• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۵۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
اقتصادی » مسکن

مذاکره برای راه‌اندازی دو کریدور بین‌المللی ریلی جدید تا پایان امسال

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از مذاکره برای راه‌اندازی دو کریدور بین‌المللی ریلی جدید تا پایان امسال خبر داد.

برگزاری اجلاس 4 جانبه برای حمل آلومینیوم از تاجیکستان و ترانزیت از ایران
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما حسین عاشوری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت کریدور ریلی شمال-جنوب اظهار داشت: این کریدور ۱۴ سال قبل با توافق میان کشورهای ایران، روسیه و هندوستان تشکیل شد و طی سال‌های اخیر از سوی کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان همچنین سایر کشورهای عبوری این کریدور مورد تأکید و پیگیری قرارگرفته است.
وی حلقه مفقوده فعال‌سازی این کریدور را قسمت قزوین-رشت- آستارا عنوان کرد و گفت: در آخرین نشست هماهنگی کریدور ریلی شمال-جنوب که در روسیه میان سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان برگزار شد، با توجه به روند رو به اتمام راه‌آهن‌های قزوین-رشت و آستارا با آستارا و همچنین امکان تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا در ۵ سال مقرر شد به‌جای معطلی تا زمان اتمام راه‌آهن رشت-آستارا، حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب به‌صورت ترکیبی آغاز شود.
رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن با اشاره به حمل آزمایشی بار از بمبئی به مسکو در سال گذشته یادآور شد: این بار طی ۲۲ روز ابتدا از بمبئی تا بندرعباس توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل شد و سپس تا قزوین از طریق راه‌آهن و از قزوین تا آستارای آذربایجان به‌وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای و مجدد از آستارای آذربایجان تا مسکو توسط راه‌آهن حمل شد.
عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن ضمن موفقیت‌آمیز خواندن این حمل آزمایشی افزود: حمل جاده‌ای بار ترانزیتی بمبئی-مسکو نیز با مسئولیت شرکت راه‌آهن انجام شد.
عاشوری در ادامه با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه میان مسئولان راه‌آهن سه کشور اصلی کریدور شمال-جنوب در مسکو در سه ماه قبل بیان داشت: طبق تصمیمات آن جلسه میزان تعرفه‌های حمل بار در کریدور شمال-جنوب تا ۵۰ درصد کاهش یافت تا این مسیر از جذابی لازم برای صاحبان کالا برخوردار شود.
وی خاطرنشان کرد: البته برای معرفی ویژگی‌های این کریدور به تجار هندی، روسی و ایرانی جلسات مختلفی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود تا تجار با کریدور شمال-جنوب و مزایای آن آشنا شوند.
رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن از توافق راه‌آهن‌های ایران و روسیه به‌منظور امتداد مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب به سمت فنلاند، استونی، لتونی و بلاروس خبر داد و گفت: تحت این توافق‌نامه نرخ تعرفه‌ها به ۴ کشور مذکور تنظیم و به تصویب رسید و مدت‌زمان حمل نیز مورد موافقت طرفین قرار گرفت. به‌طور مثال یک‌بار کانتینری ۲۰ فوت از بندرعباس تا مسکو ۱۵۴۴ دلار و بلاروس ۱۶۸۶ دلار است؛ لذا این مسیر در آینده می‌تواند یکی از مسیرهای اصلی بارهای ترانزیتی باشد.
عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با توجه به ترانزیت کالا از مرز سرخس به خلیج‌فارس است به‌عنوان تن‌ها مسیر ترانزیتی کشور اعلام کرد: برنامه‌های شرکت راه‌آهن شامل راه‌اندازی کریدور ریلی شمال-جنوب و فعال‌سازی کریدور ریلی از پاکستان در دو مرحله شامل دسترسی به آسیای میانه و ترکیه است.
عاشوری در خصوص اقدامات انجام‌شده برای فعال کردن کریدور‌های ریلی پاکستان-ایران-آسیای میانه و پاکستان-ایران-ترکیه گفت: خوشبختانه اولین محموله ارسالی از پاکستان به آسیای میانه طی ماه‌های قبل به قزاقستان رسید. همچنین در جلساتی با رئیس راه‌آهن ترکیه توافق شد که مسیر پاکستان-ترکیه به‌صورت جدی‌تر در سال جدید راه‌اندازی شود.
وی همچنین از تکمیل ریل‌گذاری ۶۰۰ متر از مسیر آستارا-آستارا در داخل کشور و ریل‌گذاری پل مرزی خبر داد و گفت:: ریل‌گذاری ظرف دو ماه آینده به ایستگاه آستارا می‌رسد.
عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به پیشنهاد سرمایه‌گذاری و فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری دولت آذربایجان برای ساخت پروژه رشت-آستارا اظهار داشت: هم‌اکنون مسئولان بانکی، اقتصادی و بخش‌های فاینانس دو کشور در حال مذاکره برای اجرایی کردن روش این کار هستند و شرکت راه‌آهن نیز در انتظار نهایی شدن گزارش آن‌ها و آغاز ساخت قطعه رشت- آستارا است.
رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن درباره اینکه «با توجه به انشعابات جدید کریدور شمال-جنوب آیا شاهد حمل مسافر در این کریدور خواهیم بود؟» بیان داشت: در حال حاضر کریدور ریلی شمال-جنوب بر روی حمل‌ونقل کالا و درواقع حمل ترکیبی تمرکز دارد؛ اما به‌محض اینکه ایستگاه آستارا فعال شود می‌توان شاهد حرکت قطار‌های مسافری به سمت مسکو و اروپای شرقی بود.
حسین عاشوری در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۲۲ سال قبل و پیش از فروپاشی رژیم شوروی سابق، قطار تهران-مسکو از سمت جلفا تردد می‌کرد، اما پس از فروپاشی دولت جماهیر شوروی سابق و ازهم‌پاشی سایر کشور‌ها این مسیر قطع شد؛ اما با راه اندازی مجدد مسیر این بار از آستارا، بخش مسافر هم فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.
 
