• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۱۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
فراخبر:

«سینمای امید» ؛ غایب جشنواره فیلم فجر

در جشنواره 34 ام علی رغم تاکید ریاست جمهور بر حرکت به سمت سینمای امید، همه چیز حکایت از یک جشنواره تلخ به همراه دارد.

پژوهش خبری: اگر از امید حرف می زنیم باید بگوییم که منظورمان امید داشتن به چه چیزی است. امیدواری همواره معطوف به چیزی است. همچنین مفهوم امید را نمی توان بدون نا امیدی بازشناخت. امیدواری، متضمن نوعی آرزو و کوشش مشتاقانه همراه با تردید و اضطراب و احتمال شکست است. به واقع همین اضطراب و تردید و بیم از شکست است که امید را معنا می بخشد. اگر مطمئن باشیم که صد در صد در آینده به ثروت و امنیت و درجات علمی می رسیم دیگر نیازی به امیدواری نخواهیم داشت تا موتور محرک ما باشد برای تکاپو.

می توان دو نوع امیدواری فردی و اجتماعی را از یکدیگر تفکیک نمود. امیدواری فردی و روانی را می توان به معنای رها کردن امواج منفی و تلقینات نا امید کننده تلقی کرد که باعث رشد اعتماد به نفس و احساس توانایی فردی می شود. اما هنگامی که امیدواری را به مثابه مفهومی اجتماعی به کار می بریم باید دقت کنیم که در دام این اندیشه قدیمی نیفتیم که جامعه را چونان موجودی زنده تصور می کند. همواره وقتی سخن از جامعه شاد یا افسرده می کنیم گویی جامعه را به مثابه موجودی واجد احساس در نظر گرفته ایم که لبخند می زند و یا اخم می کند. قائل شدن صفاتی چون شاد و افسرده برای جامعه تنها مفهومی ساختاری دارد. جامعه امیدوار، جامعه ای است که ساختارهایش امیدواری را بازتولید می کنند.

سینما به مثابه یکی از قدرتمندترین ابزار صنعت فرهنگ نقش عمده ای در تزریق امید و همچنین ناامیدی در میان جامعه دارد. روایت سینمایی برای مخاطبی که خود را به دست آن می سپارد عالمی خلق می کند که مخاطب در آن عالم به دنبال جای خود می گردد. گویی مخاطب عنان خود را به دست کارگردان می سپارد تا با او راهی سفری ناشناخته شود. حال باید پرسید آیا این ساربان خود راه بلدی است که می داند مخاطب را به کدامین سو می برد یا خیر؟ جدای از اینکه در اثر سینمایی با قهرمان مواجه باشیم یا خیر خود کارگردان پیشتر نقش قهرمان را بر عهده گرفته است. سینمای بی قهرمان، سینمایی که همه در آن قربانی اند. سینمایی که در آن هیچ یاری رسانی وجود ندارد و سینمایی که بر محوریت ضد قهرمان می چرخد ثمری جز تزریق ناامیدی ندارد.

در جشنواره سی و چهارم نیز علی رغم تاکید ریاست محترم جمهور بر حرکت به سمت سینمای امید، همه چیز حکایت از یک جشنواره تلخ به همراه دارد. یکی از ویژگی های جشنواره سی و چهارم، ساخت و نمایش فیلم هایی ‏است که در دو سال اخیر مجوز گرفته و اکنون آماده نمایش ‏هستند و قاعدتا باید طبق سلیقه دولت و رییس جمهور ‏باشند. اگر فیلم های دو جشنواره قبلی میراث مدیریت قبلی سینما بوده باشد، این دوره را می توان حاصل مدیریت دو ساله ایوبی بر سازمان سینمایی تحلیل کرد.

