• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۸۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
بین الملل » اروپا

گاز هیدروژن سوخت پاک آینده

محققان اروپایی برای تامین سوخت خودور‌های هیدروژنی در اروپا از فناوری جدید پیل‌های سوختی استفاده خواهند کرد.

خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، به نقل پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی یورو نیوز، محققان طراحی در اروپا قصد دارند با تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودرو‌ها اولین شبکه سراسری سوخت رسانی هیدروژن را برای رانندگانِ خودرو‌های پیل سوختی در اروپا راه اندازی کنند.
این گزارش می‌افزاید:
محققان معتقدند گاز هیدروژن سوخت پاکِ آینده خواهد بود و یکی از راه‌های کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن استفاده از هیدروژن به جای بنزین و گازوئیل است. در حال حاضر دانمارک اولین کشور دنیاست که در آن شبکه ملی سوخت رسانی برای هیدروژن وجود دارد و محققان طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودرو‌ها در دانمارک، به دنبال راهی برای پیشبرد این فناوری هستند.
دانمارک نخستین کشور در دنیا محسوب می‌شود که در آن شبکه ملی سوخت رسانی برای هیدروژن وجود دارد و حدود ده جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در نقاط استراتژیک کشور راه اندازی شده است. در اروپا در حال حاضر تنها تعداد معدودی وسیله نقلیه با سوخت گاز هیدروژن وجود دارد.
تی آیس لائوستن ینسن، مدیرعامل «دانمارک هیدروژن»، شبکه ملی سوخت رسانی هیدروژن در دانمارک درباره خودور‌های هیدروژنی می‌گوید: «در خودرو به جای باتری یک پیل سوختی هیدروژنی قرار دارد که در آن در اثر واکنش بین هیدروژن و اکسیژن، آب و الکتریسیته تولید می‌شود، در واقع یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و تنها گازی که از اگزوز ماشین بیرون می‌آید بخار آب است.»
وی می‌افزاید: «هدف طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودرو‌ها این است که طی دو سال حدود پنجاه جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در سراسر اروپا ساخته و تعداد خودرو‌های برقی هم که با هیدروژن کار می‌کنند، دو برابر شود.»
تی آیس لائوستن ینسن درباره مزایای این گونه خودور‌ها می‌گوید: «این خودرو‌ها خیلی نرم حرکت می‌کنند و موتور آن سر و صدا نمی‌کند. یکی از مزایای این خودرو این است که می‌توانید از همان الگو‌های موتور‌های احتراقی استفاده کنید، یعنی می‌توانید به ایستگاه سوخت رسانی بروید و پیل سوختیِ خوردو را سه الی پنج دقیقه با گاز هیدروژن شارژ کنید و با آن بین چهارصد تا ششصد کیلومتر رانندگی کنید.»، اما چالش اصلی بر سر این راه، تولید هیدروژن سبز از منابع تجدید پذیر انرژی است، اگرچه این فناوری هم اکنون وجود دارد. در شفیلد انگلستان، جایگاه سوخت رسانی مجهز به الکترولیزور یا همان الکترولیزگر است که در آن، توربین بادی انرژی لازم برای تولید هیدروژن محلول از الکترولیز آب را فراهم می‌کند. بن مادن، مسئول هماهنگ کننده طرح تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودرو‌ها در اروپا می‌گوید: «بیشترهیدروژنی که امروز در اختیار داریم از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود، اما اگر بخواهیم گاز هیدورژن را تبدیل به سوخت اصلی خودرو بکنیم، باید از منابع سبز تولید انرژی استفاده کنیم. می‌توانیم منابع تجدید پذیر را با یک سیم مجزا به منبع سوخت متصل کنیم.» هیدروژن برای سوخت خودرو از الکترولیز آب حاصل می‌شود و تحقیقات برای بهبود بازدهی الکترولیزور‌ها در حال انجام است. الکترولیزور یا الکترولیزگر دستگاهی است که آب را به عناصرش تجزیه می‌کند و هیدروژن را به یک طرف و اکسیژن را به طرف دیگر دستگاه می‌برد. هیدروژن حاصل را می‌توان پس از تصفیه در محل ذخیره کرد. دستگاه‌های پیشرفته الکترولیز در شرکت موسوم به «آی تی ام پاور» که شرکتی است در حوزه انرژی پایدار هیدروژن، ساخته می‌شود.
