• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۹۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

سالروز ولادت امام رضا علیه السلام به روایتی

در برخی روایات تاریخ ولادت امام رضا (ع) چنین روزی یعنی یازدهم ذی الحجه سال ۱۵۳ ذکر شده است . البته معروف و مشهورتر میان علما یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ قمری، چند هفته پس از شهادت جدشان امام جعفرصادق علیه‌السلام می‌باشد.

به گزارش  سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیماامام رضا (ع) در مدینه به دنیا آمده اند. پدر آن حضرت امام موسی بن جعفر و مادرشان نجمه خاتون می‌باشد. نجمه خاتون، در مورد ولادت آن حضرت گوید: هنگامی که فرزندم رضا را به دنیا آوردم، پدرش امام موسی‌کاظم علیه‌السلام به من فرمود: او را بگیر و خوب نگهدار زیرا او بقیه‌الله در زمین است.
11 ذی الحجة، سالروز ولادت امام رضا علیه السلام به روایتی

القاب امام رضا علیه السلام

از میان امامان معصوم علیهم‌السلام، چهار تن از آنان به نام "علی" نامیده شده‌اند و آنان عبارتند از امام اول (علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام)، امام چهارم (علی بن الحسین علیه‌السلام)، امام هشتم (علی بن موسی الرضا علیه‌السلام) و امام دهم (علی‌النقی بن محمدتقی علیه‌السلام).

کنیه آن حضرت، ابوالحسن است و چون کنیه امام موسی بن جعفر علیه‌السلام نیز ابوالحسن بود، کنیه امام رضا علیه‌السلام را ابوالحسن ثانی می‌گویند. لقب‌های شریفش عبارتند از: رضا، صابر، رضی، وفی، فاضل و صدیق. اما لقب "رضا" شهرت بیشتری دارد و آن حضرت را از این جهت "رضا" نامیدند که پسندیده خدا در آسمان و مورد خرسندی رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام در زمین بود و دوستان و دشمنان به اتفاق از وی خشنود و راضی بودند.

مادر امام رضا علیه السلام
مادر آن حضرت نجمه خاتون می‌باشد. برای مادر حضرت رضا علیه السلام چند نام ذکر شده است که عبارتند از: نجمه - تکتم - سکن - خیزران - شقراء - اروی - سکینه -ام البنین - سمان - صقر وقتی حضرت رضا علیه السلام متولد شدند آن بانو را طاهره نامیدند.

پیشگویی ولادت امام رضا علیه السلام توسط ائمه علیهم السلام
تولد امام رضا علیه‌السلام را برخی از معصومان پیش از وی، پیش‌گویی کرده و به آن بشارت داده بودند. از امام صادق علیه‌السلام در این باره احادیث چندی وارد شده است. از جمله عبدالله بن فضل هاشمی روایت کرد: مردی از اهالی طوس در محضر امام جعفرصادق علیه‌السلام نشسته بود و آن حضرت به وی فرمود: بزودی از صلب فرزندم موسی، مردی به دنیا می‌آید که مورد خشنودی خداوند سبحان در آسمان و خرسندی بندگانش در زمین خواهد بود. در سرزمین شما از روی ستم و دشمنی مسموم و کشته می‌گردد و در همان جا غریبانه به خاک سپرده می‌شود.  آگاه باش! هر کسی وی را در غربتش زیارت کند و بداند که او امام و پیشوای شیعیان پس از پدرش بوده و از جانب خداوند متعال مفترض الطاعه می‌باشد، همانند کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله را زیارت کرده باشد.


11 ذی الحجة ،سالروز ولادت امام رضا به روایتی

امامت و شهادت امام رضا علیه السلام
امام رضا علیه‌السلام در ۳۵ سالگی پس از شهادت پدرش امام موسی‌کاظم علیه‌السلام به مقام امامت شیعیان نایل آمد و در ۵۵ سالگی در خلافت مأمون عباسی و با توطئه وی در خراسان مسموم و در صفر سال ۲۰۳ قمری به شهادت رسید.

صلوات خاصه امام رضا (ع) و معنای آن

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِصَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ

اللَّهُمَّ: ادیبان عرب معتقدند کلمه «اللَّهُمَّ» در اصل معادل عبارت «یا الله» است که در آن تغییراتی ایجاد شده است؛ و ترجمه آن به صورت «پروردگارا» یا «ای پروردگار» می‌باشد. در زبان عربی این عبارت در زمانی استفاده می‌شود که انسان خداوند را برای درخواستی خطاب قرار می‌دهد.

‏ صَلِّ: در شکل فعل امر است از ریشه «صلو» و در معنا عبارتی است دعایی به معنای درخواست لطف و توجه برای کسی؛ که با نزول رحمت خداوند برای آن شخص محقق می‌شود. زائر با بیان این عبارت «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا» از خداوند برای امام علی بن موسی الرضا از خداوند طلب لطف و رحمت می‌نماید.

