• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۱۶۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
فراخبر:

چرادرخودرو‌های سنگین قطعه‌سازنشدیم؟راه‌کاربرون رفت ازوضعیت فعلی چیست؟

آمار ها نشان می دهد که در سال های اخیر تولید خودروهای سنگین در کشور بسیار کم و نوسانی بوده است. تیراژ تولید خودروهای سنگین حدود ده تا بیست هزار دستگاه در سال است. این در حالی است که هم اکنون 180 هزار خودرو سنگین با عمر بیش از 25 سال در کشور تردد می کند.

پژوهش خبری صدا و سیما: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی از لایحه دائمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور، امکان ورود کامیون‌های با سه سال کارکرد برای نوسازی ناوگان باری و کامیونی کشور را تصویب کردند. براین اساس به دولت اجازه داده شد با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، کامیون‌های مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به کشور وارد شوند.

با توجه به آمار تولید در سال های اخیر، حال و روز تولید خودروهای سنگین در کشور بسیار وخیم است. آمار فوق نشان می دهد که در سال های اخیر تولید این خودروها بسیار کم و نوسانی بوده است. تیراژ تولید خودروهای سنگین حدود ده تا بیست هزار دستگاه در سال بوده است. این در حالی است که هم اکنون 180 هزار خودرو سنگین با عمر بیش از 25 سال در کشور تردد می کند. این میزان در سال 90 برابر 50 هزار دستگاه بود.

چرادرخودرو‌های سنگین قطعه‌سازنشدیم؟راه‌کاربرون رفت ازوضعیت فعلی چیست؟

با آمار تولید فعلی حداقل 10 سال زمان می برد تا همین 180 هزار خودرو سنگین فرسوده نوسازی شود علاوه بر این نیز طی همین ده سال بیش از 100 هزار خودرو سنگین دیگر نیز به فرسودگی که می رسد که در مجموع حدود 15 سال نوسازی ناوگان زمان می برد. بنابراین و باتوجه به هزینه بالای خودرو سنگین صفر، تصمیم واردات خودرو سنگین دست دوم گرفته شد.

یکی از مواردی که موجب عدم توسعه تولید خودرو سنگین پس از تجربه طولانی مدت در تولید این خودروها شده است، تولید مدل‌های بسیار زیاد با تیراژ بسیار کم در دهه اخیر است. با توجه به آمار منتشره توسط دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه در سال های اخیر9 شرکت داخلی، 12 نمانام (برند) خارجی را در 33 مدل کامیون، کامیونت و کشنده با تیراژ بسیار پایین در داخل کشور تولید کرده اند به صورتی که فقط 6 مدل دارای تیراژ سالانه 500 دستگاه است.

تولید مدل های فراوان با تیراژ پایین موجب شکل نگرفتن توان قطعه سازی در کشور به علت تیراژ پایین قطعات مورد نیاز و ناتوانی در  تولید خودرو سنگین در کشور شده است. علاوه بر این مونتاژ کاری در تیراژ پایین موجب عدم شکل گیری توانایی طراحی خودرو سنگین در کشور شده است. عدم شکل گیری قطعه سازی و فقدان توانایی طراحی موجب وابستگی شدید کشور به شرکت های خارجی به منظور مونتاژ این خودروها شده است. بنابراین برای درمان این مشکل برای سال های آینده وزارت صنعت باید با به کارگیری سیاست تمرکز در تولیدات خودرو سنگین علاوه بر بر طرف کردن نیاز کشور، از نابودی این صنعت سابقه دار در کشور جلوگیری نماید.

چرادرخودرو‌های سنگین قطعه‌سازنشدیم؟راه‌کاربرون رفت ازوضعیت فعلی چیست؟

   چرادرخودرو‌های سنگین قطعه‌سازنشدیم؟راه‌کاربرون رفت ازوضعیت فعلی چیست؟



پژوهش خبری//

* منابع در آرشیو موجود است.


 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
قبولی دو نخبه قرآنی بردسکن بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
پیروزی خیبر خرم آباد مقابل ستارگان پاس ساری
استفاده از اقتصاد دریامحور برای توسعه اقتصادی گیلان
برگزاری همایش «فرشتگان زمینی» در اراک
تأکید معاون وزیر علوم بر ضرورت حکمرانی هوشمند در زیست‌بوم نوآوری کشور
معرفی قهرمانان لیگ اسکواش خوزستان
تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور
پایداری جوی گلستان تا آخر هفته آینده
مطالبه‌گری خوزستانی‌ها برای مقابله با بحران آلودگی هوا
بیانیه گل گهر پس از دو شکست خانگی؛ به صدر برمی‌گردیم!
تعمیر خط انتقال آب شیرین کن بندرلنگه
حضور پرشور مردم در راهپیمایی مشت محکمی بر دهان دشمنان زد
اهدای ۳ دستگاه خودروی خدمات‌رسان به جمعیت هلال احمر سیاهکل
مصرف انرژی در کشور باید متناسب با آرایش جنگی باشد
اقتدار تنها را مقابله با استکبار است
تاکید امام جمعه نقده بر الگو گیری از شخصیت والای حضرت زهرا (س)
علم و توسعه باید در خدمت بشر و رفع گرفتاری انسانها قرار گیرد
قهرمانی گیلان در دومین دوره مسابقات کشوری کاراته بانوان
با تخصیص ارز دولتی، بازار کاغذ در مسیر آرامش قرار می‌گیرد
حمایت ۲۵۱ هزار دلاری فدراسیون جهانی والیبال از ایران
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)