• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۱۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
اقتصادی » مسکن

استقبال ایران از حضور شرکت‌های خارجی برای توسعه فرودگاه‌ها

معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بعد از رفع تحریم‌ها با دیگر کشورها و فرودگاه‌های منطقه رقابت کنیم و سهم خودمان را در این بازار به‌دست آوریم.

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ غلامحسین باقریان در نشست تخصصی توسعه و راهبردهای فرودگاهی در اجلاس هوانوردی ایران 2016  افزود: سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم نتوانستیم هواپیما بخریم و امکانات فرودگاهی و خدمات آن را افزایش دهیم. این موضوع باعث شد تا کشورهای دیگر سهم ما را در این بازار تصاحب کنند اما سیاست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری کشور پس از تحریم‌ها این است که در حوزه فرودگاهی امکانات خود را ترمیم کند لذا از حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای ورود به ایران استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اشاره کرد ما آماده‌ایم پیشنهادهای موجود برای توسعه فرودگاه‌هایمان را بپذیریم. این توسعه می‌تواند زمینه‌ساز سهم و فعالیت در صنعت هوانوردی منطقه شود.

باقریان با اشاره به ضرورت تشکیل سه قطب در شهرهای تهران ، مشهد و تبریز گفت: پروازها می‌توانند به مقصد یا از مبدا این شهرها از این سه هاب استفاده کنند در این صورت مزایای زیادی را بدست خواهند آورد. مثلا خیلی راحت‌تر سوختگیری کنند یا با شرایط بهتر نظیر حداقل توقف از شرق به غرب و بالعکس به مسیر خود ادامه دهند.

وی گفت: ما درصدد هستیم دو فرودگاه مشهد و تبریز را به‌عنوان هاب به فرودگاه امام(ره) اضافه کنیم البته در تبریز بیشتر خدمات مسافری را ارائه بدهیم و در مشهد مایلیم علاوه بر خدمات مسافری به صورت کارگو خدمات را ارایه دهیم چون این فرودگاه نزدیک به کشورهای شرق آسیا قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت با اشاره به فعالیت 46 فرودگاه زیرمجموعه این شرکت و اینکه تعداد کمی از این فرودگاه‌ها فعال هستند، ادامه داد: فرودگاه‌های ما می‌توانند بسیار سودآور باشند البته در صورتی که مسافران بیشتری را جابجا کنند. از سوی دیگر ما فرصت‌هایی را برای فرودگاه‌های در اختیار داریم که حایز اهمیت هستند لذا شرکت های خارجی در این مقطع می‌توانند به توسعه فرودگاه‌های ایران کمک کنند.

باقریان گفت: ما در سال گذشته 300 میلیون دلار را برای توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی سرمایه‌گذاری کردیم. سال بعد هم برنامه داریم بیش از این سرمایه‌گذاری کنیم تا امکانات بیشتر فرودگاهی را به ویژه در دوران پسا تحریم فراهم سازیم. اکنون مذاکراتی برای خرید 127 هواپیما به‌ویژه برای شرکت ایران‌ایر و 18 شرکت دیگر در جریان است و در کنار آن موضوع کرایه یا لیزینگ هواپیما نیز وجود دارد. تمامی اینها یقینا به زیرساخت‌های فرودگاهی نیاز دارند.

باقریان با تایید این مطلب که اکنون فرودگاه‌های ایران برای توقف 500 هواپیما پارکینگ لازم را در اختیار ندارند? اظهار داشت: ما بنا داریم سریع این امکانات را فراهم کنیم. در حال حاضر این امکانات در دسترس نیست و ما نمی‌توانیم حتی هزینه‌های توسعه فرودگاهی را برای این هواپیماها فراهم کنیم لذا نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم و به همین دلیل از سه ماه پیش 
مذاکره برای فاینانس کردن را با شرکت‌های خارجی شروع کردیم .

به گفته باقریان ما می‌توانیم با شرکت‌های داخلی و همچنین شرکت‌های خارجی که دانش خوبی دارند مذاکره کنیم تا آنها این فرصت‌ها را برای ساختن فرودگاه‌های بیشتر و تاسیسات فرودگاهی فاینانس کنند.

باقریان ادامه داد: اگر کسی به سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های ایران علاقمند است بخش سرمایه‌گذاری شرکت ما آماده پذیرش پیشنهادها است و اطلاعات کافی را به علاقمندان ارائه خواهد داد.

وی با بیان اینکه در تمامی جهان یک امر عادی است که فرودگاه‌های کوچک سودآور نباشند ، اظهار کرد: چنین فرودگاه‌هایی اغلب برای استفاده تجاری بنا گذاشته نمی‌شود. بلکه به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های فرودگاهی به منظور توسعه شهرها شناخته می‌شوند. در حقیقت این فرودگاه‌ها از نگاه دیگر به عنوان توسعه صنعت فرودگاهی در نظر گرفته می‌شود. ما نیز چنین فرودگاه‌هایی در کشورمان داریم.

