ظرفیت مازاد کانتینری صنعت کشتیرانی را رنج می دهد 	    	 			
 		 		 			 			 				 				تشکیل ائتلاف ها، اوراق سازی و ورشکستگی کشتیرانی هانجین کره جنوبی نتواستند بیماری ظرفیت مازاد کانتینری را درمان و علاج کنند.
 				 			  		 	  	 		
به گزارش 
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) سایت سیترید در تحلیلی نوشت: برغم تلاش های خطوط کشتیرانی بین المللی برای تشکیل ائتلاف جهت بهینه سازی تناژ، افزایش روند اوراق سازی شناورها و ورشکستگی هفتمین خط کشتیرانی کانتینری دنیا، سایه مشکل ظرفیت مازاد و تناژ اضافی همچنان بر سر بازار کشتیرانی تا دو سال آینده مستدام خواهد بود.به گفته Henriette Brent-Petersen، مدیر عامل گروه تحقیقی فراساحل و کشتیرانی DVB Bank آلمان، عدم مطابقت شدید بین ظرفیت و بهره گیری، بزرگترین فشار کوتاه مدتی است که بازار را تهدید می کند و هیچ بهبودی ملموسی در معادله ذخیره- عرضه در سال جاری میلادی و آینده دیده نخواهد شد.
وی در گردهمایی بین المللی کشتیرانی در شانگهای چین گفت : حتی با آغاز فعالیت ائتلاف های جدید کانتینری از این ماه، تلاش این خطوط برای مشترک کردن شناورها و ارتقای بهره گیری مورد حمایت قرار نمی گیرد.
این گزارش با اشاره به اینکه از سال 2011، رشد ناوگان کانتینری از تقاضا پیش گرفته، نوشت: این گرایش اخیرا و در سه ماه آخر سال 2016 و سه ماه نخست سال جاری میلادی جهش خود را تغییر داد به طوری که گام تقاضا ازعرضه بلندتر و وسیع تر برداشته می شود.
افزون بر این، فعالیت چشمگیر صنعت اوراق سازی در سال 2016 از یک سو و تاخیر در جدول زمانی تحویل شناورهای جدید از طرف دیگر، روند رشد عرضه را به سمت شیب نزولی سوق داد، با این وجود Brent-Petersen معتقد است، این عوامل برای برداشتن فشار بر بازار کافی نیستند.
ضریب فزاینده ( تکاثری) تولید ناخالص داخلی برای رشد حمل و نقل کشتیرانی کانتینری در مقایسه با 2.5 قبل از بحران جهانی مالی در سال 2008، در حال حاضر به 1.2 کاهش یافته است.
علاوه بر این، با کاهش فوری فشار بر نرخ کرایه حمل کانتینری در سه الی شش ماه آینده، ناوگان کشتی کانتینری جهانی رشد سه الی چهار درصدی را درسال جاری میلادی تجربه خواهد کرد.
رئیس بورس کشتیرانی شانگهای " Zhang Ye" خاطر نشان کرد: بدون چشیدن طمع زهرآور ورشکستگی، هیچ راهی برای حذف ظرفیت مازاد وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: غم انگیز است که بگوئیم ما دوست داریم شاهد ورشکستگی های بیشتری به غیر از ورشکستگی هانجین باشیم، اما واقعیت این است، ما خوش شانس هستیم از اینکه شاهد ورشکستگی بیشتری در میان خطوط کشتیرانی جهان در حال حاضر نیستیم.
بررسی حملات دزدان دریایی در آفریقای غربی 
شورای OBP (دزدی دریایی فراسوی اقیانوس ها) در آخرین گزارش خود از افزایش 57 درصدی حملات دزدان به شناورها در آفریقای غربی و در سال 2016 میلادی خبر داد. 
به گزارش گروه بین الملل مانا ، حملات دزدان دریایی و نیروهای مسلح در آفریقای غربی به شناورها با افزایش 57 درصدی روبه رو شد و از مجموع 54 حمله در سال 2015 میلادی به 95 حمله در سال گذشته میلادی رسید و تعداد دریانوردانِ آسیب دیده از یک هزار و 921 به یک هزار و 225 نفر افزایش داشت. 
تمامی حملات از سوی دزدان دریایی نیجریه بود و گروگان گیری دریانوردان از شناورهای تجاری برای دریافت خون بها با ثبت 18 حادثه افزایش یافت. در این حوادث تعداد 96 دزد دریایی اسیر گرفته شده بودند که در مقایسه با سال 2015 میلادی با 44 نفر این تعداد دو برابر شده است. 
