همایش شهرسازی ریل پایه ؛ 6 ماموریت شورای عالی شهرسازی و معماری
دومین همایش شهرسازی ریل پایه با تعیین 6 ماموریت برای شورای عالی شهرسازی و معماری به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما متن کامل بیانیه دومین همایش شهرسازی ریل پایه به این شرح است:
دومین همایش شهرسازی ریل پایه با توجه ویژه عرصه های موضوعی مهمی چون حمل و نقل، شهرسازی، محیطزیست و جامعه شناسی برگزار و مورد استقبال مدیران، متخصصان و مشاوران قرار گرفت؛ نظر به اهمیت این موضوع به عنوان یکی از سیاست های مهم ملی، ضرورت ارتباط بیشتر بین دو عرصه مهم حمل و نقل و شهرسازی، با هدف ارتقای کیفیت زندگی و رفع بحران های موجود به ویژه از همگسیختگی اجتماعی، کاهش قابلیت زندگی، کندی حرکت و ناکارآمدی نظام حمل و نقل، بحران زوال منابع زیستی و ناکارآمدی اقتصادی، هماهنگی بین حمل و نقل درون و برون شهری و مشخص شدن متولی یکپارچه سازی و ابعاد آن در کشور، نهاد ها و سازمان ها باید در تحقق آنچه تا به امروز بر سر آن اتفاق نظر داشته ایم همکاری و به انجام اقدامات جدی مبادرت ورزند.
در اولین گام،تشکیل یک هسته مرکزی تحت عنوان "شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی (TOD)" برای اجرایی کردن سیاست های توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی و نظارت بر اجرای صحیح و اصولی با ریاست وزیر راه و شهرسازی و عضویت معاونت حمل و نقل، معاونت شهرسازی و معماری،مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری، مدیرعامل شرکت راه آهن ،مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، معاونت عمرانی وزارت کشور، و ریاست شورای عالی استان ها می بایست در رأس امور وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
شورای عالی شهرسازی و معماری باید در جهت نیل به اهداف مورد نظر نسبت به بررسی برنامهها و راهنماهای زیر توجه لازم را داشته و نسبت به تصویب و ابلاغ آن همت گمارد:
- تصویب و ابلاغ"راهبردهای شهرسازی ریل پایه"
- تصویب و ابلاغ "راهنمای ملی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی"
- تنظیم مصوبه ای در جهت "محدودیت ساخت بزرگراه و معابر شهری" در کلان شهرها
- تصویب نظام نامه "ارزیابی مشاوران با رویکرد شهرسازی ریل پایه" به نحوی که تعیین کننده اجرای مصوبات باشد.
با توجه به لزوم فراهم کردن زمینه های عملیاتی سازی پروژه های TODدر قالب سازمان ها و نهادهای مختلف در تمامی شهرها لازم است حسب مورد شهرداری ها و شوراهای شهرهای مرتبط در شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی جهت تصویب طرح های مذکور و طی سایر مراحل تهیه مجوزهای لازم جهت احداث، عضویت موردی داشته باشند.
با توجه به اهمیت موضوع سهولت دسترسی کلانشهرها به شهرهای حومهای در راستای جلوگیری از افزایش جمعیت کلان شهرها و با هدف توسعه شهرها از طریق سیستم حمل و نقلی ریلی با ارائه راهکارایجاد سیستم حومه ای، شرکت راه آهن باید نسبت به افزایش تقاضای حمل و نقل حومه ای با الگوی مناسب بهره برداریبا مولفه های نظم، سرفاصله کوتاه، عدم تاخیر یا تقدم، عدم خرابی، ارائه خدمات در کل ساعات شبانه روز، اطلاع رسانی کامل و ایجاد سهولت تهیه بلیت، ظرفیت مناسب و رعایت اصول بهداشتی اقدام
کند.
شهرداریها در ارتباط با حمل و نقل همگانی درون شهری به همه شاخص ها توجه داشته باشند و معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در هماهنگی با وزارت کشور و شهرداری ها نسبت به اجرا شدن این موضوع اقدام کند.
ایستگاه های راهآهن با توجه به ظرفیتها و نقشهایی که میتوانند در فرآیند توسعه شهری داشته باشند و با استفاده از فرصت ها، حفاظت ازارزشهای معمارانه و آثار فاخر معماری و تلاش برای ایفای نقش کلیدی در بازآفرینیش هری به عنوان راه حل ترکیبی در ارتقای کیفیت زندگی و هویت، همچنین ارتقای منزلت اجتماعی، ضروری است.
شرکت عمران و بهسازی شهری سیاست شهرسازیریل پایه را در "طرح بازآفرینی
شهری"در چارچوب اندیشه ایرانشهری تدوین، تدقیق و مصوب کند.
تغییر نگرش از "شهر مرکزی در مقابل حومه" به "منطقه شهری یکپارچه" و همچنین از "توسعه شهری و منطقهای خودرومحور" به "شهرسازی ریلپایه" ضرورت دارد؛ از این روبایدتشکل های مختلف حمل و نقل، شهرسازی، جامعه شناسی، محیط زیست و همچنین متخصصان و اساتید دانشگاه های عرصه های مذکور نسبت به این امر مهم حساس بوده و اهمیت موضوع توسعه حمل و نقل همگانی "خصوصاً ریل" را در صدر اهداف، فعالیت ها و روند آموزشی خود قرار دهند.
وزارت کشور (شورای عالی ترافیک) می بایستن سبت به تصویب مصوبات لازم در خصوص خطوط اکسپرس ریلی که منجر به اتصال تهران به شهرهای اقماری می گردد همکاری های لازم را داشته باشند.
با توجه به لزوم وجود رویکرد TOD در جانمایی و تدقیق ایستگاه های درون شهری و حومه ای، شرکت های قطارشهری لازم است زین پس طرح های مرتبط با ایستگاه های مذکور در شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی طرح و عدم مغایرت آنها با رویکرد TOD تأیید گردد.
- تهیه طرح های یکپارچه سازی سیستم های حمل و نقل درون شهری با یکدیگر و درون شهری با برون شهری و اجرای این طرح ها در دستور جدی کار قرار گیرد و 5 شهر برتر و موفق تر در این مورد در همایش سال آینده معرفی شود.
- پیگیری اجرای TOD استاندارد حداقل در 10 نقطه کشور.
- پیگیری راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای کشور.
- پیگیری برقراری هدف حمل 50 تا 100 میلیون نفر توسط قطارهای حومه ای در سال 97.
- پایش کیفیت حمل حومه ای و حمل و نقل درون شهری در مقایسه با استاندارد و شرایط ایده آل.
- پیگیری تعیین کریدورهای اولویت دار راه آهن سریع السیر کشور.
- توجه به رویکرد محله محوری در فرآیند سیاستگذاری، برنامهریزی و طرح ریزی شهرسازی ریل پایه.
- لزوم توجه به سیاست شهرسازی ریل پایه در کلیه سطوح طرح های توسعه و عمران از ملی و منطقه ای تا محلی.