۱۶ دی ۱۳۹۴

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی

سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نماد حرکت به سمت سینمای امید است. فیلم هایی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آیند، بسیار امیدوارکننده هستند و این مسئله را در گزارش های منتشر شده هم می بینید.

http://www.iribnews.ir/fa/news/984233

۰۶ بهمن ۱۳۹۴

محمد حیدری

دبیر جشنواره فیلم فجر

در این دوره فیلمی که در آن سیاه نمایی باشد نداریم

وی همچنین در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار «سوره سینما» در ارتباط با سیاست جشنواره فجر برای حمایت از سینمای امید که مورد تاکید رئیس جمهور نیز بوده است، اظهار کرد: ما همه به امید زنده هستیم! البته ما در جشنواره این امکان را نداریم که بخواهیم به طور ویژه جایزه‌ای را برای سینمای امید قرار دهیم. البته باید بگویم که فیلمهایی که در جشنواره امسال می‌بینیم پر از امید هستند. امسال جایزه ای خارج از جوایز هیئت داوران به فیلم ها نمی دهیم و من کسی نیستم که بخواهم جایزه بدهم.

http://www.iribnews.ir/fa/news/1007813

http://www.fardanews.com/fa/news/486238

17 دی 1394

فریدون جیرانی کارگردان و از اعضای هیات انتخاب جشنواره بود در ارتباط با تعدد حضور آثار تلخ و ناامیدکننده در جشنواره امسال گفت: « ۶۰ تا ۸۰ درصد فیلم‌ها امسال موضوعاتی تلخ دارند و باید ریشه این موضوع مورد تحلیل قرار بگیرد! البته تلخی فیلم‌های امسال از نگاه اجتماعی فیلم‌سازان می‌آید، نه نگاه سیاسی.»

* برنامه "سینمای ایران" شبکه چهار سیما – ساعت 11

07 بهمن 1394

محسن یزدی دبیر مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب:سینمای امید مطالبه جدی ما به عنوان فعالان رسانه ای است

به عبارتی بهتر ما می گوییم که سینمای امید مطالبه ریاست جمهوری است. در این رابطه سازمان سینمایی باید تمهیداتی را بیندیشد زیرا عمده پول سینمای ایران از سوی دولت و نهاد حاکمیتی پرداخته می شود. بر این اساس ما در مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب این موارد را در جوایز خود درنظر خواهیم گرفت و اهداء خواهیم کرد.

رویکرد سازمان سینمایی در دفترچه سیاستهای سازمان سینمایی

"رسیدن به اهداف کلان و اجرای تکالیف قانونی و حاکمیتی سازمان سینمایی"، "رونق و توسعه فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری"، "اهتمام به متنوع‌سازی مضامین و گونه‌های سینمایی"، "افزایش سهم آثار سینمایی در سبد خرید خانوار"، "افزایش نشاط و امید به آینده"، "تقویت نگاه امیدآفرین به امروز و آینده فرهنگ و جامعه ایران"، "خلق و توسعه امید فرهنگی و دسترسی متوازن و عادلانه همگان در سراسر کشور به فرصت تولید و مصرف محصولات سینمایی".

http://cinema-org.ir/Files/userfiles/files/180083_orig.pdf

فیلم های امسال چگونه اند؟

به غیر از "بادیگارد" که مایه های سیاسی دارد و البته نماهای اکشن هم در آن گنجانده شده، "آخرین بار کی سحرو دیدی؟" که درام جنایی است، "زاپاس" که در گونه کمدی است و "رسوایی2" که مقداری مایه های فانتزی دارد بقیه فیلمهای سودای سیمرغ آثاری اجتماعی هستند که در آنها بیشتر این تعارضات روابط آدمیان است که به خلق گره منجر می شود و نه عوامل تعلیق برانگیزی که نظیرش را در گونه هایی چون ماجرایی، ترسناک و حتی سینمای علمی-تخیلی می بینیم.

در بخش نگاه نو که اوضاع از سودای سیمرغ هم بدتر است؛ به جز "ایستاده در غبار" و "جشن تولد" که در گونه بیوگرافیک و جنگی طبقه بندی می شوند بقیه آثار همچنان آثار اجتماعی هستند که بیشتر کنش و واکنش آدمیان به رفتارهای یکدیگر را به تصور درآورده اند.

