یادداشت ؛
به بهانه 10 ساله شدن قدیمی ترین برنامه رمضانی تلویزیون
«ماه عسل»، فرش قرمزی است که قهرمانان بی نام و نشان بازی زندگی از روی آن عبور کرده و با روایت قصه هایشان به اطرافیان عبرت و تجربه می آموزند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، در سالهای نه چندان دور برنامههای کمی توانسته اند در ساعات پخش خیابانها را خلوت کنند و جریانی به راه بیاندازند. برنامه هایی که در طول سال مخاطب دلتنگشان شود و برای آمدنش لحظه شماری کند.
برنامه «ماه عسل» یکی ازگزینههایی است که میتوان از آن به عنوان یک پدیده تاثیرگذار و جریان ساز که تمام اتفاقات و سوژههایش از بطن جامعه گرفته می شود یاد کرد.
این برنامه حرف دیروز و امروز نیست. بلکه گاهی اوقات ره توشه یک عمر را به دست مخاطبش می دهد. مهمترین نکتهای که سبب توجه مردم جامعه به این برنامه شده است روایی بودن و زبان ساده، صمیمی و دغدغه مند آن است.
در این برنامه گاهی مخاطب حرف های تلخی می شنود و گاهی هم دگرگون می شود اما شیرینی درسی که می آموزد بر این تلخی می چربد. در نقاط مختلف دنیا نمی توان برنامه ای ساخت که بی عیب و نقض باشد. علیخانی و گروهش نیز تلاش زیادی برای کم نقص بودن «ماه عسل»کرده و تا حدودی هم موفق بوده اند. در برگیری این برنامه و سر و صدایی که با آمدنش می کند می تواند گواه این موضوع باشد. البته این را هم باید در نظر بگیریم که پس از 11 سال روی آنتن بودن انتظارات از این برنامه بالا رفته و کار عواملش سخت تر شده است.آنها باید در انتخاب سوژه ها و نحوه پرداختن به آنها بیشتر دقت کنند تا اتفاقاتی مثل آنچه در سال گذشته برای این برنامه افتاد دیگر پیش نیاید. امروز اولین قسمت ماه عسل 95 که همچون ادوار گذشته مروری بر خاطرات سال گذشته است روی آنتن می رود. به همین بهانه نگاهی به تاریخ قدیمی ترین برنامه ویژه ماه مبارک رمضان انداخته ایم.
«ماه عسل 86: یک جریان جدید در ماه رمضان»
«ماه عسل 86» برای خیلی از افراد بسیار خاطره انگیز است و حالت نوستالژیک دارد. در رمضان 86 برنامهای با عنوان جالب «ماه عسل» با اجرا یک مجری جوان اما با استعداد به روی آنتن شبکه 3 سیما رفت که موافقان و مخالفان بسیاری داشت. عدهای نگاه متفاوت این برنامه به اشخاص و اتفاقات، بیان مسائلی که پیش از این کمتر در تلویزیون مطرح می شد و زبان ساده و صمیمی آن را می پسندیدند و تعدادی هم از ساختار و صراحت لهجه مجری آن خوششان نمیآمد. در کل ماه عسل 86 آغاز یک راه دشوار برای علیخانی و همراهانش بود که با حضور افراد خاص از جهات مختلف همچون موسی سلامت و برنامه ریزی درست به نوعی مخاطبان را برای دیدن سری بعدی آن در سال 87 مشتاق کرد و شروع خوبی برای این برنامه بود.
«ماه عسل 87: دو نیمه متفاوت یک برنامه در ماه رمضان»
در رمضان 87 پس از اینکه تیتراژ برنامه «ماه عسل» شنیده شد همه مخاطبان منتظر آمدن علیخانی جلوی دوربین بودند که محسن افشانی بازیگر سریال«ترانه مادری» که در آن روزها طرفداران زیادی هم داشت پس از عرض سلام خود را به عنوان مجری معرفی کرد. پس از گذشت چند برنامه فشارها برای آمدن علیخانی زیاد شد که این مجری مهمان ماه عسل شد و بعد از آن اجرای ماه عسل 87 را به عهده گرفت.
در ماه عسل 87 اتفاقات زیبا و جالبی افتاد از ماجرای ترک اعتیاد گرفته تا مردهای که زنده شده بود. صحبت های حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی در این برنامه هم رنگ و بوی معرفتی ویژهای به آن داده بود.
«ماه عسل 88: نگاه هنرمندانه به زندگی»
در سال 88 شاهد یک دکور متفاوت در تلویزیون بودیم که با رنگ بندی خاصش حال و هوایی ویژه داشت. حضور مهمانان هنرمند بسیار از جمله سیده زهراحسینی، داریوش فرضیایی و روناک یونسی نگاهی هنری به ماه عسل 88 داده بود. جدا از اینها پرداختن متفاوت به مشکلات جسمی چون بلندی یا کوتاهی زیاد، بیماریهای خاص و عشق هایی که شگفتیهای زیادی را خلق کرده بودند بر جذابیت ماه عسل می افزود. البته حضور «ثمره» در این برنامه و صحبتهای تاثیر گذار وی را باید به فال نیک گرفت.
«ماه عسل 89: افت مخاطب»
در سال 89 ماه عسل با شکل و شمایلی دیگر به روی آنتن رفت و حسن جوهرچی اجرای آن را برعهده داشت.آمارها حکایت از آن داشت که ماه عسل 89 با افت مخاطب رو به رو بود و ناب نبودن سوژه ها، سبک برقراری ارتباط و اجرا را میتوان از عمدهترین دلایل این افت دانست. این موضوع هواداران ماه عسل را برای دیدن این برنامه با ساختار قبل مشتاق تر کرد.
