• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۱۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
فراخبر:

«سینمای امید» ؛ غایب جشنواره فیلم فجر

در جشنواره 34 ام علی رغم تاکید ریاست جمهور بر حرکت به سمت سینمای امید، همه چیز حکایت از یک جشنواره تلخ به همراه دارد.

پژوهش خبری: اگر از امید حرف می زنیم باید بگوییم که منظورمان امید داشتن به چه چیزی است. امیدواری همواره معطوف به چیزی است. همچنین مفهوم امید را نمی توان بدون نا امیدی بازشناخت. امیدواری، متضمن نوعی آرزو و کوشش مشتاقانه همراه با تردید و اضطراب و احتمال شکست است. به واقع همین اضطراب و تردید و بیم از شکست است که امید را معنا می بخشد. اگر مطمئن باشیم که صد در صد در آینده به ثروت و امنیت و درجات علمی می رسیم دیگر نیازی به امیدواری نخواهیم داشت تا موتور محرک ما باشد برای تکاپو.

می توان دو نوع امیدواری فردی و اجتماعی را از یکدیگر تفکیک نمود. امیدواری فردی و روانی را می توان به معنای رها کردن امواج منفی و تلقینات نا امید کننده تلقی کرد که باعث رشد اعتماد به نفس و احساس توانایی فردی می شود. اما هنگامی که امیدواری را به مثابه مفهومی اجتماعی به کار می بریم باید دقت کنیم که در دام این اندیشه قدیمی نیفتیم که جامعه را چونان موجودی زنده تصور می کند. همواره وقتی سخن از جامعه شاد یا افسرده می کنیم گویی جامعه را به مثابه موجودی واجد احساس در نظر گرفته ایم که لبخند می زند و یا اخم می کند. قائل شدن صفاتی چون شاد و افسرده برای جامعه تنها مفهومی ساختاری دارد. جامعه امیدوار، جامعه ای است که ساختارهایش امیدواری را بازتولید می کنند.

سینما به مثابه یکی از قدرتمندترین ابزار صنعت فرهنگ نقش عمده ای در تزریق امید و همچنین ناامیدی در میان جامعه دارد. روایت سینمایی برای مخاطبی که خود را به دست آن می سپارد عالمی خلق می کند که مخاطب در آن عالم به دنبال جای خود می گردد. گویی مخاطب عنان خود را به دست کارگردان می سپارد تا با او راهی سفری ناشناخته شود. حال باید پرسید آیا این ساربان خود راه بلدی است که می داند مخاطب را به کدامین سو می برد یا خیر؟ جدای از اینکه در اثر سینمایی با قهرمان مواجه باشیم یا خیر خود کارگردان پیشتر نقش قهرمان را بر عهده گرفته است. سینمای بی قهرمان، سینمایی که همه در آن قربانی اند. سینمایی که در آن هیچ یاری رسانی وجود ندارد و سینمایی که بر محوریت ضد قهرمان می چرخد ثمری جز تزریق ناامیدی ندارد.

در جشنواره سی و چهارم نیز علی رغم تاکید ریاست محترم جمهور بر حرکت به سمت سینمای امید، همه چیز حکایت از یک جشنواره تلخ به همراه دارد. یکی از ویژگی های جشنواره سی و چهارم، ساخت و نمایش فیلم هایی ‏است که در دو سال اخیر مجوز گرفته و اکنون آماده نمایش ‏هستند و قاعدتا باید طبق سلیقه دولت و رییس جمهور ‏باشند. اگر فیلم های دو جشنواره قبلی میراث مدیریت قبلی سینما بوده باشد، این دوره را می توان حاصل مدیریت دو ساله ایوبی بر سازمان سینمایی تحلیل کرد.