آثار امیدآفرین به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد

از منظر افزایش نشاط و امید به آینده هم که بخواهید بنگرید تقریبا اغلب آثار جشنواره امسال آثاری تلخ و با درونمایه خاکستری هستند. در تلخی آثار جشنواره همین بس که حتی تهیه کننده ای مانند حسین فرحبخش که کارکشته تولید آثار مفرح است هم با یک درام کاملا جدی با رگه های تلخ به نام "آب نبات چوبی" به جشنواره آمده است!!

شاید تنها "زاپاس" برزو نیک نژاد باشد که فضایی مفرح و سرگرم کننده دارد وگرنه در بقیه آثار این وجه منفی تعارضات رفتاری ایرانیان است که رخ می نمایاند. خیانتهای زناشویی، قتل، فساد اقتصادی، تردیدهای درونی، اختلالات روحی، عوارض اعتیاد و مشکلات برآمده از فقر است که هسته اصلی آثار جشنواره سی و چهارم را تشکیل می دهد.

رییس جمهور در پیامی به مناسبت آغاز سی و دومین جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فجر می‌تواند آغازگر جشنی باشد که در طول سال در سالن‌های سینمای کشور برپا می‌شود و مخاطب را به تماشای فیلم ایرانی دعوت می‌کند؛ تماشاگری که باور کرده سینماگر هم‌‌وطن‌، هم‌‌درد و همدلش، توانایی نمایش خلاقانه دغدغه‌های او را بر پرده سینما دارد. بازگرداندن تماشاگر قهرکرده از سینما، ضروری‌ترین مسئولیت امروز مدیران و سینماگران ما است. سینما بدون تماشاگر معنا ندارد و جشن و جشنواره آن روز معنا می‌یابد که بدانیم مردم از سینمای بومی خود راضی‌اند و به آن دل بسته‌اند.

http://president.ir/fa/74456/printable


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در چاراویماق
طنین کلام وحی قاریان محفل در پارک ماهیگیر کیش
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
برگزاری هشتمین سالگرد شهید مدافع حرم در تبریز
آغاز رقابت برای بهترین های سال فیفا
احیای زمین‌های بایر پس از ۴ دهه رکود
برگزاری آزمون کارآموزی وکالت، پس از تصویب قانون مجوز‌های کسب و کار
بیروت‌ بدون مقاومت ، شهر بی‌دفاع می‌شود
برنامه شهیدانه در پهندر دودانگه
آغاز روند افزایشی دمای هوا در سمنان
تأکید رئیس جمهور بر اهمیت مسئولیت‌پذیری و اصلاح رفتار مدیریتی
یک طلا، دو نقره و یک برنز در کوراش به ایران رسید
مرسون: ایران از فرصت‌هایش به‌خوبی استفاده کرد
به‌کارگیری فناوری نوین راهکار کاهش چالش‌های تولید 
شعبان‌خمسه: استرالیا نسبت به بازی‌های قبل بهتر ظاهر شد
اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
حمایت از بنگاه‌های خرد ایلام با طرح «طاها»
چاپ مقاله (ISI) سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در مجله معتبر علمی
قطع گاز ویلا‌های خالی از آذرماه
تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در تنگه مرصاد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
تقابل گفتمان‌ها؛ از آپارتاید علمی غرب تا زکات‌العلم انقلاب اسلامی
هم‌اندیشی طلاب و بانوان زنجانی با محوریت بصیرت فاطمی
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
نخستین دوره آموزشی هفتمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در زنجان
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
ساپینتو: از تساوی ناامید هستم؛ کارمان به اما و اگر کشیده
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۵ آبان ۱۴۰۴
امنیت جامعه خط قرمز پلیس
فردا ، آخرین مهلت ثبت نام در آزمون دکتری است
حملات رژیم صهیونیستی به مواضع حزب الله در جنوب لبنان
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)