پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی بر بازپس گیری سهم ایران از حوزه بین المللی حمل و نقل دریایی تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، عباس آخوندی ظهر امروز در
جلسه مشترک با سرمایهگذاران بخش
خصوصی در بندر امام خمینی گفت: حملونقل دریایی در
ایران بینالمللیترین بخش حملونقل است و زمانی که درباره بندر حرف میزنیم باید از
قواعد بینالمللی آن آگاه باشیم و بدانیم که در یک بازی جهانی چه سهمی داشته و خواهیم
داشت. وی بابیان اینکه لازم است بعد از سالها سهم خود را از بازار جهانی به دست آوریم،
عنوان کرد: به دلیل رویکردهای ناقص تا حد زیادی از حملونقل دریایی در عرصه بینالملل
جاماندهایم و در حال حاضر رقبای بسیار جدی داریم که 30 سال گذشته خبری از آنها نبود.
آخوندی ادامه داد: هدف فعلی دولت بازگشت به بازار جهانی و بازپسگیری سهم ایران از
حوزه بینالملل است این کار هم سهل و هم ممتنع است. سهل ازاینجهت که کشور بزرگی با
موقعیت جغرافیایی مناسب هستیم که میتواند ما را صاحب سهم بزرگی در حملونقل دریایی
کند و ممتنع از این جهت که حجم سرمایهگذاری رقبا بسیار بالاست و آنها اتکا به خلیجفارس
را کاهش دادهاند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر عراق و ایران تنها کشورهای
متکی به خلیجفارس هستند در عینحال سرمایهگذاری رقبای ایران در حوزه بندر افزایشیافته
است. این دو نکته رقابت را سخت کرده بااینحال لازم است که امیدوارانه برای استیفای
سهم حملونقل دریایی ملت ایران بجنگیم. آخوندی بیان کرد: برای رسیدن به این مهم نیازمند
ثبات اقتصادی و سیاسی هستیم، ورود به سرمایهگذاری در حوزه دریا، ورود به سرمایهگذاریهای
بزرگمقیاس است که دوره بازگشت آن طولانی بوده و به همین دلیل نیازمند ثبات سیاسی و
اقتصادی هستیم. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر تصمیم ما بر این است که در پی
آن ثبات بتوانیم سهمی از بازار بینالملل داشته باشیم باید بهجایی برسیم که روزی در
چنین جلساتی از ملیتهای مختلف حضورداشته باشند و آن زمان است که میتوانیم ادعا کنیم
که وارد بازار بینالمللی شدهایم. به گفته آخوندی برای دستیابی به بازارهای بینالمللی
نیازمند شرکای بینالمللی هستیم و این در حال است که هنوز فرهنگ داشتن شریک بینالمللی
در سرمایهگذاری را به دست نیاوردهایم. وی تأکید کرد: برای رسیدن به این جایگاه لازم
است لازم است بنادر کشور از مرحله تخلیه و بارگیری عبور کند و به مراکز تولید بار تبدیل
شود بدین ترتیب که کالای واردشده به بنادر تبدیل به کالای دیگری شده و برای صادرات
آماده گردد. در این صورت توانستهایم تحول در بندر را ایجاد کنیم. وی خطاب به سرمایهگذاران
بخش خصوصی گفت: ما در آغاز راه هستیم و از صمیم قلب آماده شنیدن مشکلات شما و حل و فصل
آن هستیم. آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه بندر و محیط پیرامون آن اشاره
کرد و گفت: نمیتوانیم یک بندر پیشرفته با پیرامون توسعهنیافته داشته باشیم. باید
ارتباط منطقی بین بندر و پیرامون آن برقرار شود؛ بنابراین باید به این فکر کنیم که
چگونه میتوانیم شرایط زندگی را در شهرهای بندری ارتقا دهیم. آخوندی ادامه داد: اینکه
بندر امام خمینی توانسته است 8 هزار شغل ایجاد کند بنای موفقیت بندر در ارتباط با جمعیتی
است که پیرامون بندر زندگی میکنند. وزیر راه و شهرسازی از برنامه خود برای دستیابی
به حملونقل ترکیبی اشاره کرد و گفت: بخش عمده کار این است که کریدورهای که به بندر
ختم میشود را ریلی کنیم. به گفته آخوندی، هماکنون کریدور زاگرس که یکی از مهمترین
کریدورهای کشور است و 17 درصد جمعیت کشور را شامل میشود در این طرح قرارگرفته است،
توسعه ریلی این کریدور جزو برنامههای ما است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که سرمایهگذاران
بخش خصوصی در آینده نزدیک با امیدواری بیشتر برای سرمایهگذاری در بنادر کشور اعلام
آمادگی کنند.