وی با اشاره به تمایل صنعت فرودگاهی ایران برای توسعه‌یافتگی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه در اختیار داشتن هواپیماست به طور مثال اگر بخواهیم از هواپیمایی با بیش از 100 صندلی در این فرودگاه استفاده کنیم باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. این در شرایطی است که در فرودگاه‌های کوچک باید پروازهایی با هواپیمایی شامل 50 تا 60 صندلی در فرودگاه‌های کشور را سامان‌دهی کنیم.

وی افزود: یک فرودگاه کوچک را در نظر بگیرید که در حال حاضر دو تا سه پرواز در هفته دارد. چنین سطح پروازی زیرساخت‌های لازم را در این فرودگاه‌ها دارد و این پروازها برای آن فرودگاه کوچک قابل پذیرش است اما فرض کنید به هر دلیلی یک پرواز کنسل شود یا مسافر پرواز را از دست بدهد آنگاه خواهید دید که دیگر پروازی وجود ندارد لذا برنامه مسافران به هم می خورد پس موقعیت یک فرودگاه به تعداد پروازها نیز مرتبط است. وضعیت ما باید به صورتی درآید تا اگر پروازی در یک فرودگاه کوچک کنسل شد یا مسافر آن را از دست داد پرواز دیگری برای ارائه خدمات وجود داشته باشد. آن وقت است که می‌‌توانیم بگوییم فرودگاه‌ها توان ارائه خدمات را دارند.

باقریان با اشاره به اینکه اکنون سطح خدمات ارائه شده در فرودگاه‌های ایران در حال افزایش است بیان کرد: از سویی باید زیرساخت‌های فرودگاهی توسعه پیدا کند تا سطح خدمات ارائه شده به مسافران نیز بالا رود. در این بخش ما سرمایه‌گذاری بسیار زیادی را انجام داده‌ایم تا ظرفیت‌سازی لازم برای افزایش خدمات به مسافران و پروازها صورت بگیرد اما هنوز در بخش ارائه خدمات به مسافران برابر با استانداردهای جهانی کار نکرده‌ایم. چون کارشناسان بین‌المللی این حوزه را در اختیار نداریم و سطح خدمات هم در حد بین‌المللی نیست در چنین شرایطی مسافران نیز از خدمات ما رضایت ندارند. اکنون در هیات مدیره شرکت برآنیم تا از ارائه‌کنندگان خدمات بین‌المللی استفاده کنیم تا بر اساس این استانداردها فعالیت و رضایت مسافران را جلب کنیم. اگر این کار صورت نگیرد این خطر وجود که مسافران را از دست بدهیم.لذا توجه به تمامی ارائه کنندگان خدمات فرودگاهی ضرورت دارد و ما آماده‌ایم با این افراد مذاکره کنیم تا آنها در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی درباره تغییر قوانین صنعت هوانوردی ایران در دوران پساتحریم اظهار کرد: بر اساس فرصت‌های جدید ما نیز وضعیت را تغییر داده‌ایم حتی اسم شرکت را عوض کرده‌ایم. باید قوانین با شرایط حضور سرمایه‌گذاران در فرودگاه‌ها تطبیق داده شوند. البته ما اکنون نیز برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها قوانین کافی را داریم. قوانینی که باعث می‌شوند شرکت به طور مستقیم و بدون برگزاری هیچ مزایده و مناقصه‌یی اقدام کند. این قوانین کمک می‌کنند تا ما بهترین متخصصان را انتخاب کنیم. در عین حال برای حمایت از ساختارهای فرودگاهی شرکت‌های خودگران را تعریف کرده‌ایم. در حقیقت ما باید خودمان تامین‌کنده بودجه مورد نیازمان باشیم.

اجلاس هوانوردی ایرن این هفته در تهران برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پاییز حبله رود و رونق گردشگری در فیروزکوه
گرامیداشت یاد شهیدان ابراهیم هادی و مهدی زین الدین
دانش آموزان باید روایتگر توانمندی‌ کشورمان در دفاع مقدس ۱۲ روزه باشند
خاموشی ۲۰ فلر نفتی در خوزستان
عزاداری مردم کیش در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرارگاه منطقه‌ای کربلا
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
دیدار بسیجیان پلدختر با نماینده ولی فقیه در لرستان
همایش فاطمی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی زنجان
تکمیل و پایش اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا در شهریار
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
تشکیل کمیسیون هنر و رسانه بنیاد شهید
تاکید نمایندگان مجلس بر افتتاح بیمارستان شهدای اسلامشهر تا دهه فجر
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
مدارس ابتدایی استان تهران ۴ و ۵ آذر مجازی شد
پیچیدن عطر شهید گمنام در زنجان
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
وجود ۱۲۰ اندیشکده برای براندازی نظام و رخنه در بنیان خانواده 
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)