• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۰۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
اقتصادی » مسکن

طرح نوسازی ناوگان سنتی شناور‌ها احیا می‌شود

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حدود ۱۰ هزار فروند لنج چوبی در بخش تجاری و صیادی کشور در شرایط ناایمن فعالیت می‌کنند.

طرح نوسازی ناوگان سنتی شناورها احیا می شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حسین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) گفت: از ابتدای دهه ۸۰ تا به امروز از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی نزد بانک‌های عامل، هشت هزار و ۹۷۳ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ۱۶۲ فروند کشتی و شناور تجاری و خدماتی، ۵۷ فروند شناور مسافری همچنین تأمین ۱۳۹ دستگاه انواع تجهیزات دریایی و بندری و ۱۳ طرح سرمایه‌گذاری در حوزه لجستیکی بنادر پرداخت شده است.
وی افزود: یارانه تخصیص‌یافته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی چهار هزارو ۸۵۱ میلیارد ریال است که بانک‌های صادرات، صنعت و معدن و بانک ملت همکاری بسیار خوبی با کمیته وجوه اداره شده داشته‌اند.
معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تعداد لنج‌های فعال در کشور اظهار داشت: در حال حاضر در بخش باری چهار هزارو ۶۶۹ فروند لنج چوبی سنتی و فایبرگلاس و در بخش صیادی پنج هزار و ۱۴۱ فروند شناور صیادی سنتی و در مجموع ۹ هزار و ۸۱۰ فروند لنج چوبی و فایبرگلاس سنتی در کشور وجود دارد.
وی در تشریح سوابق و جزئیات طرح نوسازی ناوگان سنتی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته عمده‌ترین سوانح دریایی مانند آب‌گرفتگی، شکستگی، واژگونی، آتش‌سوزی و غرق شدن مربوط به لنج‌های چوبی بوده است که با ورود به آب‌های بین‌المللی به دلیل کوچک بودن و سرعت پایین مورد هجوم دزدان دریایی قرار می‌گیرند که در حقیقت این شناور‌ها خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را سبب می‌شوند.
معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در همین ارتباط اولین بار در دهه ۸۰ در کمیته ایمنی یکی از همایش‌های ارگان‌های دریایی با توجه به درصد بالای سوانح ناوگان سنتی، گزارشی مطرح شد که براساس آن گزارش، ناوگان سنتی و تمامی شناورهای با قدمت بالا و زیر سطح استاندارد که شناورهای فلزی و فایبرگلاس را نیز در بر می‌گرفت؛ یک خطر جدی برای ایمنی دریانوردی محسوب می‌شدند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم حمایت مالی برای تبدیل شناورهای چوبی به فلزی، با استفاده از وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در همان زمان، بخشی از شناورهای چوبی و فلزی و فایبرگلاس از رده خارج و یک ناوگان مدرن و استاندارد جایگزین آن شد که در این ارتباط صنایع داخلی برای ساخت شناور‌ها فعال شده و حضور بخش‌خصوصی در امر شناورسازی و شناورداری بیش‌ازپیش افزایش یافت.
عباس نژاد ادامه داد: در آن سال‌ها هنوز تفکرات سنتی حاکم بود و این امکان که یک باره شناور فلزی جایگزین لنج شود، وجود نداشت بنابراین از جمله اقداماتی که به منظور ایمنی بیشتر صورت گرفت، بازنگری در آئین‌نامه ایمنی شناورهای غیرکنوانسیونی و کوچک بود که به این ترتیب با اصلاح گواهی‌نامه‌ها، استاندارد بازرسی‌ها، استاندارد کارگاه‌های لنج‌سازی، افزایش تجهیزات ایمنی و آموزش پرسنل سطح ایمنی دریانوردی این نوع از شناور‌ها تا حدودی افزایش پیدا کرد.
معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در هر صورت استاندارد نبودن سازه این شناور‌ها کتمان پذیر نبود؛ بنابراین محدودیت ثبت لنج‌ها و بازرسی‌های شدیدتر از نظر ایمنی از دیگر اقدامات بود.

