آخوندی : طرح جامع حمل و نقل حداقل 550 هزار میلیارد تومان نیاز دارد
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : طرح جامع حمل و نقل تا سال 1404 حداقل 550 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی در همایش جایزه ملی مدیریت مالی ایران با بیان اینکه به تغییر تحول بنیادی در نگاه به مدیریت مالی نیاز داریم ، گفت: در ایران بی انضباطی گسترده در حوزه مدیریت مالی کلان کشور و گسترش فرهنگ سوداگرانه و عدم پاسخگویی به ارکان کشور وجود دارد که در چنین شرایط محیطی حرف زدن از انضباط بسیار سخت است.
وی تصریح کرد: باید از نظر اقتصادی و سیاسی تغییر انگاره دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه های در دست اقدام گفت : در حوزه زیربناها 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و حداقل 550 هزار میلیارد تومان تا سال 1404 نیاز به تامین مالی در حوزه طرح جامع حمل و نقل داریم.
وی با بیان اینکه بیش از 200 هزار میلیارد تومان ارزش جاده های کشور است ، گفت: هزینه نگهداری جاده ها سالانه 8 هزار میلیارد تومان است.
اخوندی تصریح کرد : ارقامی که در برنامه ششم در حوزه حمل و نقل تصویب شده 190 هزار میلیارد تومان است.
وزیر راه و شهرسازی گفت : ادامه اتکای بودجه و درآمد نفت امکان پذیر نیست زیرا این وضعیت قابل تداوم نیست.
آخوندی تاکید کرد: دو سال پیش ایده ای بحث اوراق بدهی مطرح شد تا راهکاری برای مدیریت مالی ایران بود.
وی ادامه داد: در کشور نمونه موفقی برای کاهش هزینه ها نداریم و پس از سه سال مجلس و دولت تلاش می کنند شاید بتوانند بخشی از تعهدات را کاهش دهند.
اخوندی افزود: باید توسعه ملی را از منابع اقتصاد ملی تامین مالی کنیم.
وی ادامه داد: باید توسعه صنعت هوایی را از اقتصاد ملی تامین مالی کنیم یعنی
سرمایه و سود سرمایه از طریق خود صنعت بازگردد در غیر اینصورت باعث افزایش بدهی دولت می شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : اگر بخواهیم صنعت دریایی را توسعه دهم باید از محل ساز و کار حمل ونقل دریایی تامین شود.
وی با اشاره به اینکه ارزش جاده های ایران بیش از 200 هزار میلیارد تومان است گفت: هزینه ساخت یک کیلومتر آزادراه به صورت میانگین حدود10 میلیارد تومان ،
و یک کیلومتر بزرگراه حدود 6 میلیارد تومان هزینه می شود.
اخوندی تصریح کرد: همه عادت کردیم از خدمات رایگان حوزه ها استفاده کنیم و رسانه ها نسبت به بحث قیمت ها حساس هستند.
آخوندی تاکید کرد: ما باید با یکدیگر داد و ستد جدی داشته باشیم و در حوزه حمل و نقل تقاضای بزرگی را داریم.
وی افزود: 19 میلیون بد مسکن در ایران وجود دارد که همه به نوسازی واحدها نیاز دارند و اگر خانه اولی ها را به ان اضافه کنیم سالی 700-800 هزارمسکن نیازمند است و اگر این دو تقاضا را وارد بازار کنیم ، خواهیم دید که در حوزه مسکن چه بازار بزرگی داریم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : روند رشد اقتصادی ایران در سال 87 به نقطه بازگشت منفی تبدیل شد و تمام تلاش دولت نیز برای کنترل روند منفی بود تا کنترل شود اما هنوز نمی توانیم علایم پایدار مبنی بر بازگشت به سمت رشد مثبت ببینیم.
وی با اشاره به اینکه مشکل ساختاری جدی در اقتصاد وجود دارد ، تصریح کرد : نرخ رسمی سود بانکی در ایران 19 درصد و نرخ تنظیم اوراق دولتی در بازار سرمایه 27 درصد است و با نرخ 27 درصد امکان تامین مالی هیچ پروژه ای وجود ندارد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : با وضع اقتصاد سوداگرانه ای که در ایران است عده ای با پیوند گسترده با برخی نهادها می توانند تاثیرمنفی بر روند اقتصادی بگذارند.
اخوندی تصریح کرد: نوسازی ناوگان هوایی ایران براساس ارتباط بازار جهانی و توانایی اقتصاد ایران صورت گرفته است و یک دلار از خزانه دریافت نکردیم این بیانگر این است که اقتصاد ما ظرفیت زیادی دارد.
وی تاکید کرد :وقتی وزیر اقتصاد اعلام می کند میزان بدهی دولت بیش از 700 هزار میلیارد تومان است معادل 50 درصد تولید ناخالصی داخلی است و نمی توانیم از کنار
بدهی های دولت به راحتی عبور کنیم.
آخوندی با اشاره به اینکه معتقد هستیم اقتصاد دارای ظرفیت ها ، فوق العاده است ، گفت : نوسازی 65 هزار کامیون را برنامه ریزی کردیم و تابه امروز 16 هزار و 740 کامیون قرارداد نوسازی انها امضا کرده اند.
وی ادامه داد : مذاکره سرمایه گذاری بیش از 3 میلیارد دلار برای توسعه فرودگاههای ایران صورت گرفته واین امر بیانگر این است قدرت جذب سرمایه گذاری را داریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قراردادهای بزرگی در حوزه ناوگان ریلی داریم، افزود : برای نوسازی 4 هزار و 900 واگن وارد مذاکره شدیم.
اخوندی ادامه داد: سرمایه گذاری درحوزه ریل اجتماعی است زیرا حمل و نقل ریلی آثار مهمی در جهت کاهش آلودگی و تلفات جاده ای دارد.
صدا و تصویر دارد .