کاهش خسارت تصادفات جاده ای به مرحله سخت رسیده است
سیاست های کاهش خسارت تصادفات جاده ای به مرحله سخت رسیده است و هماهنگی بیشتری می خواهد.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده ای کشور تصریح کرد: سیاست های کاهش خسارت تصادفات جاده ای به مرحله سخت رسیده است و پیش بینی کاهش 10 درصدی سوانح جاده ای در سال های برنامه ششم به راحتی امکان پذیر نیست.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ جواد هدایتی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: در سال 1385 حدود 27 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته می شدند که با اجرای طرح های متنوع در 10 سال اخیر به حدود 15 هزار نفر کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه حتی کشته شدن یک نفر نیز در تصادفات جاده ای خسارت جبران ناپذیری است ، گفت: در 10 سال گذشته سیاست هایی که اجرا شده موفق بوده است اما در حال حاضر این هدف گذاری 10 درصدی بلند نظرانه به حساب می آید که خیلی سخت است و برنامه ریزی و تلاش و سیاست هوشمندانه و دقیق می خواهد.
هدایتی افزود: خسارت سوانح جاده ای سالانه به 6 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی می رسد که یک درصد کاهش آن نیز رقم بسیار قابل توجهی است و نیاز داریم همه دستگاه ها و نهادها در مسیر تحقق این هدف تلاش های خود را همگرا و مضاعف کنند.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده ای کشور گفت: همگرایی قوای سه گانه و نهادهای اجتماعی و فرهنگ سازی رفتاری در کنار ارتقاء استاندارد تولید خودرو و کیفیت محصولات نقلیه بسیار مهم است.
هدایتی اظهار داشت: باید سیاست های نرم و فناوری های نرم را نیز توسعه دهیم و اگر سیاست های بیمه شخص ثالث به سمت افزایش هزینه رانندگان پر خطر و تشویق رانندگان کم خطر و بی خطر متحول شود موثر خواهد بود و خودرو سازان کشور هم باید برای ارتقاء استاندارد و ایمنی محصولات خود بیشتر تلاش کنند.
مدیرکل دفتر ایمنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: همچنین باید در زمینه رانندگی مطمئن و بی خطر ، فرهنگ سازی گسترده ای صورت گیرد و نهادهای اجتماعی نیز وظایف خود را عمل کنند.
هدایتی افزود: امیدواریم روزی برسد که خسارت جانی و مالی تصادفات جاده ای به مرز صفر میل کند اما هدف گذاری 10 درصدی کاهش آن در سال های برنامه ششم اگرچه غیر ممکن نیست اما به راحتی هم امکان پذیر نخواهد بود هر چند ما امیدواریم در برنامه 5 تا 8 ساله بتوانیم به استانداردهای جهانی و بالاتر از آن برسیم.
مدیرکل دفتر ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران گفت: در کنار کارهای نرم افزاری باید برای ارتقاء جاده های کشور نیز برنامه ریزی شود و همه در برابر این موضوع مسئول هستیم و امیدواریم با همکاری آحاد شهروندان و رعایت فرهنگ صحیح رانندگی و توجه به توصیه های پلیس راهور این خسارت را به حداقل برسانیم که البته به برنامه دقیق تر و جزئی تر و در عین حال هوشمندانه تر از گذشته نیاز است.