الرِّضَا: لقب وجود مبارک امام هشتم حضرت علی بن موسی علیه السلام است. این کلمه مصدر از ریشه «رضو» می‌باشد که به معنای رضایت و موافقت قلبی با جریان امور است. «الرِّضَا» وصف بنده‌ای است که به آنچه خداوند عالم به حکمت خود جاری نماید راضی و خشنود باشد.

الْمُرْتَضَى: اسم مفعول است از باب افتعال و از ماده «رضو» به معنای چیزی که مورد پسند و رضا قرار گیرد. این وصف در مقام بندگی خدا بر کسی اطلاق می‌شود که مورد رضای خداوند باشد.

الامام: در لغت به معنای پیشوا می‌باشد یعنی کسی که به او اقتدا می‌شود چه حق باشد و چه باطل و در اصطلاح به ۱۲ پیشوای معصوم بعد از پیامبر (ص) امام می‌گویند که حضرت علی بن موسی (ع) هشتمین ایشان است.

التَّقِیِّ: از ریشه «وقی» وصف کسی واقع می‌شود که دارای صفت «تقوا» باشد.

النَّقِیِ‏: از ریشه «نقو» به معنای پاکیزه و طاهر است

حُجَّه: در لغت حجّت دلیلى است که مقصود را روشن میکند. با آمدن دلیل قاطع بر مقصود دیگر جای هیچ سخن و بهانه‌ای باقی نمی‌ماند. شیعیان به پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام "حُجَّه" می‌گویند به این دلیل که گفتار و عمل ایشان مورد تأیید خداوند است و معیار عمل مسلمین قرار می‌گیرد و دیگر بعد از آن جای سخنی باقی نمی‌ماند.

الثَّرَى: به معنای خاکی است که پس از خشک شدن خیس و نرم شده باشد.

الصِّدِّیقِ: صیغه مبالغه است از ریشه «صدق» و معنای آن زیادی و فراوانی صفت «صدق» است. این وصف به کسی اطلاق می‌شود که عملش تصدیق کننده و تأیید کننده کلامش است.

الشَّهِیدِ: از ریشه «شهد» به معنای گواه و شاهد است.

کَثِیرَةً: از ریشه «کثر» به تعداد زیاد از هر چیز گفته می‌شود.

تَامَّةً: از ریشه «تمم» به چیزی کفته می‌شود که به نهایت خودش (در کمال یا مقدار) رسیده به حدّى که‏ دیگر نیازى به ضمیمه کردن چیز دیگرى بر آن نباشد.

ریشه "زکو" می‌باشد. این ریشه در دو معنا استعمال می‌شود یکی پاکیزگی و طهارت و دیگری رشد و نمو در این عبارت با توجه به کلمات «کثیره» و «تامه» که پیش از آن بیان شده معنای دوم محتمل‌تر است. یعنی صلوات رشد یابنده.

مُتَوَاصِلَةً: از ریشه «وصل» است و این ریشه در معنای اتصال دو شیء به یکدیگر به کار می‌رود.

مُتَوَاتِرَةً: تواتر به معنای تتابع و پشت سر هم قرار گرفتن است.

مُتَرَادِفَةً: ترادف از ریشه «ردف» به معنای پشت سر هم واقع شدن است.

أَفْضَلِ: از ریشه «فضل» به معنای زیادتر از مقدار لازم و مقرر می‌باشد که موجب برتری نسبت به سایرین می‌شود. «أَفْضَلِ» در ساختار اسم تفضیل به معنای "برترین" و "بهترین" می‌باشد.

سبک زندگی امام رضا علیه السلام
برخی از ویژگی‌های شخصی امام رضا (ع) و رفتار‌های ایشان با مردم عبارتند از:

امام رضا (ع) به اخلاق عالی و ممتاز آراسته بود و بدین‌سبب دوستی عام و خاص را به خود جلب فرموده بود.

او شبیه‌ترین مردم به پیامبراکرم (ص) بود. رفتاری پیامبرگونه داشت و حلم و رأفت و احسانش شامل خاص و عام می‌شد.

کسی را با عمل و سخن خود نمی‌آزرد.

تا حرف مخاطب تمام نمی‌شد، سخنش را قطع نمی‌کرد.

هیچ حاجتمندی را مأیوس باز نمی‌گرداند.

در حضور میهمان به پشتی تکیه نمی‌داد.

پیش روی کسی پای خود را دراز نمی‌کرد.

هرگز به غلامانش دشنام نداد و با آنان می‌نشست و غذا می‌خورد.

شب‌ها کم می‌خوابید و قرآن می‌خواند.

بیشتر اوقات از اول شب تا صبح شب‌زنده‌داری می‌کرد.

هر سه روز یک‌بار قرآن را ختم و در آیات آن تفکر می‌کرد.

کسی عالم‌تر و پرهیزکارتر از او نبود.

در همه وقت ذکر خدا می‌گفت.

بسیار روزه می‌گرفت.

هر ماه ۳ روز حتما روزه بود.

در نهان به ویژه شب‌های تاریک، بسیار به مردم احسان می‌کرد و صدقه می‌داد.

کسی که از او تقاضایی داشت، اگر می‌توانست بی‌درنگ آن را بر می‌آورد تا مبادا از آن بی‌نیاز گردد و فرصت از دست برود.

