• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۶۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
اقتصادی » اقتصاد کلان

قطع سرویس دهی خطوط کشتیرانی دنیا به قطر

پس از اینکه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد، خطوط کشتیرانی دنیا نیز اقدام به متوقف کردن سرویس دهی به این کشور کردند.

قطع سرویس دهی خطوط کشتیرانی دنیا به قطربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران(مانا)؛ به دنبال تصمیم عربستان سعودی و دبی برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر و نپذیرفتن شناورهای این کشور به آبهای خود، خطوط کشتیرانی دنیا نیز سرویس دهی خود به قطر را به حالت توقف درآورند، به طوری که فعالیت تمام شناورهای خط کشتیرانی کانتینری OOCL هنگ کنگ که برای تردد به داخل و خارج از قطر رزرو شده بودند، تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآمده است.
بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا نیز پذیرش کارگو بین کشورهای ائتلاف عربستان سعودی و قطر را متوقف کرده است، از طرف دیگر، ترمینال اپراتور دی پی ورلد در بندر جبل علی دبی و ترمینال‌های ابوظبی از پذیرش کارگو به داخل و خارج از بنادر قطر امتناع ورزیدند.
یک فورواردر کالا در شانگهای گفت: بزرگترین دردسر مربوط به کارگوهای است که هم اکنون در مسیر قرار دارند.
این گزارش در ادامه نوشت: چین بزرگترین شریک وارداتی به قطر است، به طوری که این کشور ۳۵۰ میلیون دلار کالا را به قطر در سال ۲۰۱۶ فروخت.
در ادامه این گزارش آمده است: عمده ترافیک حمل و نقل دریایی در بندر دوحه قطر از طریق ترمینال دی پی ورلد بندر جبل علی دبی ترانزشیب می‌شود، با این جود، روز دوشنبه هفته جاری، دبی نیز مانند عربستان سعودی ممنوعیت ورود شناور‌ها به بنادر خود تحت پرچم قطر را اعلام کرد.
تصمیم اخیر ترانزیت در کانال سوئز مصر را تاکنون تحت شعاع خود قرار نداده است و شناور‌ها تحت پرچم قطر می‌توانند آزادانه در این کانال تردد کنند.
کانتینرهایی که از بندر دوحه قطر بارگیری شده اند یا به مقصد این بندر در حرکت بودند، تا یافتن یک راه حل لجستیکی معطل و سرگردان باقی خواهند ماند.

امیدهای جدید برای بازار فله بر‌ها پدیدار شده است


خبر دیگری حاکی است هر چند کارشناسان دلیل اصلی بوجود آمدن امید‌های جدید در عرصه فله را متفاوت اعلام کردند، اما این بازار به اعتقاد آن‌ها رو به بهبود می‌رود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مانا، دو تحلیل گر معروف وال استریت اخیرا از بهبود بازار فله بر‌ها سخن به میان آورده اند.
Fotis Giannakoulis از شرکت مورگان استنلی و Noah parquette از شرکت جی پی مورگان بر سر بهبود کرایه‌ها برای بسیاری از شرکت‌های فله به توافق رسیده اند.
اگرچه این دو تحلیل گر بر سر بهبود کرایه فله بر‌ها به توافق رسیده اند، اما دلیل آن‌ها برای این بهبود متفاوت است.
یکی از آن‌ها دلیل این بهبود را تقاضای بهتر عنوان کرده است و این در حالیست که دیگری عرضه را دلیل بهبود بازار فله بر‌ها در آینده می‌داند.
به هر حال آن‌ها هر دو، دوسال آینده را سال‌های خوبی برای بازار فله دانستند و سال ۲۰۱۷ را برای این نوع کشتی‌ها رضایت بخش معرفی نکردند.