بر همین اساس، شورای OBP گفت: تقریباً دو سوم حوادث ثبت شده و حملات خطرناک در سال 2016 میلادی در نزدیکی منطقه اقتصادی ویژه نیجریه (EFZ) و آبهای منطقه ای اتفاق افتاده است. با وجود اینکه آژانس های امنیتی واقع در نیجریه ظرفیت های مقابله با دزدان دریایی را در سال 2016 میلادی ارتقا بخشیدند، هنوز سازمان های مجری قانون با کمبود ایمنی مواجه هستند. 
شورای OBP ادامه داد: نبود چارچوب های قدرتمند قانونی، عدم کارایی سیستم های قضایی و عوامل دیگری که مانع از تعقیب های قانونی می شود، دلیل اصلی سطح پایین امنیت در آبهای نیجریه است. این موارد موید این نکته است که تاکنون تعقیب های قانونیِ موفقی در خصوص دزدی دریایی در آفریقای غربی صورت نپذیرفته است. 
هزینه اقتصادی که آفریقای جنوبی به دنبال حملات دزدان در سال 2016 میلادی متقبل شد، برابر با 793 میلیون و 700 هزار دلار است که از رقم 719 میلیون و 600 هزار دلار در سال گذشته میلادی پیشی گرفته است.
در آسیا نیز بر اساس آمار منتشر شده از سوی OBP دو هزار و 283 دریانورد در سال 2016 میلادی مورد حملات قرار گرفته اند که خوشبختانه در مقایسه با تعداد سه هزار و 674 نفر در سال 2015 کاهش قابل توجهی داشته است. تعداد دریانوردانی که در دریای سلبس و سولو گروگان گرفته شدند به 67 مورد رسید که دو تن از آنها در اسارت جان خود را از دست دادند.در سال 2016 میلادی تعداد مرگ دریانوردان به موجب حملات دزدان دریایی افزایش یافت و به شش مورد رسید.
در آفریقای شرقی، هزینه کلی عملیاتِ مقابله با دزدان دریایی در اقیانوس هند غربی حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد شد. افزون بر آن، تعداد دریانوردانی که در معرض حملات دزدان دریایی در آبهای اقیانوس هند غربی قرار گرفتند در سال 2016 میلادی 545 نفر اعلام شد. 
در حال حاضر که نیروهای ائتلاف خاتمه یا کاهش اجرای تعهدات خود را اعلام کرده اند، نیروهای مستقل از کشورهای مختلف نظیر چین، هند و ژاپن به تنهایی در عملیات مقابله با دزدان دریایی فعالیت می کنند. به بیانی دیگر، اپراتور شناورها در تلاشی با هدف کاهش هزینه ها، به طور فزاینده ای (با افزایش 70 درصدی در سه ماه پایانی سال 2016 میلادی) به سمت تیم های خصوصی امنیتی متشکل از سه عضو به جای چهار عضو روی آورده اند.
سه خدمه شناور Naham که چهار روز و نیم در اسارت دزدان دریایی بودند در 22 ماه اکتبر سال 2016 آزاد شدند اما هشت خدمه اسیر از لنج صیادی سراج ایران از سال 2015 میلادی تاکنون در اسارت به سر می برند. 
دفتر جدید نمایندگی کشتیرانی فرانسه در تهران افتتاح شد 
دفتر جدید نمایندگی سومین کشتیرانی غول جهان موسوم به CMA CGM فرانسه در تهران آغاز به کار کرد. 
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از وب سایت رسمی کشتیرانی CMA CGM فرانسه، دفتر جدید نمایندگی این شرکت بزرگ در تهران با نام تجاری"CMA CGM پارس" از نخستین روز ماه می سال جاری میلادی گشایش یافت.
بر اساس این گزارش، شرکت کشتیرانی فرانسه خدمات رسانی خود به ایران را در سال 2015 میلادی و با پهلوگیری یک فروند شناور در بزرگترین بندر کانتینری ایران در مصب تنگه هرمز- بندر شهید رجایی- از سر گرفت.
شایان ذکر است، نخستین توافق همکاری بین CMA CGM و IRISL در سفر دکترحسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به پاریس و در ماه ژانوی? سال 2016 میلادی در زمینه اشتراک ظرفیت شناورها، عملیات مشترک در مسیرهای دریایی و همکاری در ترمینال های بندری به امضاء طرفین رسید. 
کاهش هزینه عامل بقای صنعت کشتیرانی جهان 
بخش صنعت کشتیرانی کانتینری جهان اگر می خواهد دوام خود را تضمین کند، مجبور به گرفتن تصمیمات مالی سختی در سال جاری میلادی خواهد بود. 
