• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۱۱۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
فراخبر:

نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی» الگویی برای بازارسازی محصولات شرکت‌های دانش بنیان

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» می تواند؛بستر رقابت شرکت‌های توانمند در عرصه‌ی ساخت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی را فراهم کند

نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» ، الگویی مناسب برای بازارسازی محصولات شرکت‌های دانش بنیان داخلی

 پژوهش خبری: حمایت از تولید ملی بخصوص تولیدات بر مبنای اقتصاد دانش بنیان، ستون فقرات تحقق اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا نیز «ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید» و همچنین «افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه» در بندهای هشتم و دوم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته اند.

در سال های اخیر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای پیاده سازی این سیاست ها، برنامه هایی را اجرایی کرده است که یکی از شاخص ترین و موفق ترین آنها  که حتی می تواند به عنوان الگویی در حوزه های مختلف مورد توجه قرار گیرد، برگزاری نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» به صورت سالیانه است.

این نمایشگاه که چهارمین دوره آن از  5 اردیبهشت ماه امسال آغاز به کار کرده است و تا 8 اردیبهشت ادامه دارد، می‌کوشد تا بستر رقابت برای شرکت‌های توانمند در عرصه‌ی ساخت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی را فراهم کند تا توجه بازارهای داخلی به سمت آن ها معطوف گردد. برگزاری این نمایشگاه، مدل جدیدی از حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و در آن، «تحریک بازار»، ساز و کار اصلی تشویق برای تولید تجهیزات جدید و ارتقای کیفی محصولات قدیمی است.

با توجه به اهمیت حفظ برند نمایشگاه که مهر «ساخت ایران» بر آن خورده است برای حضور شرکت ها در این نمایشگاه شرایطی مقرر شده است که توسط کمیته ارزیابی فنی در دبیرخانه نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» مورد بررسی قرار می گیرد. این شرایط عبارتند از :

1- احراز نقش سازندگان داخلی در بومی سازی یک فناوری یا محصول به عنوان شرط اساسی حضور در نمایشگاه

2- بررسی منصفانه و رقابتی بودن قیمت محصولات داخلی با محصول خارجی

3- ارایه خدمات پس از فروش مناسب و دارابودن تاییدیه ها و استانداردهای فنی.

از سوی دیگر هم این نمایشگاه دارای برخی وی‍ژگی های خاص است که به بازار سازی برای محصولات دانش بنیان داخلی در بخش آزمایشگاهی کمک زیادی کرده است. برخی از این وی‍ژگی ها عبارتند از:

الف- ایجاد ارتباط و تعامل کاربران تخصصی نهایی با سازندگان دستگاه ها: این موضوع هم حق انتخاب و تصمیم گیری خرید بهتر و دقیق تر را به کاربران تخصصی نهایی می دهد و هم سازندگان دستگاه ها را با دغدغه ها و نیازهای این کاربران به خوبی آشنا می سازد.

ب- تامین هوشمندانه بخشی از منابع خرید تجهیزات داخلی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

  در دوره های اول و دوم این نمایشگاه، بخشی از اعتبارات دولتی که صرف خرید تجهیزات آزمایشگاهی عمدتا خارجی می شد، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت یارانه 40 تا 50 درصدی به تجهیزات ساخت داخل تخصیص داده شد که موجب تحریک خرید تجهیزات از داخل کشور گردید.

میزان حمایت معاونت در دوره اول 19 میلیاردتومان و در دوره دوم حدود 37 میلیاردتومان بود که هر چند این مبلغ برای بازارسازی محصولات دانش بنیان بود اما در نهایت به صورت یارانه خرید (بلاعوض)  به دانشگاه ها و مراکز علمی و  پژوهشی دولتی برگشت داده شد. البته حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سومین دوره این نمایشگاه کیفی تر و هوشمندانه تر شد و براساس سطح بندی محصولات از لحاظ میزان داخلی بودن و سطح فناوری آن بین 10 تا 50 درصد هزینه خرید توسط مراکز علمی و پژوهشی توسط این معاونت پرداخت شد.

 تاریخچه و دستاوردهای کمی و کیفی نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» اردیبهشت ماه ۹۲، اولین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» با حضور حدود ۱۳۰ شرکت و با ۲۰۰۰ نوع محصول برگزار شد. در آن سال، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پیش فاکتور در طی دوره برگزاری نمایشگاه صادر شد و نهایتا حدود ۳۸ میلیارد تومان خرید محقق گردید. دومین دوره این نمایشگاه نیز اردیبهشت‌ماه 93 برگزار شد و در آن، با رشدی 50 درصدی، تعداد 195 شرکت سازنده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به عنوان فروشنده حاضر شدند. این شرکت ها نزدیک به  4500 محصول آزمایشگاهی را در این نمایشگاه عرضه کردند.

