• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۱۱۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
اقتصادی » اقتصاد کلان

راه‌آهن نماد اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

راه‌آهن را باید نماد اقتصاد مقاومتی خواند چون ایران به حدی از پیشرفت و خودکفایی در صنعت ریلی رسیده است ‌که تقریبا از صفر تا صد این حوزه را می‌توان با اتکا به توان مهندسی داخلی تولید کرد و نیازی به خارج از کشور نداشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی اتکا به درون است که این اتکا به درون از خودکفایی در هر صنعت نشأت می‌گیرد و در واقع ما باید سعی کنیم  در این جهت به فناوری‌های روز صنعت دست یابیم تا در نهایت به خودکفایی برسیم.

صنعت ریلی کشور یکی صنایع مهم و روز دنیا است که در بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طوریکه در نگاه کلی درمی‌یابیم که 7 بند از24 بند این سیاست‌ها مربوط به راه‌آهن است.

بند آخر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به همین موضوع خودکفایی توجه دارد و که بر اساس این بند باید "افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن" اعمال شود.

خودکفایی در صنعت ریلی موجب خواهد شد تا با تغییر شرایط بین المللی این صنعت از گزند آسیب‌ها ، تحریم‌ها و قطع مراودات بین ‌المللی مصون بماند.

به گفته محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهیم تعریف اجمالی از اقتصاد مقاومتی ارائه کنیم می‌توان این تعریف را در راه‌آهن خلاصه کرد. با این حساب راه‌آهن یکی از اصلی‌ترین اصول برای تحقق اقصاد مقاومتی به شمار می‌آید.

طبق گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ما به حدی از پیشرفت و خودکفایی در صنعت ریلی رسیده‌ایم که تقریبا از صفر تا صد این حوزه را می‌توانیم با اتکا به توان مهندسی داخلی تولید و حتی تعمیرات اساسی انجام دهیم. ما می‌توانیم که هرنوع واگن باری و مسافری را به صورت 100 درصدی در داخل کشور تولید کنیم.

پورسیدآقایی درباره توانایی ساخت لکوموتیو در کشور نیز گفت: شرکت‌های تولید لکوموتیو از جمله مپنالکوموتیو با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی از جمله زیمنس در حال حاضر داخل کشور لکوموتیو تولید می‌کنند و از این لحاظ ما نیز خودکفایی داریم.

همچنین ایران در زمینه تولید تجهیزات علائم و ارتباطاتی نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد به طوریکه تجهیزات روز دنیا از جمله سیستم هوشمند کنترل اتوماتیک قطار (ATC) نیز در داخل کشور با بهره‌گیری از توان مهندسی داخلی تولید می‌شود.

طبق اظهارات پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران ، کشور فقط در بخش تولید ریل هنوز به خودکفایی نرسیده که این مسئله نیز با توجه به اینکه شرکت‌های فولادی(ذوب آهن اصفهان) در حال برنامه‌ریزی برای تولید آن استن به زودی بومی‌سازی می‌شود.

بنابراین در ساخت و توسعه راه‌آهن هیچ احتیاجی به خارج از کشور نخواهیم داشت و تنها چیزی که با پشتیبانی‌های وزارت راه و شهرسازی امیدواریم 3 تا 4 ماه آینده محقق شود استفاده از ریل ملی است.

این خودکفایی می‌تواند صنعت ریلی را در برابر حوادث بین المللی آینده بیمه کند بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه در بخش‌های مختلف اعم از صنایع تولیدی و زیرساخت فقط برای کشور سود به دنبال دارد و ما در این حوزه از هرگونه ضربه احتمالی مصون خواهیم بود.


خط‌آهن ترانزیتی قزوین-رشت را امسال تحویل می‌دهیم

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با اشاره به اینکه اولویت اصلی این معاونت امسال تخصیص اعتبار به خط‌آهن قزوین-رشت است، گفت: در سال جاری راه‌آهن حد فاصل قزوین تا رشت در مسیر کریدوری ترانزیتی شمال-جنوب، ‌به بهره‌برداری می‌رسد.

سید مسعود نصر آزادانی با تأکید بر اینکه توسعه حمل و نقل به توسعه اقتصادی کشور می‌انجامد ، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان سمبلی از اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل، از اولویت‌‌های وزارت راه و شهرسازی است .

