حناچی: آمایش توزیع جمعیت با شبکه حمل و نقل یکپارچه
برای آمایش توزیع جمعیت و تمرکززدایی از کلانشهرها به شبکه حمل و نقل یکپارچه نیاز داریم.
دکتر پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : در حاشیه همایش شهرسازی ریل پایه در مصاحبه با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت : حدود ده کلانشهر بالای یک میلیون نفر جمعیت در کشور داریم که گسترش این شهرها مدیریت شهری را با مشکل مواجه می کند.
وی افزود : یکی از راه هایی که می توان این مشکلات را کاهش داد ، توسعه حمل و نقل یکپارچه میان شهرک های اقماری در شعاع 50 تا 80 کیلومتری است که ساکنان اقمار کلانشهرها بتوانند در زمان کوتاه و با وسیله راحت تر خود را به مرکز کلانشهرها برسانند.
وی گفت : این کار باعث می شود توزیع جمعیت در گستره وسیعی از سرزمین انجام شود و ارتباط میان این مناطق و کلانشهرها با شبکه حمل و نقل سریع و راحت صورت گیرد.
وی افزود : باید خدمات حمل و نقل درون شهری مانند تاکسی ،مترو و بی ار تی به خوبی به راه اهن بین شهری وصل شود و شبکه ریلی هم شهرهای بزرگ را به هم وصل می کند.
وی افزود : در اروپا حتی برای ارتباط حمل و نقل بین کشوری اقدام شده است و می توان شبکه یکپارچه حمل و نقل را در این چارچوب هم تعریف کرد.
وی افزود : مطالعات در این زمینه آغاز شده است و در کرج ، تبریز، مشهد و شیراز برای توسعه شبکه مترو فعالیت هایی آغاز شده است که اگر چه تاخیر دارد ، اما کارها پیش می رود.
حناچی گفت : باید برای تردد راحت تر ساکنان شهرک های اقماری برنامه ریزی شود و شهرهای جدید اطراف کلانشهرها نیز به شبکه حمل و نقل یکپارچه نیاز دارد که کارهایی در شهرجدید هشتگرد، پرند و گلبهار انجام شده است و در دیگر شهرها نیز باید برنامه ریزی شود.
* جانمایی ایستگاههای راهآهن در بسیاری از شهرها اشتباه است
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی همایس هم جانمایی برخی ایستگاههای راهآهن کشور را اشتباه دانست و گفت: با توسعه حملونقل حومه، مراکز تجاری و اقتصادی از مرکز شهر به حومه توسعه مییابند و این موضوع به ارتقای ارزش زمین در برون شهر کمک میکند.
پیروز حناچی امروز یکشنبه در همایش شهرسازی ریلپایه با تاکید بر نگرش یکپارچه در حملونقل و نیز به هماهنگی بین دستگاهها برای پیاده سازی حملونقل یکپارچه گفت: در این زمینه باید از تجارب کلانشهرهای موفق استفاده کرد و نباید با برخورد جزیرهای، موانعی برای ایجاد یک حمل و نقل یکپارچه به وجود آورد.
وی ادامه داد: متاسفانه راه آهن خود به دو بخش بیرون شهر و درون شهر تقسیم شده و در همین رابطه جانمایی ایستگاهها در بسیاری از شهرها اشتباه است که با نگرش جدید در وزارت راه و شهرسازی و جابه جایی بسیاری از ایستگاهها این نگرش غلط تا حدی اصلاح شده است.
حناچی با اشاره به مدلهای موفق حمل و نقلی کلانشهرهای توسعهیافته گفت: بیشترین تراکم در کلانشهرها در مناطق مرکزی است و این تراکم جمعیتی با برنامهریزیهای بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت به حومه شهر منتقل شدند.
حناچی طرحهای عمومی و طرحهای محلهای، منطقهبندی قوانین زیربخشها، بازنگری دستورالعملهای طراحی و ذخیره اراضی را از جمله ابزارهای پیادهسازی برنامهریزی شهری برشمرد و با اشاره به سیاستهای ترافیکی اعمالی در کلانشهر لندن در سالهای 2001 تا 2008 گفت: با اجرای این طرحها عمده تردد ماشین از مرکز شهر به حومه منتقل شد و بررسیها نشان داد که استفاده از دوچرخه و حملونقل در شهر افزایش پیدا کرده است.
وی کاربری زمین شهری را نیز بسیار مهم دانست و افزود: توجه به این موضوع باعث میشود تا با توسعه حملونقل حومه مراکز تجاری و اقتصادی از مرکز شهر به حومه توسعه یابند و رونق حمل و نقل حومه در بیرون شهر به ارتقای ارزش زمین نیز کمک میکند.
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی به ایجاد شهرهای جدید و لزوم فراهم ساختن زیرساختهای حمل ونقلی برای این شهرها اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که باید در کشور به آن توجه شود ضرورت نظام پرداخت یکپارچه و الکترونیک بلیت برای حمل و نقل مسافر است و باید با این مدل شرایط برای جابه جایی مسافر فراهم شود.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به جابهجایی مسافران با دو میلیون و 300 هزار سفر ریلی در شهر ونکوور کانادا با وجود دارا بودن جمعیت 580 هزار نفر اشاره کرد و درباره این مدل از جابهجایی گفت: زیرساختها باید به گونهای فراهم شود تا مسافر با صرف هزینهای کمتر در قیاس با سایر هزینهها رغبت کند تا از ریل برای جابهجایی خود استفاده کند.
وی مدل حمل و نقلی TOC و TOR را دو مدل حمل و نقلی دیگر دانست که باید در کنار مدل TODمورد توجه قرار گیرد گفت: برنامهریزیها و سرمایهگذاریها در آینده باید به این سمت برود تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم.