اجباری شدن 83 استاندارد خودرویی تا پایان سال 97
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 83 استاندارد برای خودروهای ساخت داخل تا پایان سال 97 اجباری می شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما محمدرضا نعمت زاده در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: قطعا در شورای سیاست گذاری خودرو که بیشتر با حضور سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و واحدهای تولید خودرو و کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود مرتب در جهت ارتقای خودرو از نظرکیفی و کمی تصمیمی گیری می کنیم و یکی از مواردی که چندماهی با همکاری سازمان استاندارد کار می کنیم ارتقای استانداردهای خودروهای گذشته به سطح استانداردهای امروز اروپاست.
وی اضافه کرد: برخی از این خودروها مربوط به بیش از دو دهه قبل است اگرچه اصلاحات و ارتقای کیفی انجام شده، تغییرات موتور را انجام دادیم و بحث زیست محیطی انجام شده اما ساختار همان ساختار سابق است از این رو در نظر داریم 83 مورد استاندارد اجباری را که خودروسازان معتبر دنیا در دستور کار دارند رعایت کنیم.
وی اضافه کرد: تا اواخر 97 باید کل استاندرادها را در خودروهای خود عملیاتی کنیم البته برخی خودروهای ما قابلیت پیاده کردن 7 تا 8 مورد از این استانداردها را هم ندارد از این رو کار در دست مطالعه است تا اگر از این طریق به نتیجه نرسیدیم پلتفرم خودروها را تغییر دهیم که موجب می شود خودروها با پلتفرم کنونی از رده خارج خواهد شد.
نعمت زاده در پاسخ به این پرسش که گفته شده خودروهای پژو 405 و پراید از رده تولید خارج می شوند گفت: چنین چیزی نیست ممکن است این دو خودرو آخرین استانداردهای 83 گانه را که سال 97 عملیاتی می شود نتوانند بگذرانند اما اینکه چه زمانی این خودروها از خط تولید خارج شوند بحث های رقابت بازار است که خودروسازان هم آن را لحاظ می کنند.
وی افزود: ما استانداردها را مشخص می کنیم اینکه کدام خودرو بتواند خود را تطبیق دهد یا ندهد به خودروسازان مربوط است تا پایان سال 97 ما 83 استاندارد اجباری را در خودروها اجرایی می کنیم که برترین استانداردهاست.
وزیر صنعت گفت: عمده خودروهای ما در مقایسه با قیمت خودروهای خارجی ارزان قیمت هستند اما همین که می خواهیم استاندارد را از 50 مورد به بیش از 80 مورد برسانیم یعنی اینکه باید هزینه و قطعا تجهیزاتی باید در خودروها نصب شود که قیمت را افزایش می دهد بنابراین باید ارتباطی میان استاندارد، کیفیت و قیمت وجود داشته باشد از این رو قطعا با قیمت های پایین نمی توانیم 80 استاندارد را اعمال کنیم.
نعمت زاده افزود: هدف این است که قیمت ها در حداقل ممکن باشد اما به هر صورت اگر بخواهیم چند تجهیز ایمنی به خودرو اضافه کنیم باید هزینه کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که با حادثه پلاسکو و از بین رفتن واحدهای تولیدی این مجتمع امکان افزایش قیمت پوشاک در بازار پایان سال وجود دارد افزود: پلاسکو هیچ ارتباطی به تولید پوشاک ندارد زیرا آنجا واحدهای تولیدی بیش از 20 واحد نبود و در پلاسکو بیشتر کسب و کار و خرید و فروش دائر بود.
نعمت زاده گفت: حتی اگر همه واحدهای پلاسکو، تولیدکننده پوشاک بودند سهم آنها نیم درصد تولید هم نمی شد از این رو جای هیچ نگرانی نیست زیرا هم تولید داخل در حال افزایش است و هم تنوع و رقابت به اندازه کافی وجود دارد و هیچ مشکلی نیست نه در پوشاک که در بخش لوازم خانگی هم مشکلی نیست.
وی افزود: در بخش مواد غذایی هم وزارت جهاد کشاورزی پیگیر است که محصولات لازم، تامین خواهد شد و مشکلی نخواهد بود.