چارلز پرکلس، مدیر توسعه کسب و کار این شرکت می‌گوید: «زمانی که تولید برق بیش از مقدار نیاز است می‌توانیم با برق اضافی هیدروژن تولید کنیم که هم کم هزینه‌تر است و هم سبزتر. این کار را می‌توان همه جا انجام داد، هم در پمپ بنزین و هم در جایگاه سوخت رسانی. به این ترتیب نیازی به تانکر حمل سوخت نداریم.» قمیت خودرو و سوخت هیدروژنی در حال حاضر بسیار بالاتر از خودرو‌های معمولی است و چالش این است که هم قیمت خودرو و هم هزینه سوخت آن کمتر شود.
بن مادن، مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی می‌گوید: «امیدواریم تا سال دو هزار و بیست و پنج میلادی قیمت یک وسیله نقلیه هیدروژنی و هزینه سوخت گیری آن معادل خورو‌های بنزینی یا دیزلی امروز و سوخت آن‌ها باشد.»
مدیرعامل «دانمارک هیدروژن»، شبکه ملی سوخت رسانی هیدروژن در دانمارک می‌گوید: «در جاده‌ها جای کافی برای انواع مختلف خودرو‌هایی که آلودگی تولید نکنند، هست.»
وی می‌افزاید: «وسایل نقلیه در آینده ترکیبی از خودرو‌های الکتریکی و خودرو‌های هیدروژنی خواهد بود. در حال حاضر خودرو‌های هیبریدی داریم. به نظر من هر سه نوع خودرو، یعنی خودرو هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی را در آینده خواهیم داشت. اما قبل از هر چیز باید بتوانیم با فناوری سوخت فسیلی رقابت کنیم و آن را از میدان به در کنیم.» هدف اصلی این است که تا ده سال دیگر هیدروژن به عامل محرک صد‌ها هزار خودرو در جاده‌های اروپا تبدیل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مشکلات مردم را نباید نادیده گرفت
برگزاری آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه
گسترش فعالیت سامانه بارشی از ساعات اولیه امسب در خراسان جنوبی
مدیریت قوی، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند
بدون تعارف با آتش نشان فداکار
بازگشایی گردنه کلوسه تا اواخر وقت امروز
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه در قزوین
نمایش هنر حجاب ایرانی در ساری
بانک‌ها به تکلیف قانون برنامه هفتم درباره حمایت از استان‌های در حال توسعه عمل نمی‌کنند
آغاز مرمت آب‌انبار تاریخی حاج عبدالوهاب اردکان
برگزاری مرحله نخست رویداد ملی تولید محتوای دیجیتال بسیج
رئیس جمهور سابق عراق، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل شد
آخرین وضعیت مصدومان واژگونی اتوبوس مسافربری یاسوج در سمیرم/ افزایش تعداد فوتی‌ها
سقوط خودروی پراید به داخل رودخانه دستک کیاشهر و نجات راننده ۷۰ ساله
هفته ۶ لیگ اروپا؛ صدرنشینی لیون، پیروزی آستون ویلا و رم
صبر و استقامت خانواده شهید، نماد ایثار مردم این سرزمین
ایمان، آرامش‌بخش و پایه استواری جامعه در برابر چالش‌هاست
تعمیرات اساسی و بهسازی ۲۰ دستگاه ترانسفورماتور قدرت به همت متخصصان داخلی
افزایش کمی و کیفی تولید گردوی استان با اجرای زنجیره نهالستان گردو در تویسرکان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
میزان بارش باران در ایستگاه های هواشناسی استان فارس
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
هدر رفتن آب در تصفیه آب خانگی
جشن نجات ۱۰ هزار جان با سلول‌های بنیادی
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
پوتین حمایت خود را از دولت ونزوئلا اعلام کرد
خوشحالی مردم کهگیلویه و بویراحمد از بارش باران
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۲ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
نامه وزیر ارتباطات درباره سیم‌کارت‌های سفید  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بلیت سینما‌ برای بانوان نیم‌بها شد  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزیر محیط‌ زیست کنیا  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
پویش سراسری درختکاری در گلستان شهدا؛۲۰آذر  (۱ نظر)