«ماه عسل 90: درامها و ملودرامهای واقعی پشت پرده قرمز»
ماه عسل 90 را می توان یک بازگشت قدرتمند برای علیخانی و گروهش دانست.
تیتراژ آغاز این برنامه با حفظ فضای مینیمال و ترانه ای پر محتوا که صدای مهدی یغمایی هم به آن پیوسته بود مخاطب را برای دیدن ادامه برنامه پای تلویزیون مینشاند. دکوری که برگرفته از صحنه تئاتر و فرش قرمز سینمایی بود هوشمندی طراح دکور را نشان می داد زیرا به خوبی تناسب بین محتوای برنامه و سبک دکور را رعایت کرده بود. داستان افرادی که بر صورتشان اسید پاشیده شده بود، عشق عجیب غلام کارتی، اهدای عضو، دو قلوهای به هم چسبیده و عشق های پایدار درام ها و ملودرامهایی بودند که با روایت شدن پشت پرده قرمز ماه عسل جریان هایی را در جامعه به پا کردند که اتفاقا مثبت هم بود. تیتراژ انتهایی این برنامه با صدای مهدی یراحی و تصاویر زیبا از شاخصه های ماه عسل 90 بود. ناگفته نماند که اجرای علیخانی هم پخته تر شده بود.
«ماه عسل 91: یک تجربه ناموفق»
سال 91 برای سومین بار علیخانی را از ماه عسلش جدا میکرد در این سال هم بنا به دلایلی ماه عسل با اجرای سید علی ضیاء و تهیه کنندگی سید مجیدیوسفی به روی آنتن رفت اما نتوانست موفقیت سال قبل را تکرار کند و به رغم تلاش زیاد عواملش با افت نسبی مخاطب رو به رو شد.
«ماه عسل 92: بلوغ یک برنامه»
به جرئت می توان «ماه عسل 92» را بلوغ این برنامه دانست. تیتراژ خوب، دکور خاص و متفاوت، اجرای قابل قبول و سوژههای داغ و ناب تمام نظرها را به ماه عسل 92 جلب کرد. ماه عسل 92 خیلی خوب شروع شد و در ابتدای برنامه علیخانی دستاوردهای سال 90 را به رخ کشید این برنامه ادامه خوب و پایانی رویایی داشت و دلیل این رویایی شدن هم پیدا شدن شهید گمنام و کودک ربوده شده بود. علاوه بر اینها قصه شاهین، خانم جعفری، محمد علیمردانی و پیام دهکردی از مسائل شنیدنی و تاثیرگذار بود که مخاطبان را به فکر فرو برد. در کل ماه عسل 92 را می توان یکی از بهترین ماه عسل های چند سال گذشته دانست که بسیاری از مردم را شگفت زده کرد. قطعه مهدی یراحی هم از بهترین قطعات او و تیتراژهای ماه عسل بود.
«ماه عسل 93: تصویری ازیک عاشقانه های ساده»
ماه عسل 92 اتتظارات را از این برنامه بالا برد و کار علیخانی و گروهش را سخت تر از گذشته کرد. مطرح شدن کودکان کار، نجات یافته از چاه و جانبازان از زیبایی های ماه عسل 93 بود، اما خاطره انگیزترین اتفاق آن بیان عشق های اسطورهای بود که نشان داد چنین مسائلی هنوز نمرده است. عشق سولماز و احسان و دختر و پسری که 22 سال پای هم ایستاده بودند از موضوعاتی بود که موجی نو در جامعه به پا کرد و تاثیرات خوبی بر روی زندگی ها داشت اما تیتراژ ابتدایی ماه عسل با صدای مرحوم مرتضی پاشایی و خلاقیتی که در استفاده از آثار مردمی در برنامه به کار گرفته شد از اتفاقات شایان توجه ماه عسل 93 بود.
«ماه عسل 94: سالی پرفراز و نشیب»
تیتراژ ابتدایی «ماه عسل 94» با انرژی خوب خود حس و حال ویژهای به مخاطب می داد. متفاوت بودن محل پلاتو گفتنهای علیخانی هم اتفاقی است که به جذابیت های ماه عسل کمک میکند. در دکور برنامه به خوبی فضای مینیمال رعایت شده است و شکل آن با ماهیت برنامه تناسب محسوسی دارد. در سال 94تغییر ساختاری از جهت حضور همراهان زیاد در این برنامه شکل گرفته است و تیتراژ انتهایی این برنامه با صدای احسان خواجه امیری از بهترین تیتراژ های انتهایی این برنامه به حساب میآمد. ماه عسل 94 را می توان یکی از پر فشارترین و پر استرسترین سالهای این برنامه دانست زیرا در این سال حرف و حدیثهای زیادی پیرامون 2 سوژه آن پیش آمد اما در ادامه راه علیخانی و گروهش توانستند با طرح مسائل بهتر و کارسازتر در برنامه تاحد زیادی حجم انتقادات به این برنامه را کمتر کنند.
حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم ماه عسل 95می تواند همچون ادوار گذشته خاطره های زیبایی در در ذهن مخاطبانش به یادگار بگذارد؟ می تواند پرونده های جدید و تاثیر گذاری از معضلات قابل بررسی جامعه باز کند و قدمی در راستای حل آنها بر دارد؟ باید منتظر ماند و دید.
خبرنگار: سحر قناعتی