه اونموقع میشه حرف شما رو تائید کرد.
همین موتورها رو برقیش کنین دوچرخه پیش کش
به دلایلی که مردم در گزارش به آن اشاره کرده اند، تأمین شرایط برای استفاده از دوچرخه در تهران با مشکلاتی همراه است که شاید حل آن در کوتاه مدت امکانپذیر نباشد.
اما یک موضوع مهم که شاید خیلی راحت تر و سریعتر به نتیجه برسد، این است که شرکت ها و سازمان ها موظف شوند سرویس های عمومی برای ایاب و ذهاب کارکنان خود به راه اندازند. این موضوع در دو سه دهۀ اخیر به تدریج کمرنگ شده و بسیاری از شرکت ها با حذف چنین امکانی عملا کارکنان خود را به سمت استفاده از خودرو های شخصی سوق داده اند.
نظر شما
آخرین اخبار
جشنواره طلوع گامی برای تقویت حضور اجتماعی هنرمندان دارای معلولیت
بارش برف و پدیده مه‌گرفتگی در محور‌های آذربایجان غربی
ارومیه با افزایش ۳ منطقه و ۱۴ ناحیه رسماً به جمع کلان‌شهر‌های کشور می‌پیوندد
آمادگی برای بارش برف؛ استقرار ماشین‌آلات در نقاط حساس شهر
برگزاری آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری جایگاه‌های کوچک‌مقیاس در ارومیه
انتخابات، نماد مردم‌سالاری و وحدت ملی است
آغاز عملیات گمانه‌زنی در محوطه تاریخی گوی تپه ارومیه
تقدیر رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی از عملکرد مدیرکل راه و شهرسازی استان 
۲۲۵ پرونده در کارگروه زیربنایی آذربایجان غربی، گامی موثر در مسیر توسعه پایدار
تردد در محور پیرانشهر- نقده فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است
استان زنجان در جمع پنج استان برتر فرآوری محصولات کشاورزی
آغاز عملیات اجرایی راه دسترسی به دو روستای چگنی لرستان
۱۳۵ مسجد در استان زنجان ، آماده برگزاری اعتکاف
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۷ دی ۱۴۰۴
تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی سقف بازار سرپوشیده سراب
اوقات شرعی اهواز، ۷ دی ماه ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۷ دی ۱۴۰۴ به افق قم
برف و باران در لرستان
روایت مکتوب از ۱۴ نبرد سرنوشت‌ساز لشکر ۷ ولیعصر در دفاع مقدس
نقش شوراهای اسلامی در آبادانی شهر سوری رومشکان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مشاهده گوی آتشین در آسمان ژاپن!
وعده وزیر اقتصاد برای ایجاد آرامش اقتصادی و معیشتی مردم
شفاف‌سازی در توزیع نهاده ها، اولویت جهاد کشاورزی
همه باید از ایران دفاع کنیم
انتظار برای پرتاب تاریخی سه ماهواره ایرانی
پیش‌بینی بارش برف و باران در بیشتر مناطق کشور
تشکیل پرونده قضایی برای ۳ مدیر خراسان جنوبی
ترنم باران در مناطق مختلف فارس
پزشکیان: برای تأمین معیشت مردم برنامه ۲۰ بندی داریم
تولید بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل
بارش نخستین برف زمستانی در شهرستان سپیدان
 ۳ ابزار جدید طلایی بانک مرکزی از هفته جاری عملیاتی می‌شود
از تهران تا بلگراد؛ ایران در جمع ۱۳۰ کشور حاضر در اکسپو ۲۰۲۷
فردا ۳ ماهواره ایرانی به فضا پرتاب می‌شود
قیمت عرضه محصولات لبنی لحظه‌ای رصد می‌شود
فارس از فردا برفی و بارانی می‌شود  (۵ نظر)
وعده وزیر اقتصاد برای ایجاد آرامش اقتصادی و معیشتی مردم  (۴ نظر)
تشکیل پرونده قضایی برای ۳ مدیر خراسان جنوبی  (۲ نظر)
انفجار تروریستی در مسجدی واقع در حمص سوریه  (۲ نظر)
آغاز پویش ملی چله دعای عهد از امروز جمعه ۵ دی‌ماه  (۱ نظر)
رزمایش تخصصی امداد و نجات پدافند هوایی ارتش برگزار شد  (۱ نظر)
هشدار هواشناسی سطح زرد شماره ۳۹ برای استان کرمان  (۱ نظر)
پرونده قضائی برای کشتی متخلف خارجی حامل سوخت قاچاق  (۱ نظر)
کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
️شیرین یزدان‌بخش درگذشت  (۱ نظر)
بارش نخستین برف زمستانی در شهرستان سپیدان  (۱ نظر)
سه ماهواره ایرانی آماده پرتاب به فضاست  (۱ نظر)
قیمت عرضه محصولات لبنی لحظه‌ای رصد می‌شود  (۱ نظر)
نیاز مهم امروز جهان: نظام عادلانه ملّی و بین‌المللی اسلامی  (۱ نظر)
فراخوان پویش مدار اقتدار در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)