• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۶۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
همدان » اجتماعی
گزارش مکتوب...

چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه

افتتاح آزاد راه همدان ساوه در سال ۹۴ نوید بخش تحولی بزرگ در حمل و نقل بار و مسافر بویژه در غرب کشور بود و در نخستین گام، مدت طی مسیر همدان تهران را دو ساعت کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکزهمدان، آزاد راه همدان ساوه به طول ۱۷۵ کیلومتر به عنوان بخش مهمی از آزاد راه غرب کشور و قسمتی از آزاد راه کربلاست. 
این آزاد راه با هدف رفع مشکلات موجود راه‌های اصلی غرب کشور و دسترسی سریع به این استانها، کوتاه کردن زمان مسافرت و امکان ارتباط سریع بین ایران و کشورهای مسلمان آسیای میانه به کشورهای عراق و سوریه و همچنین کشورهای اروپای حاشیه دریای مدیترانه و احیای جاده ابریشم ساخته شده است. 
در کنار همه فوایدی که تاکنون این آزاد راه مهم داشته، اما اخیرا" افزایش آمار تصادفات در این بزرگراه موجب برخی نگرانی ها شده است. 
بر اساس گفته مسئولان راهنمایی و رانندگی آمار تصادفات که بیشتر از نوع واژگونی است در این آزاد راه افزایش داشته است.
 زنگ خطر افزایش واژگونی ها را در این آزاد راه سردار مهری، رئیس پلیس راه کشو، نوروز ۹۵ در بازدید از این آزاد راه به صدا درآورد و گفت: میانگین حوادث منجر به واژگونی در آزاد راه های کشور ۴۵ درصد است در حالی که این میزان در آزاد راه همدان ساوه ۶۳ درصد است.
 سردار مهری در آن هنگام دستور داد تیم ویژه ای برای بررسی این مشکل و حل آن تشکیل شود که البته تاکنون هیچگونه نتیجه عملی نداشته است. 
پس از سفر رئیس پلیس راه کشور به استان همدان و هشدار جدی وی نه تنها شاهد کاهش روند واژگونی خودروها در این آزاد راه نبودیم بلکه رفته رفته این آمار رو به افزایش هم گذاشت. 
آقای شاکری، کارشناس راهنمایی و رانندگی با اشاره به واژگونی خودروها در این آزاد راه می گوید : بیشترین حوادث رانندگی آزاد راهها در کشور در آزاد راه همدان ساوه به وقوع می پیوندد. 
او با اشاره به آمار حوادث رانندگی در طول سال گذشته می افزاید: بیش از۹۰ درصد حوادث رانندگی در آزاد راه همدان ساوه از نوع واژگونی است که باید راه حلی برای آن جستجو کرد. 
این کارشناس راهنمایی و رانندگی میزان حوادث رانندگی در آزاد راه ها را در هر ده کیلومتر، ۳ فوتی در طول سال بیان می کند و می گوید: این آمار در آزاد راه همدان ساوه به ازای هر ده کیلومتر ۸ نفر است که دو و نیم برابر میانگین کشوری است. 
رئیس پلیس راه استان همدان هم با اشاره به افزایش تلفات و حوادث رانندگی در این آزاد راه می گوید: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ۹۶ در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، حوادث رانندگی سه برابر افزایش داشته که همگی از نوع واژگونی بوده است. 
سرهنگ عزیزی همچنین با اشاره به حوادث رانندگی در بازه زمانی سه ماهه تابستان ۹۵ در مقایسه با تابستان ۹۴، که مربوط به اوج مسافرت های برون شهری در سال قبل بوده است هم می گوید: میزان حوادث رانندگی پنج و نیم برابر افزایش داشته و از تعداد ۷۸ مورد حادثه رانندگی، ۷۵ مورد از نوع واژگونی بوده است. 
او در مورد علت وقوع اینگونه حوادث رانندگی معتقد است: بزرگراه همدان ساوه بین شمال و غرب و جنوب کشور واقع شده و مسافران در بین این مسیر دچار خستگی و خواب آلودگی می شوند. 
سرهنگ عزیزی همچنین نبود استراحتگاه و پارک های حاشیه ای در فواصل این آزاد راه را از دیگر عوامل وقوع اینگونه حوادث برمی شمرد.
سرهنگ عزیزی با اشاره به تلاش هایی که برای حل مشکل این آزاد راه شده می گوید: قراردادی بین پلیس راه ناجا با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منعقد شده است که بر اساس آن، این سازمان موظف شده تا در فاصله های ۲۵ کیلومتری، پارک های حاشیه ای ایجاد کند که متاسفانه این سازمان تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است. 
در این میان سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای هم توپ را به زمین ناجا می اندازد و منکر چنین توافقی می شود. 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان می گوید: چنین تعهدی بین سازمان راهداری و ناجا نبوده است و اگر ناجا به جای فرافکنی تعداد نیروهایش را در این بزرگراه افزایش دهد جلوی اینگونه حوادث تلخ گرفته می شود. 