وی گفت : ‌به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ایران، توسعه اقتصادی کشور نیازمند توسعه حمل و نقل است و ناگزیر از توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه کشور هستیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ‌10 هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور در ‌دست ساخت‌، مطالعه و اجرا است، افزود: از 10 هزار کیلومتر طرح ساخت راه‌آهن در کشور، 4 هزار و 700 کیلومتر خط‌آهن در حال ساخت است که 5 تا 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نصر آزادانی با اشاره به اینکه 3 هزار و 500 کیلومتر راه‌آهن در حال مطالعه و آماده‌سازی برای اجرا است، گفت :‌ 1500 کیلومتر از طرح‌های پیوست قانون به تدریج برای بهره‌برداری تکمیل شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: سهم حمل و نقل ریلی از کل بار و مسافر کشور در حال حاضر رقم بالایی نیست و با وجود تأکید همه مدیران و سیاست‌های کلان توسعه ریلی، امروز 
سهم ریل در حمل بار و مسافر کمتر از 10 درصد است که باید افزایش یابد.

نصر آزادانی با اشاره به اولویت‌‌های تکمیل خطوط ریلی در سال جاری بیان کرد: کریدور ریلی ترانزیتی قزوین-رشت-انزلی- آستارا به عنوان کریدور غرب دریای خزر، خط‌آهن این منطقه را تکمیل می‌کند که تکمیل این پروژه بزرگ از اولویت‌های اصلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن‌افزود: خط آهن گرگان-اینچه‌برون به عنوان پروژه ترانزیتی شرق خزر افتتاح شد و امسال نیز حد فاصل قزوین تا رشت در مسیر کریدوری این ‌خط‌آهن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر لزوم تکمیل حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق-غرب، اظهار داشت: تکمیل خط‌آهن ملایر - کرمانشاه - خسروی در ادامه این کریدور، دیگر اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که امسال اعتبار به آن اختصاص می‌یابد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد-سرخس را از دیگر اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: این مسیر ریلی به توسعه سواحل مکران و شرق کشور می‌انجامد، ضمن آنکه توسعه بندر چابهار در گروه تکمیل این خط‌آهن است.
نصر آزادانی با اشاره به اینکه این مسیر ریلی به دلیل طولانی بودن مسیر، اعتبار ویژه‌ای می‌طلبد، اضافه کرد: ‌به هر حال تلاش می‌کنیم امسال اعتبار مشخصی به بخشی از این پروژه از چابهار تا زاهدان اختصاص یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کمینه و بیشینه دمای هرمزگان ۱۷ آبان ماه
درخشش بانوی بسیجی کهگیلویه و بویراحمدی در رقابت های جهانی
آغاز ثبت نام وام دانشجویی از امروز
کرمان میزبان سی و هفتمین جشنواره تئاتر
آغاز دومین جشنواره بین‌المللی عکس «ایران جوان» در چهارمحال و بختیاری
هوای آبادان و خرمشهر در وضع ناسالم
لزوم همراهی همه نهاد‌ها و بویژه خانواده‌ها برای تربیت نسل انقلابی
هشدار سازمان بازرسی به شرکت‌های بیمه
تقویم روز و اوقات شرعی هفدهم آبان به افق آبادان و خرمشهر
نوزاد ارسنجانی در اورژانس به دنیا آمد
رویداد ملی ایران جان در ایستگاه پنجم خود به خراسان جنوبی رسید
غوغای شگفت انگیز رنگ‌ها در دره اسپیران مراغه
۱۳ اصفهانی در جمع کاروان اعزامی ایران به ریاض
یادی از شهدای دانش آموز در راهپیمایی ۱۳ آبان
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
واکنش سفارت ایران در مکزیک به اتهام جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی
پیوستن قزاقستان به توافق ابراهیم پاداشی به صهیونیست‌ها برای جنایاتشان است
پیش‌بینی افزیش غلظت آلاینده در شهر‌های صنعتی
مکزیک ادعای طرح حمله به سفیر رژیم اسرائیل را تکذیب کرد
مخالفت باشگاه پیکان با استعفای سعید دقیقی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۶ آبان ۱۴۰۴
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
نصب ۱۳ کیلومتر نیوجرسی در محور‌های مواصلاتی ایلام  (۱ نظر)