با مردم به نرمی سخن می‌گفت.

هیچ‌گاه با سخنش کسی را نمی‌آزارد.

امام (ع) در تابستان روی حصیر و در زمستان روی پلاسی می‌نشست.

نظافت را در هر حال رعایت می‌کرد و عطر و بخور بسیار به کار می‌برد.

عادتا جامه ارزان و خشن می‌پوشید، ولی در مجالس و ملاقات‌ها و پذیرایی‌ها لباس فاخر بر تن می‌کرد.

غذا را آهسته و اندک می‌خورد و سفره‌اش رنگین نبود.

قبل از غذا دست‌ها را می‌شست.

صبح اول وقت نماز میگزارد و تا بر آمدن آفتاب در سجده می‌ماند. سپس با مردم می‌نشست و سخن می‌گفت، یا سوار می‌شد و بیرون می‌رفت.

در هر فرصت مقتضی مردم مسلمان را به وظایف خود آگاه می‌کرد.

برای خنثی‌کردن توطئه‌های مأمون و اطرافیان او مراقبتی هوشیارانه داشت.
به طور کلی او دارای شخصیتی یگانه و صفاتی ویژه بود؛ و از نظر شیعه امامیه آن حضرت دارای ملکه عصمت که از لوازم امامت است، بود.

یاسر خادم گوید: امام‌رضا (ع) حتی در برخورد با غلامان و خادمان خود هرگز حاضر نبود که کرامت انسانی آنان را نادیده بگیرد و چیزی از حقوق آنان فرو گذارد.

امام به خادمان خود می‌گفت اگر که مشغول خوردن طعام هستید و مرا بالای سر خود ایستاده دیدید مبادا از جای خود برخیزید مگر آنکه از خوردن فارغ شده باشید.

گاهی امام خادمش را صدا می‌زد به او می‌گفتند مشغول خوردن غذاست. امام می‌فرمود بگذارید غذایش تمام شود.

منبع :

Qurantv.Ir

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برنامه‌ریزی برای توسعه شهرک صنعتی بیلوردی
کار آفرینی بانوی لرستانی با طعم قارچ
پیشرفت ۶۸ درصدی ساخت ۳۶ کیلومتر بزرگراه زاهدان–بیرجند
وقتی نفس بادگیرها تنگ می شود
ورزشی‌های پنجم دی ماه در استان سمنان
آغاز عملیات اجرایی فاز دوم بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب شرق کشور
روایت خبرنگار لرستانی از حال وهوای زائران در سرزمین وحی
ریشه‌های تورم امروز از کجا آب می‌خورد؟ 
دستگیری عاملان درگیری در شهر جدید سهند
سالروز مهار فوران چاه ۱۴۷ میدان نفتی رگ سفید
تأمین زمین ۱۰ هزار واحد مسکن حمایتی در لرستان
بازآفرینی شهری، مسیر احیای هویت تاریخی و ایمن‌سازی شهرها
درخشش قاری تکابی در مسابقات کشوری قرآن کریم بنیاد شهید
آغاز عملیات مرمت پل کشکان در لرستان
قتل در امن‌ترین مکان جهان
خبر‌هایی از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در بسطام
پیروزی تیم تپانچه بانوان چهارمحال و بختیاری در لیگ دسته یک
رفع انحصار از سکوهای ثبت معاملات ملکی
شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره‌های فضایی ایران
بازدید معاون استاندار کرمان از روند راه‌اندازی مجتمع اداری فاریاب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فارس از فردا برفی و بارانی می‌شود
آغاز پویش ملی چله دعای عهد از امروز جمعه ۵ دی‌ماه
هشدار نارنجی بارندگی برای برخی استان‌های غرب کشور
نه فلسطین حذف شد و نه محور مقاومت از بین رفت
نیروهای مسلح آماده مقابله با تهدید دشمن هستند
انتخابات تناسبی، مشارکت در انتخابات شوراها را رونق می‌دهد
بارش باران در شمال و شمال غرب کشور
آغاز حراج زمستانی شمش طلا در مرکز مبادله ایران
هشدار هواشناسی سطح زرد شماره ۳۹ برای استان کرمان
برای ایران
پزشکیان: اقتدار امروز کشور، مرهون ایثار شهیدان است
اعلام فهرست اولیه تیم ملی فوتسال برای جام ملت‌های آسیا
لیگ قهرمانان آسیا ۲؛ قرعه استقلال و سپاهان در یک هشتم نهایی، ۹ دی
امروز پایان مهلت ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو – معلم دانشگاه فرهنگیان
هشدار نارنجی بارش باران و برف در خوزستان
قالیباف: ریشه بحران آب در ضعف حکمرانی مصرف است  (۱ نظر)
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین  (۱ نظر)
فراخوان پویش مدار اقتدار در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
پرونده قضائی برای کشتی متخلف خارجی حامل سوخت قاچاق  (۱ نظر)
ورود به ورزشگاه پارس تنها با داشتن بلیت الکترونیکی امکان پذیر است  (۱ نظر)
پاکسازی مسیر جاده جواهرده از زباله   (۱ نظر)