• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۹۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
اقتصادی » صنعت

تامین ۵۰ درصد نیاز پیچ و مهره کشور در داخل

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران گفت: ۵۰ درصد از نیاز کشور به پیچ و مهره در داخل تامین می‌شود که در صورت تامین مفتول کافی می‌تواند به ۸۰ درصد برسد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از اتاق اصناف تهران؛ آقای نورالدین مهری، افزود: اهمیت پیچ و مهره به قدری است که اگر نباشد صنعتی نداریم، چراکه برای اتصال هر کالایی بویژه در حوزه صنعت از پیچ و مهره استفاده می‌شود. در حال حاضر ما ارائه کننده ۷۰۰۰ نوع پیچ و مهره در بازار ایران هستیم.

وی با بیان اینکه در گذشته ۳۰ درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می‌شد، گفت: در سال‌های اخیر تولید داخل تقویت شده و ۵۰ درصد نیاز در کشور تامین می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تولید و واردات وجود دارد، تصریح کرد: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت بدون کسب اطلاع از اتحادیه که کارشناسان این حوزه هستند به دلیل تولید مشابه داخلی، ثبت سفارش پیچ و مهره را بشدت محدود کردند. اما باید با ما مشورت می‌کردند تا محصولاتی که در داخل تولید نمی‌شود اجازه واردات داشته باشد.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش پیچ و مهره به سختی و در بیشتر موارد با کار‌هایی که نباید انجام شود مانند زیر میزی محقق می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که در همه دنیا از کارشناسان در این باره استعلام گرفته می‌شود. این مسئله باعث افزایش قیمت پیچ و مهره نیز شده به طوری که قیمت‌ها نسبت به دو سال پیش ۲.۵ تا سه برابر شده است که یکی از دلایل آن همین ارائه نکردن خدمات از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت است. دلیل دیگر افزایش قیمت نیز افزایش نرخ ارز است.

مهری همچنین با اشاره به دپوی کالا‌ها در گمرک و هزینه دموراژ که به قیمت کالا‌های نهایی اضافه می‌شود، گفت: در نهایت مصرف‌کنندگان از همه این مسائل متضرر می‌شوند این درحالی است که هم اکنون تکنولوژی خوبی برای تولید پیچ و مهره در کشور وجود دارد و توان تولید ۸۵ تا ۹۰ درصد کالا‌ها در ایران وجود دارد، اما مشکل اصلی تولیدکنندگان تامین مفتول است. بویژه در بخش پیچ‌های آلیاژی که از فولاد آلیاژی یزد تامین می‌شود، کمبود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در صورت حل شدن مشکل تأمین مفتول، تا ۸۰ درصد نیاز در داخل تامین می‌شود گفت: کشور‌های دیگر هم تمامی پیچ و مهره مورد نیاز خود را تولید نمی‌کنند، چراکه مقرون به صرفه نیست. حتی کشور‌های صادرکننده پیچ و مهره مثل چین، ژاپن و تایوان نیز بخشی از نیاز خود را وارد می‌کنند.

مهری نیاز سالانه کشور را ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن پیچ و مهره عنوان کرد و گفت: بخشی از این پیچ و مهره آلیاژی است که حتما باید فولادی باشد، اما بخش دیگر که پیچ آهنی است در داخل تولید می‌شود و نیاز به واردات نداریم. اما در بخش فولادی بویژه مهره‌های آلیاژی و پیچ‌های ایمنی مثل پیچ چرخ، به واردات نیاز داریم که استاندارد آن‌ها نیز بسیار مهم است.

وی افزود: اعضای اتحادیه حاضرند با تولیدکنندگان و مسئولان صمت جلسه بگذارند تا این مشکل حل شود. اگر دست تولیدکنندگان به فولاد برسد در بخش پیچ و مهره‌های فولادی مشکل زیادی نداریم و از طریق تولید داخل تامین می‌شود، اما تاکنون حاضر به حضور در این جلسات نشده‌اند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران یکی از مشکلاتی که در پی محدودیت‌ها ایجاد شده این است که پیچ استفاده شده در قابلمه‌ها باید استیل باشد تا زنگ نزند و غذا را آلوده نکند، اما با توجه به اینکه این پیچ‌ها وارداتی هستند و اجازه واردات آن‌ها هم داده نمی‌شود، بخشی از آن‌ها به صورت قاچاق وارد شده و کربن آن‌ها کم می‌شود که همه در نهایت به مصرف کننده ضرر می‌زند. راه حل مشکل این است که دولت در هر صنعت با کارشناس مربوطه مشورت کند.

