رضایت کامل مردم از پیش فروش بلیتهای نوروزی راهآهن
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافر راهآهن از رضایت کامل مردم از پیش فروش بلیتهای نوروزی خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، علی کاظمیمنش با اعلام فروش 240 هزار بلیت قطار برای سفرهای نوروزی تا امروز گفت : امسال یکی از سالهایی است که فرآیند پیش فروش و فروش بلیتهای نوروزی از بالاترین رضایت عمومی برخوردار بوده است.
کاظمیمنش با اشاره به وضعیت کنونی فروش بلیتهای راهآهن برای سفرهای نوروزی اظهار داشت: در سه روز اعلام شده برای پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی، حدفاصل 17 تا 19 بهمن، حدود 130 هزار بلیت به فروش رسید و هم اکنون فروش بلیت برای دوره 25 اسفند تا 15 فروردین به صورت اینترنتی و از طریق آژانسها برای تمامی مسیرها باز است.
وی افزود: تا این لحظه حدود 240 هزار بلیت که معادل کمتر از20 درصد ظرفیت پیشبینی شده است، به فروش رسیده و احتمالا به غیر از دو یا سه روز متوالی و فقط برای چند مسیر، امکان تهیه بلیت برای تمامی مسیرها وجود خواهد داشت.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافر راهآهن خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات چهار و شش مرحلهای شدن فروش بلیت در سال جاری، امسال یکی از سالهایی است که بالاترین رضایت عمومی کسب شده است.
کاظمیمنش یادآور شد: بلیت قطار نخجوان فروش رفته و در مجموع هیچ مشکلی در روند فروش این مسیر به وجود نیامده است.
204 قطار برای تردد روزانه در کل شبکه و 4300 قطار برای تمامی ایام سفرهای نوروزی پیشبینی شده است که در مجموع شامل یک میلیون و 615 هزار صندلی برای سفرهای نوروزی ظرفیت ایجاد شده که 730 هزار صندلی مربوط به سفرهای مشهد و زائران امام رضا است.
حدود 2000 مرکز فروش دارای مجوز امسال برای ارائه بلیت به مسافران در نظر گرفته شده است.
همچنین مردم برای کسب تمامی اطلاعات قطارهای زمان پیک سفرهای نوروزی میتوانند در تمامی روزها با شماره 0215149 تماس حاصل کنند.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن با اشاره به آغاز پیشفروش اینترنتی و حضوری بلیت قطار برای ایام نوروز در هفته جاری گفت: در نوروز 96 نرخ بلیتها بههیچعنوان افزایش نمییابد و نوروز امسال همچنین قطار نخجوان دو روز در هفته بهصورت رفتوبرگشت و با نرخ بلیت 130 هزار تومان سیر میکند.
علی کاظمی منش با اشاره به آغاز پیشفروش اینترنتی و حضوری بلیت قطار برای ایام نوروز در هفته جاری اظهار داشت: اگر نرخهای نوروز 96 را با نرخ بلیتهای قطار در نوروز 95 مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که بههیچعنوان افزایش قیمت نداریم.
وی افزود: البته در ایام کم تقاضا که تعداد مسافر کمتر است، تخفیفاتی اعمال میشود و در ایام پر تقاضا شرکتهای ریلی تا سقف مجاز اجازه افزایش قیمت داشتهاند و در ایام کم تقاضا هم تا 30 درصد در کاهش قیمتهای بلیت تخفیف اعمال کردهاند.
کاظمی منش بابیان اینکه باثبات قیمتها در ایام نوروز، اجازه ندادهایم که کیفیت خدمات شرکتها کاهش یابد و حتی خدمات در برخی از شرکتها افزایش مییابد گفت: در ساعات اولیه پیشفروش بلیت قطارهای نوروزی، بلیت برخی مسیرهای پرتردد در ایام اوج سفر و مسیرهای پرتردد نظیر مشهد، اصفهان و اهواز تمام شد.
وی بابیان اینکه سامانه یکپارچه فروش بلیت قطار تحت نظارت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بهعنوان حاکمیت فعالیت میکند، بیان کرد: یکپارچگی فروش بلیت قطار برای راهآهن جمهوری اسلامی ایران هم مناسب است.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن اظهار داشت: برای ایام نوروز در همه ادارات کل و نواحی گروههای نظارت بر خدمات ناوگان مسافری فعال هستند و در مبدأ بر عملیات و خدمات شرکتها نظارت دارند و چک فهرستهایی را از خدمات شرکتهای ریلی به مسافران تکمیل میکنند، این چک فهرستها در سامانه یکپارچه ثبت میشود و شرکتهای ریلی هم قادر به مشاهده آن هستند و باید پس از ثبت این پیشنهادها و شکایات، شرکتهای ریلی پاسخگو باشند.
کاظمی منش ادامه داد: سامانه 5149 نیز فعال است تا مسافران پیشنهادها و شکایات خود را ارائه دهند و این پیشنهادها و شکایات هم از سوی راهآهن و هم از سوی شرکتهای ریلی نظارت میشود و منتظر پاسخگویی شرکتها خواهیم ماند.
وی با اشاره به هدفگذاری راهآهن برای رتبهبندی شرکتهای مسافری ریلی اظهار داشت: رتبهبندی شرکتهای مسافری ریلی مزایای زیادی دارد و یکی از آنها این است که این رتبهبندی مستقیماً در خدمات و نرخ بلیت مؤثر است و اگر رتبه یک شرکت افت کند، نرخ بلیت آن شرکت کاهش مییابد.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن با بیان اینکه رتبهبندی شرکتهای ریلی از تابستان سال آینده نهایی میشود و بدین ترتیب نرخها با خدمات همسو خواهد شد ، گفت : هماکنون کارشناسان در حال بررسی خدمات، ناوگان و دیگر مسائل ضروری درباره شرکتها هستند، اظهار داشت: پس از اجرای کامل رتبهبندی و مشخص شدن رتبه شرکتها، حتماً نام شرکتها با رتبه آنها در سایت اطلاعرسانی راهآهن درج میشود و مسافران در جریان خواهند بود و قطعاً نرخگذاری هم بر اساس رتبه خواهد بود.
به گفته کاظمی منش اگر شرکتی با افت رتبه مواجه شود، در گام اول تذکر کتبی میگیرد و در گام دوم نرخ بلیت آن شرکت 5 درصد کاهش مییابد.