۱۶ دی ۱۳۹۴

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی

سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نماد حرکت به سمت سینمای امید است. فیلم هایی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آیند، بسیار امیدوارکننده هستند و این مسئله را در گزارش های منتشر شده هم می بینید.

http://www.iribnews.ir/fa/news/984233

۰۶ بهمن ۱۳۹۴

محمد حیدری

دبیر جشنواره فیلم فجر

در این دوره فیلمی که در آن سیاه نمایی باشد نداریم

وی همچنین در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار «سوره سینما» در ارتباط با سیاست جشنواره فجر برای حمایت از سینمای امید که مورد تاکید رئیس جمهور نیز بوده است، اظهار کرد: ما همه به امید زنده هستیم! البته ما در جشنواره این امکان را نداریم که بخواهیم به طور ویژه جایزه‌ای را برای سینمای امید قرار دهیم. البته باید بگویم که فیلمهایی که در جشنواره امسال می‌بینیم پر از امید هستند. امسال جایزه ای خارج از جوایز هیئت داوران به فیلم ها نمی دهیم و من کسی نیستم که بخواهم جایزه بدهم.

http://www.iribnews.ir/fa/news/1007813

http://www.fardanews.com/fa/news/486238

17 دی 1394

فریدون جیرانی کارگردان و از اعضای هیات انتخاب جشنواره بود در ارتباط با تعدد حضور آثار تلخ و ناامیدکننده در جشنواره امسال گفت: « ۶۰ تا ۸۰ درصد فیلم‌ها امسال موضوعاتی تلخ دارند و باید ریشه این موضوع مورد تحلیل قرار بگیرد! البته تلخی فیلم‌های امسال از نگاه اجتماعی فیلم‌سازان می‌آید، نه نگاه سیاسی.»

* برنامه "سینمای ایران" شبکه چهار سیما – ساعت 11

07 بهمن 1394

محسن یزدی دبیر مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب:سینمای امید مطالبه جدی ما به عنوان فعالان رسانه ای است

به عبارتی بهتر ما می گوییم که سینمای امید مطالبه ریاست جمهوری است. در این رابطه سازمان سینمایی باید تمهیداتی را بیندیشد زیرا عمده پول سینمای ایران از سوی دولت و نهاد حاکمیتی پرداخته می شود. بر این اساس ما در مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب این موارد را در جوایز خود درنظر خواهیم گرفت و اهداء خواهیم کرد.

رویکرد سازمان سینمایی در دفترچه سیاستهای سازمان سینمایی

"رسیدن به اهداف کلان و اجرای تکالیف قانونی و حاکمیتی سازمان سینمایی"، "رونق و توسعه فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری"، "اهتمام به متنوع‌سازی مضامین و گونه‌های سینمایی"، "افزایش سهم آثار سینمایی در سبد خرید خانوار"، "افزایش نشاط و امید به آینده"، "تقویت نگاه امیدآفرین به امروز و آینده فرهنگ و جامعه ایران"، "خلق و توسعه امید فرهنگی و دسترسی متوازن و عادلانه همگان در سراسر کشور به فرصت تولید و مصرف محصولات سینمایی".

http://cinema-org.ir/Files/userfiles/files/180083_orig.pdf

فیلم های امسال چگونه اند؟

به غیر از "بادیگارد" که مایه های سیاسی دارد و البته نماهای اکشن هم در آن گنجانده شده، "آخرین بار کی سحرو دیدی؟" که درام جنایی است، "زاپاس" که در گونه کمدی است و "رسوایی2" که مقداری مایه های فانتزی دارد بقیه فیلمهای سودای سیمرغ آثاری اجتماعی هستند که در آنها بیشتر این تعارضات روابط آدمیان است که به خلق گره منجر می شود و نه عوامل تعلیق برانگیزی که نظیرش را در گونه هایی چون ماجرایی، ترسناک و حتی سینمای علمی-تخیلی می بینیم.

در بخش نگاه نو که اوضاع از سودای سیمرغ هم بدتر است؛ به جز "ایستاده در غبار" و "جشن تولد" که در گونه بیوگرافیک و جنگی طبقه بندی می شوند بقیه آثار همچنان آثار اجتماعی هستند که بیشتر کنش و واکنش آدمیان به رفتارهای یکدیگر را به تصور درآورده اند.

