ضرورت تدوین طرح جامع صنایع تکمیلی پتروشیمی 	    	 			
 		 		 			 			 				 				مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی بر ضرورت تدوین طرح جامع صنایع تکمیلی پتروشیمی با مشارکت بخش خصوصی تاکید کرد.
 				 			  		 	  	 		به گزارش
 خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهدی شریفی نیک نفس در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه محصولات پتروشیمی شامل گروه های پلیمری، شیمیایی، آروماتیک و گازی است، افزود: گروه پلیمری متنوع ترین بخش محصولات پتروشیمی ایران است.
وی همچنین با بیان اینکه صنعت پتروشیمی یک صنعت رو به رشد و در حال نوآوری است بر ضرورت تولید محصولات جدید صنعت پتروشیمی تاکید کرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه توسعه تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات پتروشیمی از دغدغه های مهم مسئولان است، گفت: ظرفیت تولیدی محصولات پتروشیمی در برنامه ششم توسعه باید به 120 میلیون تن افزایش پیدا کند.
وی افزود: همزمان با توسعه ظرفیت های تولیدی محصولات پتروشیمی باید توسعه تکمیل زنجیره ارزش افزوده این محصولات نیز در دستور کار قرار گیرد.
شریفی نیک نفس با اشاره به اینکه طرح جامع صنایع تکمیلی پتروشیمی با مشارکت بخش خصوصی در کشور تدوین شود، گفت: تولید درون زا و برون گرا از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی است.
وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید تولیدات صادرات محور و رقابتی تولید کند، افزود: این بخش برغم تمامی تلاش ها هنوز به رشد و بلوغ در زمینه محصولات با کیفیت صادراتی پتروشیمی نرسیده است.
سید روح الله وحیدکیانی رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز گفت: محصولات پتروشیمی در درآمدهای غیر نفتی 30 درصد کل صادرات کشور را تشکیل می دهد.
وی افزود: از مجموع 50 میلیارد دلار صادرات سال 93 نزدیک به 15 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی بوده است.
رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار  داشت: صنعت پتروشیمی ایران به دلیل برخورداری از تنوع، تناژ و ظرفیت های بزرگ تولیدی تعامل بسیار زیادی با بازارهای بزرگ دنیا مثل چین، هند و ترکیه دارد.
وی در ادامه بر لزوم توسعه تکمیل زنجیره صنعت پتروشیمی در کشور تاکید کرد و گفت : زنجیره صنعت پتروشیمی شامل سه بخش بالادستی، میان دستی و پائین دستی است.
وحید کیانی افزود: در این میان صنایع تکمیلی دارای ویژگی هایی نظیر تنوع زیاد محصولات، سودآوری بالا، بازارهای مصرف گسترده، اشتغالزایی بالا و نرخ بازگشت سرمایه بیشتر در مقایسه با صنایع دیگر بوده و به این ترتیب می تواند در تولید محصولات رقابتی صادرات گرا نقش موثرتری را ایفا کند.
وی یادآور شد : افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان یک راهبرد استراتژیک با هدف تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و دوری از خام فروشی مورد توجه تمامی ارکان نظام است و در این مسیر صنعت پتروشیمی به عنوان پیشران صادرات غیر نفتی نقشی تعیین کننده دارد.
اقتصاد ایران در روزهای پایانی بهمن ماه سال 1392 شاهد ابلاغ یکی از مهمترین اسناد کلان و تعیین کننده کشور بود. سیاست های کلی اقتصادی موسوم به اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس بند یکم اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام به روسای سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه ابلاغ شد.
کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز، ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی، افزایش تولید، اشتغال، بهره وری و غیره از جمله موارد مطروحه در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.
صنعت پتروشیمی ایران با توجه به وجود زیرساخت های مطلوب و داشتن قابلیت های منحصربفرد در تمامی ابعاد می تواند در آینده نه چندان دور اقتصاد ایران را متحول و راه رسیدن به هدف های پیش بینی شده در چشم انداز افق 1404 را هموار کند.
توسعه صنعت پتروشیمی در سال های گذشته به دلیل تحریم با مشکلاتی به دلیل عدم تخصیص بیمه، انتقال پول، انتقال و صادرات محصول، عدم امکان استفاده از لایسنس های بین المللی و انتقال فناوری مواجه بود که خوشبختانه اکنون به تدریج این مشکلات در حال رفع شدن است. در حال حاضر بزرگان صنعت پتروشیمی دنیا به دنبال حضور در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی ایران هستند.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در دوران پساتحریم با راهبرد جدید در مسیر برنامه ریزی های کلان سیاست گذاری و بسترسازی به عنوان پشتیبان صنعت پتروشیمی فعالیت خواهد کرد.
بر اساس ساختار جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سازمان توسعه ایی، سیاست گذار، حمایت گر و نقش آفرین در بازار صنعت پتروشیمی ایران است و برای شفاف سازی رابطه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت، بررسی توانمندی و تائید صلاحیت سرمایه گذاران در طرح های جدید و معرفی آنان به وزارت نفت برای دریافت مجوز خوراک از دیگر مواردی است که برای نقش آفرینی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش بینی شده است.
صنعت پتروشیمی ایران امروز با حدود 40 درصد بالاترین سهم را در صادرات غیرنفتی در اختیار دارد و باید این صنعت رو به رشد با اتخاذ برنامه ریزی های جامع در افزایش سهم صادرات غیر نفتی مشارکت بیشتری داشته باشد.
این صنعت امروز نقش غیر قابل انکاری در اقتصاد کشور دارد و ایران به عنوان یک قطب بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه می تواند در عرصه بین المللی نیز حضور پر رنگ تری داشته باشد مشروط به اینکه تمامی متولیان امر با همکاری و تعامل بیشتر در تصمیم گیری ها نقش آفرین باشند و مصالح کشور را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار دهند.
صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد و توسعه خود توانسته دستاوردهای ارزشمندی در طول بیش از 50 سال عمر خود کسب کند و به دلیل وجود زیرساخت های مناسب درصورت جذب سرمایه گذاری های جدید و افزایش ظرفیت تولید می تواند حضوری جدی تر در بازارهای جهانی داشته باشد.
به هر حال ایران به عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه هم اکنون 25 درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد.