تکیه شهرداریها به عوارض ساختمانی باید کاهش یابد
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: اتکاپذیری شهرداری ها به ساخت و ساز با تعریف منابع پایدار باید به تدریج کاهش پیدا کند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ شهاب الدین بی مقدار در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: از مهمترین مسائل شهرداری ها در سرتاسر جهان ایجاد منابع کافی درآمد جهت تامین هزینه خدمات به شهروندان است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین سهم درآمد شهرداریها در کشور مربوط به عوارض ساختمانی است ، اظهار داشت : درآمد شهرداری ها وابستگی شدیدی به ساخت و ساز در سطح شهر دارد بنا بر این شرایط باید به گونه ای فراهم شود تا وابستگی شهرداری به درآمدهای ناپایدار به تدریج کاسته شود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت : وجود درآمدی پایدار برای شهرداری ، شهر را هم از ناپایداری نجات خواهد داد و این موضوع می تواند شهر را در مسیر توسعه حرکت دهد.
وی افزود: دستیابی به درآمدهای پایدار، توسعه شهری پایدار را نیز به دنبال خواهد داشت بنابراین در جهت تحقق توسعه شهری پایدار باید شرایطی فراهم شود تا امکان بستر سازی توسعه پایدار انسانی و بهبود رفاه اجتماعی شهروندی فراهم شود.
علیرضا دبیر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه کسب درآمدهای پایدار از مهم ترین دغدغه های جدی مدیریت شهری طی سال های اخیر در کشور بوده است، گفت: تنها داشتن منابع مالی بیشتر و اختصاص سهم بالاتری به هر حوزه ماموریتی نمی توان ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را تضمین کرد.
وی افزود: مهم تر از داشتن منابع مالی بسیار و گسترده نحوه تجهیز منابع مالی بودجه شهرداری از اهمیت بیشتری برخوردار است به طور مشخص منابعی برای تامین هزینه های وظایف و پروژه های مختلف عمرانی مفید است که جزء درآمدهای پایدار باشد.
علیرضا دبیر اظهار داشت : دریافت مالیات بر ارزش افزوده و بهره گیری از برنامههای بلندمدت اقتصادی میتواند درآمدهای پایدار شهری را افزایش دهد و از تکیه شهرداریها به درآمدهای ناپایدار همچون تراکم فروشی بکاهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در برنامهای درازمدت باید تراکم فروشی در شهرها به حداقل ممکن برسد ، افزود : کم رنگ شدن نقش تراکم فروشی در مدیریت شهری نیازمند برنامهای درازمدت و ساماندهی اقتصاد شهری است.
مهدی رزمی مدیرکل تشخیص و وصول شهرداری تهران هم گفت: سابقه موضوع منابع پایدار برای شهرداریها در کشور به نوعی به قانون بودجه سال 1362 برمی گردد.
وی افزود: مطابق این قانون دولت باید در مدت شش ماه لایحه ای برای خودکفایی درآمد شهرداریها تحت عنوان لایحه درآمدهای پایدار به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد بنا به دلائل مختلف بعد از 33 سال هنوز این لایحه تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده است.
مدیرکل تشخیص و وصول شهرداری تهران در ادامه اظهار امیدواری کرد که لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها به معنی واقعی کلمه هرچه سریعتر تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.
وی اظهار داشت : قبل از سال 1362 بخش عمده ای از درآمد شهرداری ها از طریق بودجه عمومی کشور به وسیله دولت تامین می شد.
رزمی همچنین بر لزوم تنظیم لایحه منابع درآمدهای پایدار به منظور خودکفایی شهرداریها در کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر عمده درآمدها شهرداریها از محل عوارض ساختمانی است.
وی افزود: شهرداریها به دلیل عدم تعریف منابع پایدار چاره ای جزء تامین منابع از محل ساخت و ساز ندارند.
مدیرکل تشخیص و وصول شهرداری تهران بیان داشت: توجه به این واقعیت که امروزه توسعه پایدار برای شهرها یک نیاز اجتناب ناپذیر و ضروری است بنابراین تحقق این مهم در گرو بهره گیری از درآمدهای پایدار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برنامه دولت در خصوص تغییر نحوه واریز مستقیم مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری ها در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: مالیات برارزش افزوده یکی از منابع درآمدهای پایدار شهری است و امید می رود دولت و مجلس در این باره تجدیدنظر کنند.
رزمی با بیان اینکه براساس ماده 73قانون شهرداریها عوارض هر شهر پس از وصول باید صرف همان شهر شود ، افزود : اینکه همه عوارض متمرکز و پس از آن برای امورات شهرهای دیگر صرف شود، غیرقانونی است.
وی اظهارداشت: متاسفانه نگاه به عوارض و مالیات به صورت یکسان است و تمایز این دو نادیده گرفته میشود درحالیکه عوارض نوسازی که از ساکنان و افراد یک منطقه یا یک شهر اخذ میشود باید صرف هزینههای همان منطقه شود اما مالیات یک ثروت ملی است.
مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران انتظار مدیریت شهری از دولت را حمایتهای جدی در زمینههای کلان از جمله محیط زیست، توسعهحملونقل عمومی، نوسازی بافتهای فرسوده و ... دانست و افزود: نه تنها این مباحث در لایحه پیشنهادی مغفول مانده بلکه با محدود کردن منابع شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده میزان درآمدها و استقلال و خودکفایی شهرداریها را زیر سئوال برده است.
وی در ادامه با اشاره به سوابق ناکارآمد و عملکرد نامناسب سیستم دولتی از جمله در پرداخت عوارض سوخت و جرائم رانندگی این گونه سیاستها را به نفع شهروندان و نظام اداری کشور ندانست و تاکید کرد: در همهکشورها امروزه سیستمهای تمرکزگرا و به تبع مکانیسمهای بوروکراتیک پیچیده و غیرشفاف اعتبار خود را از دست دادهاست و در ایران نیز این موضوع در تضاد با استقلال شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر است.
رزمی در پایان اظهار امیدواری کرد که احکام پیشنهادی در برنامه ششم توسعه در راستای تقویت نظام مدیریت شهری کشور مورد اصلاح قرار گیرد.
درآمدهای ناپایدار ضامن مطمئن و مناسب برای رشد و توسعه کلان در بسترهای شهری نیست و بر این اساس بایستی نسبت به اتخاذ راهکارهای مناسب به منظور رسیدن به این درآمد ها تلاش کرد و شهرداری ها جهت ایجاد تاسیسات و بسترسازی زیرساخت های شهری چاره ای جزء کسب درآمد های کافی و پایدار نخواهد داشت از این رو کسب درآمد از منابع مالی در چارچوب قوانین در دستور کار شهرداری هاست.
فرهنگ سازی برای تامین درآمدهای پایدار به جای وابستگی به درآمدهای ناپایدار از مهمترین اهدافی مدیریت شهری است که باید به دنبال این مهم بود در صورتی که منابع پایدار و صحیحی برای مدیریت شهری تعریف نشود این نهادهای عمومی با درآمدهای ناپایدار در روند توسعه شهری دچار مشکل خواهد شد.