پخش زنده
امروز: -
مهم ترین ثروت کشور برای رونق تولید ملی نه نفت است، نه تمدن، نه اعتماد به نفس و بلند پروازی، نه قوانین حمایتی، نه صنایع دانش بنیان حال و آینده، بلکه این ثروت، اقتصاد “مغز محور” است.
پژوهش خبری صدا وسیما:مهم ترین ثروت کشور برای رونق تولید ملی نه نفت است، نه تمدن، نه اعتماد به نفس و بلند پروازی، نه قوانین حمایتی، نه صنایع دانش بنیان حال و آینده، بلکه این ثروت، اقتصاد "مغز محور” است.
امروزه محور مادی اقتصاد کشور نفت است که به عنوان منبع اصلی درآمد و مرکز اصلی سرمایه گذاری و کانون اقتصاد کشور نقشی بی رقیب را بازی می کند. اگر چه تلاش های زیادی برای گسترش صادرات غیر نفتی انجام شده است اما حریف رقابت با اقتصاد متکی بر نفت نشده است. درسال های اخیر ایجاد و گسترش شرکت ها و صنایع دانش بنیان، بسیارمورد توجه واقع شده اند. اما به دلیل عدم گرایش به خرید و مصرف تولیدات داخلی بنا بر دلایل متعدد و از جمله این دلایل قاچاق کالا و گرایش مردم به خرید کالاهای قاچاق، توفیق چندانی حاصل نشده است.
با نگاهی به آمار میزان، نوع و مبالغ حاصل از قاچاق کالا می توان گفت در این برهه از زمان مسئله مبارزه با قاچاق کالا از بخش هایی است که می توان بر آن تمرکز نمود و از این رو ضرورت دارد به فعالیت های فرهنگی و کار روی مغزها برای اخذ تصمیم درست و انتخاب مطلوب در راستای تقویت بنیان های اقتصادی کشور و ایجاد غیرت ایرانی– اسلامی در تحریم خرید تمام کالاهای قاچاق و برخی کالاهای خارجی که نمونه تولید داخلی دارد و توجه به خریدکالاهایی که امکان تولید آن کالا فعلا در داخل کشور وجود ندارد و از طریق مبادی قانونی وارد کشور می شوند و ... توجه بیشتری شود و این امور در اولویت فعالیتهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. با گفتمان سازی موضوع مبارزه همگانی با قاچاق کالا و عواقب آن در اشتغال، تولید، حفظ سرمایه ملی و...، میتوان زمینه ایجاد نگرش منفی در مردم و عدم تمایل آن ها به خرید کالای قاچاق را فراهم نمود .
امروزه تأکید مدلها و نظریههای اقتصادی، بر ارتقای تولید ملی است که میتوان با افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، درآمد ملی و کاهش تورم، سطح رفاه عمومی را افزایش داد.
در این خصوص همواره تاکیداتی نیز از سوی مقام معظم رهبری وجود داشته است که یکی از آنها به شرح زیر است:
"اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئلهی تورم حل خواهد شد؛ مسئلهی اشتغال حل خواهد شد، اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهدهی این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن و توطئهی دشمن هم تمام خواهد شد."
از این رو به نظر میرسد حرکت به سمت ارتقای تولید ملی و به معنای دقیقتر، اقتصاد تولید محور و مصرف مغز محور، تنها راه پیشروی ما برای رهایی از تنگناهای اقتصادی به یژه در شرایط تحریم است. الزامات افزایش تولید ملی ناظر بر دو محور اصلی است. یکی ناظر بر بخش تولید است و دیگری که شاید اهم از بخش تولید باشد، ناظر بر بخش مصرف است.
در این میان دولت همواره اقداماتی برای حمایت از کالای ایرانی انجام داده است اما وظیفه مصرف کنندگان این است که با سعی و تلاش مستمر، آینده نگری و امید به بهبود وضعیت کیفی کالاهای ایرانی در سطح جهانی، اندک اختلاف کیفیتی کالای ایرانی و خارجی را نادیده گرفته و کالای ایرانی را خریداری کنند.
همچنین اگر چه بسیاری از کالاهای ایرانی در حال حاضر در وضعیت مشابه و حتی بهتر از کالاهای موجود خارجی در بازار داخلی هستند، اما متأسفانه به دلیل نبود آگاهی، اطلاعرسانی و تبلیغات ضعیف مورد استفاده قرار نمیگیرند. البته در مورد مصرفکنندگان و سازمانهای دولتی و حکومتی میتوان الزاماتی مبنی بر خرید کالا و محصولات داخلی قرار داد.
رسانهی ملی از راه تبلیغات و فرهنگسازی رسانهای می تواند اهمیت و ضرورت حمایت از تولید ملی را با اثرگذاری غیرقابل انکار آثار نمایشی و تبلیغاتی تبیین نماید و آن را یک وظیفهی ملی قلمداد کرده و برخی عادات و طرز فکرهای غلط را اصلاح نماید. در این زمینه مقام معظم رهبری فرموده اند: «گاهی استفاده از کالای فرنگی و نحوهی استفادهی آن دارای پز اجتماعی و فخر فروشی است، اما اگر به عنوان مثال کالای هندی با کیفیت بهتر نیز وارد شود، مصرف آن باعث تفاخر نیست» که باید این مسائل از راه رسانهها اصلاح شود.
از جمله مواردی که در عدم گرایش به خرید کالای قاچاق اثرگذارند و باید مورد توجه و اقدام آنی قرار گیرند عبارتند از :
- همکاری همه جانبه نهادها و سازمان ها با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز
- وضع استانداردهای مناسب توسط دولت برای ممانعت از ورود کالای بی کیفیت و تولید کالاهای با کیفیت در داخل کشور
- حذف قوانین زائد و پرهیز از تغییر ناگهانی قوانین و سیاستها
- تسهیل در ایجاد شناخت مصرف کنندگان داخلی از محصولات تولید شده ایرانی برای انتخاب بهترین جایگزین برای کالاهای مصرفی وارداتی قاچاق و غیر قاچاق.
- ایجاد بانک اطلاعاتی از تولیدات داخلی و اطلاع رسانی به مردم و امکان ایجاد شناخت جامع از بازار محصولات تولید شده داخلی
اگر با توفیق الهی و با اراده وعزم راسخِ مردم شریف ایران عزیز و با تلاش همه جانبه، بتوانیم مسئله خرید کالای تولید داخلی و تحریم خریدکالای خارجی قاچاق را رونق ببخشیده و تفکرات و عادات غلط شکل گرفته در مغزها را اصلاح نماییم، بدون تردید بخش عمده ای از تلاش های دشمن ناکام خواهد ماند. انشا ا.....
پژوهش خبری صدا وسیما//جمال حاتمیان، مدرس دانشگاه