 
برگزاری اجلاس ۴ جانبه برای حمل آلومینیوم از تاجیکستان و ترانزیت از ایران
 
معاون بهره برداری و سیرو حرکت راه آهن در دیدار سفیر تاجیکستان بر فعال کردن کریدور تاجیکستان – ازبکستان – قزاقستان و ایران برای حمل ۲ میلیون تن بار در سال تاکید کرد.
 
به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم محمدی در این دیدار درباره فعال شدن حمل شمش آلومینیوم در مسیر تاجیکستان به بندرعباس از حمل ماهانه ۵ هزار تن پودر آلومینیوم از جاجرم به تاجیکستان و صادرات یک میلیون تن نفت خام از ری به سرخس و تاجیکستان نزدیک خبر داد.
وی گفت: امیدواریم در اجلاس ۴ جانبه‌ای که به زودی با حضور نمایندگان راه آهن‌های تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان برگزار می‌شود، برای شروع حمل شمش آلومینیوم از تاجیکستان و عبوراز ایران به تفاهم اصلی برسیم.
محمدی اظهار امیدواری کرد؛ در آینده نزدیک حمل ۵ هزار تن پودر آلومینیوم و صادرات نفت خام صورت می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در چاراویماق
طنین کلام وحی قاریان محفل در پارک ماهیگیر کیش
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
برگزاری هشتمین سالگرد شهید مدافع حرم در تبریز
آغاز رقابت برای بهترین های سال فیفا
احیای زمین‌های بایر پس از ۴ دهه رکود
برگزاری آزمون کارآموزی وکالت، پس از تصویب قانون مجوز‌های کسب و کار
بیروت‌ بدون مقاومت ، شهر بی‌دفاع می‌شود
برنامه شهیدانه در پهندر دودانگه
آغاز روند افزایشی دمای هوا در سمنان
تأکید رئیس جمهور بر اهمیت مسئولیت‌پذیری و اصلاح رفتار مدیریتی
یک طلا، دو نقره و یک برنز در کوراش به ایران رسید
مرسون: ایران از فرصت‌هایش به‌خوبی استفاده کرد
به‌کارگیری فناوری نوین راهکار کاهش چالش‌های تولید 
شعبان‌خمسه: استرالیا نسبت به بازی‌های قبل بهتر ظاهر شد
اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
حمایت از بنگاه‌های خرد ایلام با طرح «طاها»
چاپ مقاله (ISI) سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در مجله معتبر علمی
قطع گاز ویلا‌های خالی از آذرماه
تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در تنگه مرصاد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
تقابل گفتمان‌ها؛ از آپارتاید علمی غرب تا زکات‌العلم انقلاب اسلامی
هم‌اندیشی طلاب و بانوان زنجانی با محوریت بصیرت فاطمی
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
نخستین دوره آموزشی هفتمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در زنجان
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
ساپینتو: از تساوی ناامید هستم؛ کارمان به اما و اگر کشیده
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۵ آبان ۱۴۰۴
امنیت جامعه خط قرمز پلیس
فردا ، آخرین مهلت ثبت نام در آزمون دکتری است
حملات رژیم صهیونیستی به مواضع حزب الله در جنوب لبنان
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)