در جدیدترین گزارش از مطالعه سالانه شرکت کشتیرانی کانتینری AlixPartners آمریکا ضمن هشدار به اینکه سال جاری میلادی سال پرمشقتی برای خطوط کشتیرانی کانتینری خواهد بود، آمده است: اگر صنعت مذکور می خواهد دوام خود را تضمین کند، مجبور به گرفتن تصمیمات مالی سختی در سال جاری میلادی خواهد بود. 
این گزارش در ادامه با تاکید بر اینکه مسایل مهم و تاثیر گذار پیش آمده جهانی مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و سیاست های جدید دولت دونالد ترامپ، تهدیدی برای به وجودآوردن بلاتکلیفی بیشتری دربخش تجارت جهانی محسوب می شود، نوشت: خطوط کشتیرانی باید از طریق ادغام، محدود کردن رشد ناوگان و حفظ نرخ کرایه حمل، در مسیر کاهش هزینه ها حرکت کنند تا بتوانند بقای خود را حفط کنند. 
ناگفته نماند، خطوط کشتیرانی تاکنون گام هایی را در راستای کم شدن بار مشکلات مالی مانند کاهش هزینه ها برداشته اند، به طوری که بر اساس مطالعات، خطوط کشتیرانی مخارج و هزینه های خود را از25.2 میلیارد دلار در سال 2011 به 12.4میلیارد دلار در سال 2016، کاهش دادند. 
مدیر عامل AlixPartners گفت: علیرغم اینکه نرخ کرایه حمل کانتینری پس از فروپاشی کشتیرانی هانجین کره جنوبی، در خطوط تجاری محدود به اقیانوس آرام روند صعودی را در پیش گرفت، اما این رونق فقط چند هفته به قوت خود باقی ماند و دوباره به سطح پایین همیشگی خود بازگشت. 
وی همچنین گفت: موج ادغام های اخیر نظیر ائتلاف THE، اقیانوسیه، سه کشتیرانی برتر ژاپن MOL،NYK و K Line و هاپاگ لوید آلمان به همراه بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا، به تنهایی نمی تواند مسایل صنعت کشتیرانی را مرتفع سازد. 
خطوط کشتیرانی باید در استفاده از فرصت های پسا-ادغام جهت بهینه سازی عملیات و ایجاد سایز سازمانی متناسب، سرمایه گذاری کنند.
ضرر مالی 452 میلیون دلاری در سومین خط کشتیرانی کانتینری دنیا 
علیرغم اینکه کشتیرانی CMA CGM فرانسه 452 میلیون دلار ضرر خالص را در سال 2016 به ثبت رسید، اما سه ماه چهارم سال مذکور را با شرایط بهتری به پایان رساند. 
به گزارش گروه بین الملل مانا، کشتیرانی CMA CGM فرانسه - که پس از کشتیرانی مرسک دانمارک و MSC سوئیس جایگاه سومین خط کشتیرانی کانتینری دنیا را به خود اختصاص داده است، در سال 2016 ضرر مالی 452 میلیون دلاری را به ثبت رساند، اما از سوی دیگر، وضعیت این کشتیرانی در سه ماه آخر سال مذکور روند بهبود به خود گرفت.این گزارش ادامه داد: بزرگترین کشتیرانی فرانسه نشان داد که با کسب سهام کشتیرانی NOL سنگاپور، ضرر مالی بیشتری را تجربه خواهد کرد، به طوری که ضرر مالی CMA CGM در سال گذشته منهای ضرر مالی کشتیرانیMOL، در حدود 325 میلیون دلار بوده است.
رئیس کشتیرانی CMA CGM، با اشاره به افت تاریخی نرخ کرایه حمل کانتینری در سال 2016، گفت: در سال گذشته، توانستیم به EBIT ( درآمد پیش از بهره و مالیات) مثبتی دست پیدا کنیم.
رولدف ساد در ادامه افزود: با افزایش نرخ کرایه حمل کانتینری در ماه های اخیر و تقویت نظم عملیاتی در کشتیرانی CMA CGM، نتایج مثبتی را در سه ماه چهارم سال گذشته به ثبت رساندیم، به طوری که در مدت زمان ذکر شده، کشتیرانی فرانسه شاهد سودآوری 45 میلیون دلاری و افزایش 28 درصدی درآمد بود.وی ضمن پیش بینی ادامه بهبود وضعیت بازار در سال جاری میلادی، تاکید کرد: از طریق ارائه خدمات با ارزش افزوده بالاتر، تلاش خواهیم کرد در این بازار رقابتی، خود را متمایز سازیم.
لازم به ذکر است: در آمد کشتیرانی مذکور با رسیدن به 16 میلیارد رشد 1.9 درصدی سال به سال را تجربه کرد. 
از سوی دیگر، حجم جابجایی کانتینری نیز با رسیدن به 15.6 میلیون TEU، 20.4 درصد افزایش یافت. 
