وزیر راه و شهرسازی :
انتقال حمل و نقل جاده ای به مسیر ریلی مهمترین راهبرد دولت + مصاحبه
وزیر راه و شهرسازی گفت : مهمترین راهبرد اصولی دولت ، انتقال حمل و نقل جاده ای به مسیر ریل راه آهن است تا علاوه یر کاهش هزینه های تردد ، از بروز حوادث جاده ای نیز جلوگیری شود.

به گزارش
خبرگزاری صداوسیما ، عباس آخوندی که صبح امروز برای افتتاح پل امام رضا (ع) و آغاز عملیات اجرایی زیرگذر 15 خرداد به ورامین سفر کرده بود در مراسم بهره برداری از این پل افزود: توسعه حمل و نقل ریلی در اولویت کارهای این وزارتخانه قرار دارد تا مردم به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی ، هدررفت سوخت ، وقت و قرار گرفتن در تنگناهای مختلف ، سفر خود را بر روی ریل انجام دهند که مقدمات این مهم در استان تهران و شهرستان های اطراف فراهم شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح قطار حومه ای تهران – ورامین- گرمسار گفت : اصلی ترین راه حل مسأله تردد و ترافیک کلان شهر تهران و شهرستان های حومه ای نظیر ورامین ، پیشوا و دیگر شهرهای اطراف ،شکل گیری نظام حمل و نقل حومه ای است که این طرح با پیشرفت های مناسبی همراه است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با توسعه حمل و نقل ریلی ، زمان عبور قطارها به زیر 10 دقیقه می رسد و به این علت نمی توان مسیر تردد خودروها را در شهرهایی که قطار از میان آن عبور می کند مدام متوقف کرد بنابراین ساخت پروژه هایی مانند پل امام رضا (ع) در ورامین و زیر گذار 15 خرداد این شهرستان در دستور کار قرار گرفته که این طرح ها تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
آخوندی درادامه یکی دیگر از پروژه های مهم در راستای اجرای طرح قطار حومه ای تهران – ورامین را توسعه ایستگاه راه آهن ورامین در دو مرحله بیان کرد و گفت: در مرحله نخست ، سکوهای این ایستگاه تا پایان سال توسعه می یابد و در مرحله دوم ایستگاهی مجهز به مساحت 2 هزار مترمربع ساخته می شود تا اتقاقی بزرگ در حمل و نقل ریلی ورامین صورت گیرد.
وی تصریح کرد: روزانه 75 هزار تردد خودرو بین ورامین و تهران صورت می گیرد که بسیاری از این تردد ها زائد است و باید به راه آهن منتقل شود که به این منظور ، دو خط راه آهن به راه آهن سراسری تهران – مشهد اضافه شده که از گرمسار شروع و با عبور از ورامین و شهرری ، به تهران متصل می شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: خط سوم این پروژه تا پایان سال جاری افتتاح و خط چهارم نیز اوایل سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به لزوم اتصال این شبکه ریلی به خطوط مترو در تهران گفت : این قطار حومه ای در ایستگاه جوانمرد قضاب به خط یک ، در شهرری به خط یک و شش و در ایستگاه راه آهن به خط سه متروی تهران متصل می شود و در اصل سیستم حمل و نقل درون و برون شهری استان تهران تکمیل می گردد.
به گفته وزیر راه وشهرسازی هزینه اجرای طرح قطار حومه ای تهران ورامین گرمسار بیش از شش هزار میلیارد ریال است.
همچنین وزیر راه و شهرسازی گفـت: طبق برآورد صورت گرفته ، روزانه 450 هزار خودرو به تهران وارد و 450 هزار خودرو از تهران خارج می شود و این تردد آثار زیست محیطی بسیار نامطلوبی را بر جای گذاشته و سبب آلودگی شدید هوا می شود.
عباس آخوندی با تاکید بر اینکه تنها راه نجات استان تهران از آلودگی هوا ، توسعه حمل و نقل ریلی است افزود: با توسعه حمل و نقل ریلی درون و برون شهری ، کلان شهر تهران و شهرستان های اطراف از آلودگی هوا نجات پیدا می کنند که این ، عین اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است .
وی با اشاره به لزوم ورود واگن های جدید به سیستم حمل و نقل ریلی گفت : هم اکنون قرارداد ساخت واگن جدید با شرکت های مختلف در حال انعقاد است و در روزهای گذشته نیز چندین واگن جدید در مسیر مشهد به بهره برداری رسید.
وزیر راه وشهر سازی گفت : در آینده ای نزدیک مردم به طور مرتب اخبار مربوط به ورود واگن های جدید به ناوگان خطوط ریلی کشور را می شنوند.
وی با اشاره به اجرای طرح قطار حومه ای تهران- ورامین- گرمسار گفت : با توجه به این که روانه 75 هزار تردد از ورامین به سمت تهران در حرکت است ، ساخت این پروژه می تواند بسیاری از این رفت و آمدها را بر روی ریل منتقل کند.
آخوندی افزودن خطوط سه و چهار مسیر راه آهن تهران تا گرمسار را در راستای توسعه حمل و نقل ریلی توصیف کرد و افزود : خط سه این مسیر تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد و خط چهار هم تا ابتدای سال جاری افتتاح می شود.
وی گفت : قطار حومه ای تهران – گرمسار در ایستگاه جوانمرد قصاب به خط یک ، در ایستگاه شهرری به خط یک و شش و در ایستگاه راه آهن به خط سه مترو متصل می شود تا هدف گذاری ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی درون و برون شهری استان تهران محقق شود.