 در بخش خریداران نیز بیش از 3500 نفر از محققین و پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها از سراسر کشور قریب به 21 هزار پیش فاکتور، مجموعا به ارزش 775 میلیاردتومان دریافت کردند و نهایتا حدود 94 میلیاردتومان قرارداد خرید منعقد گردید.

سومین دوره نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، اردیبهشت ماه 94 برگزار شد. در این دوره مجددا تعداد شرکت های سازنده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی با رشدی 55 درصدی مواجه شد و به عدد 311 شرکت رسید. این شرکت ها 7220 محصول در این نمایشگاه عرضه کردند و توانستند بیش از 26 هزار پیش فاکتور به ارزش حدود 1600 میلیاردتومان صادر شد و نهایتا حدود 100 میلیاردتومان قرارداد خرید منعقد گردید.

در چهارمین دوره این نمایشگاه نیز که از  5 اردیبهشت 95  آغاز به کار کرده است و تا 8 اردیبهشت ادامه دارد نیز حدود 320 شرکت داخلی حضور دارند و حدود 10 هزار محصول ارائه کرده اند. به صورت کلی، تولید تعداد قابل توجهی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی پیشرفته در کشور، یکی از دستاوردهای اصلی برگزاری این نمایشگاه‌های سالیانه بوده است.

برخی دیگر از دستاوردهای این حمایت هوشمندانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فناوران کشور برای ساخت داخل شدن تجهیزات آزمایشگاهی وارداتی، به شرح زیر است:

1- آثار فرهنگی: نهادینه شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهت دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت ایران.

2- آثار اقتصادی: افزایش اشتغال، افزایش حجم فروش، افزایش کیفیت تولید، افزایش توان صادرات و افزایش توان مالی برای سرمایه‌گذاری داخلی در توسعه فعالیت‌های شرکت‌های داخلی.

3- آثار علمی و فناوری: تأمین زیرساخت‌های آزمایشگاهی موردنیاز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها و تقویت توان آزمایشی و پژوهشی در دانشگاه ها.

جمع بندی و نتیجه گیری:

برگزاری نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» از سال 92 تاکنون یک مدل حمایتی جدید و موفق برای تحریک تقاضا و بازار سازی برای کالاهای دانش بنیان تولید داخل در بخش آزمایشگاهی بوده است. به نظر می رسد این مدل حمایتی هوشمندانه توسط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مرتبط، قابلیت پیاده سازی در سایر حوزه های فناوری مانند تجهیزات آزمایشگاهی فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و سایر فناوری ها را نیز دارد و می تواند بدون تحمیل نمودن بار مالی جدیدی بر دوش بودجه عمومی کشور، تحولات مثبت قابل توجهی را در بازارسازی برای محصولات دانش بنیان داخلی در آن بخش ها به همراه داشته باشد. تحقق این امر که گام بزرگی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است، نیازمند هوشیاری بیشتر معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و همکاری سایر دستگاه های اجرایی مرتبط است. 

پژوهش خبری//

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
درخشش و راهیابی وزشکار چهارمحال و بختیاری به مسابقات استعداد‌های برتر کشور
افزایش ۱۲ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در دومین هفته آبان
معرفی برترین‌های هفته سوم لیگ برتر پومسه بانوان
دستگیری متخلفان شکار غیرمجاز توسط یگان حفاظت محیط زیست در دنا
آغاز عملیات ساخت نیروگاه ۳ مگاواتی در سفیدسنگ فریمان
شرکت آلومینیوم لامرد پیشتاز در تولید شمش آلومینیوم
عرضه بیش از ۳۵۰ هزار تن محصول در بورس کالا
۷ مصدوم و ۲ فوتی در حوادث رانندگی محور‌های منتهی به آبادان
آغاز ثبت نام وام‌های دانشجویی از امروز
طرح نهضت آسفالت در ۱۰ روستای بویین میاندشت
صعود رن به نیمه نخست جدول
مرد میدان، شهید بسیجی که پیکرش بعد از ۱۱ سال به زادگاهش برگشت
جابه‌جایی بیش از ۶ میلیون تن کالا از مبادی کردستان
نشست حقوق و سینما در موزه هنر‌های معاصر
راه اندازی و فعالیت پایگاه انتقال خون در قائمشهر
جاده شاهان گرماب فریمان آسفالت می شود
تأکید امام جمعه لنگرود بر برنامه‌ریزی هوشمند فرهنگی
ایجاد واحد فرآوری شرط واگذاری معادن
تداوم طرح «مراقب همراه» چندقلو‌ها در قالبی جدید
افتتاحیه بازی‌های همبستگی اسلامی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)