کشتیرانی CMA CGM آغاز فعالیت ائتلاف اقیانوسیه در یکم ماه آوریل سال جاری میلادی را نیز تایید کرد.
این گزارش در پایان نوشت: کشتیرانی مذکور، تحویل سه فروند کشتی جدید را که قرار بود در سال جاری میلادی انجام گیرد، به سال آینده موکول کرد. 
نقش خط ساحلی آمریکا در حفاظت از کره زمین 
خط ساحلی آمریکا سالانه بیش از 80 درصد از آلودگی زیست محیطی کر? خاکی را ثبت می کند. 
به گزارش گروه بین الملل مانا، بیش از 50 درصد جمعیت آمریکا در 52 مایلی خط ساحلی این کشور مشغول فعالیت و زندگی هستند؛ این درحالی است که مناطق ساحلی تنها 11 درصد از مساحت کره خاکی را تشکیل می دهند.بر اساس این گزارش، آبهای ساحلی و تالاب ها موثرین نقش را در تولید مواد غذایی در مقایسه با زمین های کشاورزی غرب میانه دارند به گونه ای که تنها یک جریب از آبهای ساحلی می توانند بهترین مواد غذایی را تولید کنند.
ماهیگیری تفریحی و تجاری بیش از یک میلیون و 300 هزار شغل را در این کشور تامین می کند و در سال 1995 بیش از 20 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا اضافه کرده است.
با این حال بیش از 80 درصد آلودگی مخرب و محدود به محیط زیست دریا مانند آلودگی روان آب از منابع زمینی سرچشمه می گیرد. آلودگی روان آب از منابع بسیار کوچکی مانند تانکرهای آلوده، ماشین آلات و قایق ها و منابع بزرگتری چون مزارع کشاوری ، مراتع دامداری و جنگل ها ناشی می شود.
از سوی دیگر، اثر آلودگی های سوختی میلیون ها وسیله نقلیه در روز بر جاده ها و زمین آلودگی روان آب را تشدید می کند.
خط ساحلی آمریکا سالانه بیش از 180 میلیون بازدید کننده دارد.
تقاضای حمل کانتینری از عرضه پیشی می گیرد 
اگرچه بازار کشتیرانی کانتینری به دنبال ظهور بحران مالی جهانی در سال 2008، شرایط خوبی را سپری نکرده است، اما اخیرا، شرایط در صنعت مذکور کمی رو به بهبود به نظر می رسد. 
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در تحلیل شرایط اخیر بازار کشتیرانی کانتینری یادآور شد: علیرغم اینکه از زمان آغاز بحران مالی جهانی در سال 2008، صنعت کشتیرانی روی خوش به خود ندیده است، اما اخیرا شرایط در صنعت مذکور روند بهبود نسبی را در پیش گرفته است. 
این تحلیل در ادامه با اشاره به اینکه درآمد صنعت کشتیرانی کانتینری از آغاز بحران مالی جهانی 2008، به شدت کاهش یافته است، نوشت: در نیمه نخست سال جاری میلادی، میانگین شاخص نرخ کرایه حمل بار به 64 پوینت رسید که نسبت به میانگین سال 2016، رشد 42 درصدی را به همراه داشت، اما از سوی دیگر با توجه به اینکه شاخص نرخ کرایه حمل چارتر در پایان ماه فوریه سال جاری به سطح پایین تاریخی 39 پوینت رسید، می توان گفت که شاخص مذکور در حالت رکود در سال جاری نیز باقی مانده است. 
از سوی دیگر شاخص نرخ کرایه حمل در ماه مارس سال جاری میلادی به 47 پوینت رسید. 
دلیل تغییر در نرخ کرایه ها را می توان تا حدی به حرکت سریع خطوط کشتیرانی برای چارتر کشتی ها جهت تامین مقتضیات ساختار سرویس دهی ائتلاف های جدید، مربوط دانست. 
در ادامه این گزارش آمده است: شروع حرکت رو به جلوی اخیر را می توان در راستای افزایش انتظارات دانست، به طوری که انتظار می رود رشد تقاضا از عرضه در سال جاری میلادی پیشی گیرد و بدون شک، فعالیت تسریع یافته چارتری نیز در تحقق این امر کمک خواهد کرد. 
علاوه بر این، بازار انگیزه مضاعفی را از تغییرات سریع اخیر در بخش عرضه وتقاضا دریافت کرد. 
کلارکسونز با پیش بینی اینکه تقاضا دو تا چهار درصد از عرضه پیشی در سال جاری پیش خواهد گرفت، افزود: میزان تقاضا در کل سال جاری ممکن است محدودتر باشد، اما همچنان یک تغییر امیدوار کننده است.