مهری گفت: صادرات این محصول قابل توجه نیست و عموما به صورت همراه کالا انجام می‌شود. برای مثال دکلی که در سوریه و عراق نصب می‌شود به همراه خود پیچ و مهره دارد که به آن صادرات همراه با کالا گفته می‌شود.

به گفته وی حدود ۲۰ سال پیش ۱۱۵ کارخانه درجه یک تولید پیچ و مهره در کشور وجود داشت که حالا ۴۰ کارخانه از آن‌ها باقی مانده است.

مهری در این خصوص اشاره داشت: در آن زمان به کشور‌های مختلف هم صادرات داشتیم، اما نبود حمایت باعث از دست رفتن این سرمایه شد. این میزان کاهش کارخانه‌ها یک فاجعه است. بخشی از آن‌ها کاملا از بین رفته چ‌اند، بخشی تبدیل به قطعه سازی و بخشی هم تجاری شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برنامه‌ریزی برای توسعه شهرک صنعتی بیلوردی
کار آفرینی بانوی لرستانی با طعم قارچ
پیشرفت ۶۸ درصدی ساخت ۳۶ کیلومتر بزرگراه زاهدان–بیرجند
وقتی نفس بادگیرها تنگ می شود
ورزشی‌های پنجم دی ماه در استان سمنان
آغاز عملیات اجرایی فاز دوم بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب شرق کشور
روایت خبرنگار لرستانی از حال وهوای زائران در سرزمین وحی
ریشه‌های تورم امروز از کجا آب می‌خورد؟ 
دستگیری عاملان درگیری در شهر جدید سهند
سالروز مهار فوران چاه ۱۴۷ میدان نفتی رگ سفید
تأمین زمین ۱۰ هزار واحد مسکن حمایتی در لرستان
بازآفرینی شهری، مسیر احیای هویت تاریخی و ایمن‌سازی شهرها
درخشش قاری تکابی در مسابقات کشوری قرآن کریم بنیاد شهید
آغاز عملیات مرمت پل کشکان در لرستان
قتل در امن‌ترین مکان جهان
خبر‌هایی از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در بسطام
پیروزی تیم تپانچه بانوان چهارمحال و بختیاری در لیگ دسته یک
رفع انحصار از سکوهای ثبت معاملات ملکی
شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره‌های فضایی ایران
بازدید معاون استاندار کرمان از روند راه‌اندازی مجتمع اداری فاریاب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فارس از فردا برفی و بارانی می‌شود
آغاز پویش ملی چله دعای عهد از امروز جمعه ۵ دی‌ماه
هشدار نارنجی بارندگی برای برخی استان‌های غرب کشور
نه فلسطین حذف شد و نه محور مقاومت از بین رفت
نیروهای مسلح آماده مقابله با تهدید دشمن هستند
انتخابات تناسبی، مشارکت در انتخابات شوراها را رونق می‌دهد
بارش باران در شمال و شمال غرب کشور
آغاز حراج زمستانی شمش طلا در مرکز مبادله ایران
هشدار هواشناسی سطح زرد شماره ۳۹ برای استان کرمان
برای ایران
پزشکیان: اقتدار امروز کشور، مرهون ایثار شهیدان است
اعلام فهرست اولیه تیم ملی فوتسال برای جام ملت‌های آسیا
لیگ قهرمانان آسیا ۲؛ قرعه استقلال و سپاهان در یک هشتم نهایی، ۹ دی
امروز پایان مهلت ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو – معلم دانشگاه فرهنگیان
هشدار نارنجی بارش باران و برف در خوزستان
قالیباف: ریشه بحران آب در ضعف حکمرانی مصرف است  (۱ نظر)
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین  (۱ نظر)
فراخوان پویش مدار اقتدار در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
پرونده قضائی برای کشتی متخلف خارجی حامل سوخت قاچاق  (۱ نظر)
ورود به ورزشگاه پارس تنها با داشتن بلیت الکترونیکی امکان پذیر است  (۱ نظر)
پاکسازی مسیر جاده جواهرده از زباله   (۱ نظر)