علل توقف طرح جایگزینی لنج‌ها

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره علل توقف طرح گفت::
بر اساس بررسی‌های کارشناسی و فنی قرار بود یک شناور الگو برای جایگزینی با شناورهای چوبی در نظر گرفته شود، اما این طرح تکمیل نشد و در نهایت مدل شناور لندینگ‌کرافت انتخاب شد، به گونه‌ای که همه از ساخت این نوع شناور استقبال کردند و بخش عمده‌ای از بودجه وجوه اداره شده برای ساخت لندیگ‌کرافت‌ها هزینه شد.
وی افزود:، اما با این کار لندینگ کرافت‌ها جایگزین لنج‌ها نشدند بلکه به بازار حمل‌ونقل دریایی اضافه شدند. به گونه‌ای که علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی، قادر به حمل هر نوع کالایی نیز نبودند و عملاً بسیاری از کالا‌ها باید توسط لنج‌ها حمل می‌شد.
عباس نژاد با اشاره به طرح خروج تدریجی تعداد دو هزارو ۸۰۰ لنج باری طی برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور به شرط حمایت از طریق وجوه اداره شده اظهار داشت: متأسفانه این طرح کارشناسی شده نبود و سیستم جایگزینی برای آن صورت نگرفت بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد شناورهای از رده خارج شده ارائه کرد.
عباس نژاد با اشاره به تصمیم کمیته وجوه اداره شده مبنی بر احیای مجدد طرح نوسازی ناوگان سنتی گفت:: در این باره دو پروژه مطالعاتی آغاز شده است که امید است نیمه اول سال جاری به پایان برسد.
وی افزود: یکی از این پروژه‌ها مربوط به ارزیابی وضعیت بازار، نوع بار، نقاط تردد و میزان کرایه حمل شناورهای سنتی و لنج‌هاست تا در نهایت به این نکته دست پیدا کنیم که چه نوع شناور، با چه تعداد و در چه سایزی برای هر منطقه نیاز است. پروژه دیگر که از سوی یکی از دانشگاه‌های معتبر انجام خواهد شد بر این اساس است که طرح‌ها علاوه بر تطابق با وضعیت محیطی و نوع کالای حمل شده از سوی شناور، به گونه‌ای باشد که پذیرش آن برای مالکان شناورهای سنتی آسان باشد.
معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: علاوه بر این موضوع مقرراتی تنظیم خواهد شد تا بدون ایجاد مشکل برای مناطق دریایی، صاحبان لنج‌های سنتی به تدریج شناورهای خود را جایگزین شناورهای جدید و مدرن کنند. به این ترتیب ضمن کاهش سوانح، مالکان شناور‌ها از نظر شغل، درآمد و ایمنی وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه به هر حال مقاومت‌هایی از سوی مالکین درباره جایگزینی شناور‌ها وجود خواهد داشت، اظهار داشت: موضوع مهم این است که طرح‌ها به گونه‌ای ارائه شود که علاوه بر ایمنی بالا با ذهنیت و فرهنگ دریانوردی مردم منطقه تطابق داشته باشد، زیرا اقتصاد بسیاری از خانواده‌ها به فعالیت موتور لنج‌ها وابسته است و
مکانیزم این کار، بسیار مؤثر خواهد بود.
معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همکاری منسجم سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امر با صداوسیمای استان‌های ساحلی، اتحادیه تعاونی لنج‌داران، اتحادیه مالکان کشتی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگان‌های مربوطه را در ترغیب لنج‌داران برای جایگزینی با شناورهای جدید موثر دانست.

شناور‌ها در خوزستان تا اطلاع بعدی دریا نروند

گرد و غبار بار دیگر بر سواحل خوزستان سایه افکند و ساکنان این مناطق را با مشکلاتی روبرو کرد.
توده گرد و خاک که از مناطق بیابانی جنوب عراق برخاسته است به مناطق جنوبی و ساحلی خوزستان نیز کشیده شد وآلودگی هوا را در برخی نقاط ساحلی خوزستان به ۱۰ برابر حد مجاز افزایش داد.
پدیده گرد و خاک باعث اختلال و تاخیر در پروازهای فرودگاههای آبادان و ماهشهر شده است و برخی از شهروندان مجبور شدند به توصیه مسئولان اجرایی و بهداشتی در خانه بمانند از عواقب مخرب گردو خاک در امام بمانند.
مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در اطلاعیه‌ای نسبت به تداوم آلودگی ناشی از پدیده گرد و خاک در مناطق ساحلی و فراساحلی خوزستان هشدار داد و ازدریانوردان خواست در سفرهای دریایی به خلیج فارس احتیاط کنند.
مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا افزود: براساس تجزیه و تحلیل نقشه‌های هواشناسی و تصاویر ماهواره ای، پدیده گرد و خاک تا دو روز آینده کم و بیش در منطقه ماندگار خواهد بود.
کوروش بهادری با بیان اینکه خلیج فارس در این مدت مواج است از شناورهای دریایی خواست تا اطلاع بعدی به دریا نروند.
در پی تغییرات آب و هوایی، بسیاری از شناورهای دریایی در بنادر جنوبی خوزستان لنگر انداختند.
در سال جاری این چهارمین بار است که مناطق ساحلی خوزستان با پدیده گرد وخاک مواجه می‌شود.
مناطق ساحلی خوزستان جزو نقاط بد آب وهوای استان محسوب می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حضور مدیران آذربایجان غربی در سامانه سامد برای پاسخگویی به سؤالات مردم
مسابقات کشتی آزاد در شهر اقبالیه
پروژه گازرسانی به دو روستا و چهار واحد تولیدی درکنگاور افتتاح شد
امیر خلیفه اصل: فقط خدا را شاکریم که بازیکنانم مصدوم نشدند
برداشت چغندر قند از ۱۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی
شکست نمایندگان فوتسال استان در لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور
واترپلوئیست‌های یزدی در مسیر المپیک ۲۰۳۲
توزیع ۹۵۴ تُن برنج تنظیم بازاری در استان 
تقویت بهداشت عمومی با مسدود سازی چشمه‌های خروجی فاضلاب در دررود
پرداخت ۸۰ درصد مطالبات وزارت بهداشت از طریق نهادهای بیمه ای
علم و توسعه باید در خدمت بشر و رفع گرفتاری انسانها قرار گیرد
برگزاری محفل انس با قرآن در پاتاوه
اوسمار ویه‌را: پرسپولیس تیمی است که همه با هم پیشرفت می‌کنند
جبران ناکامی پلیس انگلیس در بازداشت محکومان با گزارش‌های مردمی
برگزاری محفل انس با قران در گچساران
برگزاری دوره تشکل تراز در دانشگاه یاسوج
اختتامیه جشنواره مالک اشتر با معرفی برترین ها در دهدشت
برگزاری نشست هم اندیشی جوانی جمعیت در لنده
شکست خانگی نماینده بسکتبال استان در لیگ برتر
برگزاری همایش دیار عارفان در بسطام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نصب ۱۳ کیلومتر نیوجرسی در محور‌های مواصلاتی ایلام  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)