آثار امیدآفرین به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد

از منظر افزایش نشاط و امید به آینده هم که بخواهید بنگرید تقریبا اغلب آثار جشنواره امسال آثاری تلخ و با درونمایه خاکستری هستند. در تلخی آثار جشنواره همین بس که حتی تهیه کننده ای مانند حسین فرحبخش که کارکشته تولید آثار مفرح است هم با یک درام کاملا جدی با رگه های تلخ به نام "آب نبات چوبی" به جشنواره آمده است!!

شاید تنها "زاپاس" برزو نیک نژاد باشد که فضایی مفرح و سرگرم کننده دارد وگرنه در بقیه آثار این وجه منفی تعارضات رفتاری ایرانیان است که رخ می نمایاند. خیانتهای زناشویی، قتل، فساد اقتصادی، تردیدهای درونی، اختلالات روحی، عوارض اعتیاد و مشکلات برآمده از فقر است که هسته اصلی آثار جشنواره سی و چهارم را تشکیل می دهد.

رییس جمهور در پیامی به مناسبت آغاز سی و دومین جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فجر می‌تواند آغازگر جشنی باشد که در طول سال در سالن‌های سینمای کشور برپا می‌شود و مخاطب را به تماشای فیلم ایرانی دعوت می‌کند؛ تماشاگری که باور کرده سینماگر هم‌‌وطن‌، هم‌‌درد و همدلش، توانایی نمایش خلاقانه دغدغه‌های او را بر پرده سینما دارد. بازگرداندن تماشاگر قهرکرده از سینما، ضروری‌ترین مسئولیت امروز مدیران و سینماگران ما است. سینما بدون تماشاگر معنا ندارد و جشن و جشنواره آن روز معنا می‌یابد که بدانیم مردم از سینمای بومی خود راضی‌اند و به آن دل بسته‌اند.

http://president.ir/fa/74456/printable


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دعوت نماینده ولی فقیه در استان از مردم برای حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان
راه یابی فیلم کوتاه «آناهیتا» از مشهد به جشنواره بین‌المللی آمریکا
راهپیمایی ۱۳ آبان ، خشم مردم ایران علیه استکبار جهانی
بررسی عملکرد وزارتخانه‌های راه و ارشاد در اجرای برنامه هفتم
بهره برداری از اقامتگاه پرستاری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس
درخشش دختران ژیمناستیک کار کردستانی در مسابقات کشوری
اجرای حکم اعدام متجاوز به عنف در میناب
آسمانی شدن مادر شهید والامقام حبیب پوررجب در رشت
فردا راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان در قزوین
برگزاری المپیاد درون‌مدرسه‌ای ورزشی
حضور دانشجویان فسایی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا
چهار بازیکن هندبال ایران در بین برترین‌های زیر ۱۷ سال قهرمانی جهان
اعزام دانش آموزان پاتاوه به مناطق عملیاتی جنوب کشور
بهره‌برداری از زمین چمن مصنوعی جایدشت فیروزآباد
کشف ۱۰۰ هزار عدد قرص غیرمجاز در نی ریز
جلسه تسهیل و رفع موانع تولیداستان با هشت دستور کار
اعلام مسیر‌های راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان ۱۴۰۴ در کهگیلویه و بویراحمد
دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی 13 آبان
تاکید بر شرکت جوانان و نوجوانان در مراسم اعتکاف امسال
اهداء هزار جلد کتاب به زندان دهدشت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
بازار روز شهید عراقی آمل؛ نگین ۳۴ ساله گردشگری مازندران
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
پیگیری مشکلات نوبت دهی در درمانگاه‌های بیمارستان‌ها
عکس‌های منتخب خبری جهان / ۱۱ آبان
اختلال در واردات و تامین نهاده‌های دامی
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله
ضوابط فعالیت سکو‌های خارجی
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه
تخلیه زباله های صنعتی و ساختمانی در حاشیه رودخانه چالوس و ساحل دریا
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
راه اندازی مرکز همسان گزینی هلما در مازندران  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۱ نظر)