دیدگاه مبنی بر تقاضای بهتر

بر طبق نظرات Fotis Giannakoulis، بهبود بازار فله بر پایه افزایش تقاضا برای حمل فولاد بنا شده است. وی همچنین حمله فله را آخرین زنجیره‌ای دانست که ازبهبود بازار فولاد منتفع می‌شود. وی در این خصوص افزود: افزایش پروژه‌های زیرساختی در چین و وابستگی این کشور به سنگ آهن وارداتی منجر به افزایش قیمت کالا‌ها و مشتقات فولاد می‌شود.
Giannakoulis همچنین با وجود بهبودهای اخیر در کرایه‌های حمل فله، آن را بسیار عقب‌تر از افزایش ۳۰ درصدی قیمت فولاد دانست و این مطلب را دلیلی بر بهبود آینده کرایه حمل دانست. به عقیده وی در دو سال آینده می‌توانیم منتظر افزایش سالانه ۲. ۵ درصد در تقاضا برای کشتی‌های فله بر باشیم که دلیل اصلی آن تولید فولاد چین به میزان ۸۴۰ میلیون تن و واردات سنگ آهن از مبدا جدید یعنی کشور برزیل عنوان شده است.
شرکت هایی که مورد مطاله وی قرار گرفتند شامل Safe Bulker, Star Bulker و Golden Ocean هستند. وی همچنین اظهار داشت: ما مطالعه شرکت هایی با کشتی‌های بزرگتر، و دسترسی بهتر به منابع سنگ آهن را ترجیح می‌دهیم. با اجرایی شدن قوانین جدید انتظار می‌رود ناوگان جوان و با کیفیت شرکت‌های کشتیرانی فله مذکور از مزیت‌های فراوانی به ویژه در بخش کاهش مصرف سوخت، درآمد بالاتر و هزینه‌های کمتر و در نتیجه پرداخت سود سهام بالاتر بهره‌مند شوند.
دیدگاه مبنی بر عرضه بالاتر
بر طبق رویکرد آقای Parquette از شرکت جی پی مورگان، چشم انداز حمل فله خشک در طول سال ۲۰۱۹ عالی خواهد بود و وی احتمال رشد سه درصدی ناوگان را در سال ۲۰۱۷ را پیش بینی کرده است که این میزان در سال ۲۰۱۸ تن‌ها ۰. ۳ درصد خواهد بود که دلیل آن کاهش سفارش ساخت کشتی تا پایان سال جاری میلادی است. در همین خصوص اغلب کشتی‌های جدید در سال ۲۰۱۹ و پس از آن تحویل خواهند شد.
تغییراتی که در ناوگان جهانی فله رخ می‌دهد نتیجه قانون تولید سولفور کمتر است که از سال ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود. قوانین جدید که در حال تغییرچهره ناوگان فله بر‌ها هستند بر بهره گیری از گازوئیل گران استخراجی از نفت سنگین و یا نصب صافی‌ها (scrubber) در کشتی دلالت دارند.
از آنجایی که کشتی داران گزینه استفاده از گازوئیل گران را ترجیح می‌دهند، این موضوع به افزایش قیمت سوخت منجر می‌شود. هزینه‌های سوخت چه توسط کشتی دار و یا اجاره کننده پرداخت شود، به نوبه خود منجر به بالارفتن کرایه حمل کشتی می‌شود.
Parquette معتقد است قیمت بالای سوخت به کاهش سرعت کشتی‌ها در سفرهای دریایی منجر می‌شود و تبعا کاهش عرضه کالا‌ها را سبب می‌شود.
وی در این خصوص افزود: حمل و نقل فله بیش از دیگر عرصه‌های حمل و نقل از افزایش هزینه سوخت متاثر می‌شود چرا که هزینه‌های سوخت از دیگر هزینه‌های حمل کالای مورد نظر در یک فله بر بیشتر است.
چیزی که از سناریوی بالا از سوی هر دو تحلیل گر استخراج می‌شود، ممانعت افزایش سفارشات ساخت کشتی از ادامه بهبود حمل و نقل فله از سال ۲۰۱۹ به بعد است. در مجموع هر دوی تحلیلگران بر این باور هستند که قیمت کشتی‌های کارکرده از کشتی‌های نو بیشتر است که آن‌ها را برای کشتیرانی‌ها گزاره جذاب تری می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
زعفران؛ محصولی کم‌آب بر و پرسود برای کشاورزان زنجانی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
تا اواسط هفته ، زنجان بدون باران
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۸ آبان ۱۴۰۴
پرداخت بیش از دو هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان لرستانی
کلاهبرداری ۳۰ میلیارد ریالی در تبریز
کاهش ۷۵ درصدی میزان بارندگی در آذربایجان‌غربی
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز مرکز فنی حرفه‌ای میانه
ادامه روند افزایشی دمای هوا در سمنان
پیشرفت نهضت مدرسه‌سازی در طرح‌های حمایتی مسکن
تامین زیرساخت‌ها چالش اصلی سرمایه گذاری در خراسان جنوبی
لزوم جدیت دستگاه‌های متولی در تنظیم بازار
اختصاص ۹۹۰ میلیارد تومان به طرح های آبرسانی روستایی و فاضلاب لرستان
برگزاری جشنواره شکرانه برداشت زعفران در روستای منجیل آباد رباط کریم
برگزاری آئین پایانی نخستین سوگواره تعزیه (آلاله ها) منطقه شرق استان تهران
تقویم و اوقات شرعی ۱۸ آبان ۱۴۰۴
خوابگاه‌های دانشگاه ایلام میزبان بیش از ۳ هزار دانشجو
اجرای طرح نسل پاک جزیره پاک در کیش
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
کشور با همراهی مردم و نیرو‌های مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
آغاز رویداد ملی ایران جان، خراسان جنوبیِ ایران
فرآیند حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شد
اعمال محدودیت آبی شبانه در تهران برای پر شدن مخازن
دخالت‌های خارجی و امید به اتحاد، چالش‌های انتخابات عراق
بیش از ۹۰ درصد سد کرج خالی است
آغاز رسمی رویداد ملی ایران جان در خراسان جنوبی
رشد اقتصادی خراسان جنوبی با فرآوری محصولات معدنی در داخل استان
سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد
کشف سوخت قاچاق در آب‌های ساحلی خوزستان
نصب سقاخانه‌های جدید به یاد شهدای اقتدار در زنجان
موافقت با استقرار ۴۲۹ واحد صنعتی در زنجان
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)