آقای رودباری در پاسخ به انتقاد کمبود مجتمع های رفاهی در طول آزاد راه می گوید در طول مسیر سه مجتمع رفاهی وجود دارد و مجوز یک مجتمع رفاهی هم صادر شده است و اگر مشکل افزایش حوادث مربوط به مجتمع های رفاهی است پس چرا در قطعه ای از آزاد راه که در استان مرکزی قرار دارد فقط  بایک مجتمع رفاهی، چنین حوادثی رخ نمی دهد. 
رئیس پلیس راه استان در پاسخ به این سخنان می افزاید: از آنجایی که اداره این آزاد راه به بخش خصوصی واگذار شده، این بخش هم تمایلی به ایجاد امکانات عمومی و رفاهی ندارد و فقط به فکر منافع خود است و مجتمع هایی که به همین منظور ایجاد شده است کارویژه چندانی به جز عرضه بنزین به مسافران ندارند. 
رئیس پلیس راه استان در مورد دوربین های ثبت تخلف در این آزاد راه نیز می گوید: در این مسیر ۵ دوربین ثبت تخلف وجود دارد که قرار است تا ۱۴ دوربین افزایش یابد که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود. 
رئیس پلیس راه استان با اشاره به آمارها همچنین معتقد است فقط دو آزاد راه در کشور دو باند رفت و دو باند برگشت دارند که در همدان و قزوین واقع شده است که عرض کم مسیرها از دیگر عواملی است که موجب شده بیشترین حوادث آزاد راهی را در کشور به نام خود ثبت کنند. 
آقای اکبری، کارشناس ترافیک نیز، همسطح بودن جاده، سرعت بالای رانندگان عبوری و انحراف به چپ خودروها را در واژگونی خودروها موثر می داند. 
او نبود علایم و دوربین کنترل سرعت و روشنایی به اندازه کافی و کمبود وسایل نقلیه راهداری به ویژه در فصل زمستان را از دیگر مشکلات این آزاد راه بیان کرد.
 آقای حسینی، راننده خودرو سواری عبوری از این مسیر، نبود استراحتگاه را یکی از مشکلات این آزاد راه می داند و آنرا بسیار خسته کننده می داند. 
آقای بیاناتی، راننده کامیون که بیشتر از این مسیر عبور می کند نیز با تایید وقوع حوادث رانندگی از نوع واژگونی در این بزرگراه، معتقد است رانندگان با سرعت بالا حرکت می کنند و مسیر هم هیچگونه جاذبه ای ندارد و پس از مدتی چشم ها را خسته و خواب آلود می کند. 
آقای سبحانی، راننده اتوبوس هم معتقد است در این آزاد راه عوارض زیادی از رانندگان گرفته می شود ولی در ازای آن کمترین خدمات و امکاناتی به رانندگان و خودروها ارائه نمی شود. 
آقای شاکری، کارشناس راهنمایی و رانندگی ایجاد پارکینگ با امکانات اولیه و برج نوری را موجب ترغیب مردم برای توقف در این استراحتگاهها می داند که موجب می شود با نشاط و روحیه بهتری به مسیر خود ادامه دهند. 
او هوشمند کردن مسیر آزاد راه را با نصب دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلف، در کاهش حوادث جاده ای موثر می داند.
 این کارشناس راهنمایی و رانندگی می افزاید در برخی از نقاط آزاد راه قیرزدگی وجود دارد که هنگام رانندگی موجب لغزندگی جاده و در نتیجه افزایش حوادث رانندگی می شود.
 آقای شاکری افزایش تعداد شیارهای لرزاننده در حاشیه و عرض جاده را از دیگر راههای کاهش حوادث در این آزاد راه بر می شمرد. 
در پایان به نظر می رسد در گام نخست مسئولان باید قبول کنند که با افزایش واژگونی خودروها در این بزرگراه که از مسیرهای اصلی کشور به شمار می رود، پیش از آنکه به یک بحران جدی تبدیل شود با هماهنگی و همدلی، دست به اقدامی بزنند و چاره ای بیاندیشند. 
ایجاد یک تیم کارشناسی قوی با بهره گیری از آرای صاحبان تجربه و متخصصان حمل و نقل و ترافیک می تواند قدم بعدی برای حل این مشکل قلمداد گردد. 
توجه به نظرات کارشناسی و مردمی که در این گزارش ذکر شد می تواند در آغاز راه تا حدودی راهنمای این تیم کارشناسی باشد.
تحقیق و نگارش:حسن شعبانلو

چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ظرفیت بالای راهگذر قزاقستان ـ ترکمنستان و ایران
بازدید استاندار خوزستان از روند مهار آتش در شرکت جلگه دز دزفول
زنجان میزبان پویش در سایه مادر
آب سالم با همت نذر خدمت ۸ هلال‌احمر زنجان به چم‌گرداب لرستان رسید
توقیف نفتکش ونزوئلایی برخلاف موازین و قوانین دریانوردی آزاد است
بانوان ایرانی در دفاع مقدس ۱۲ روزه، پشتیبان رزمندگان اسلام شدند
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۱ آذر ۱۴۰۴
مشق مادر، روایت شیرین از یک کلاس درس
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۱ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
آیین تجلیل از کتابخوانان در هریس
توسعه پایدار بدون مشارکت فعال زنان ممکن نیست
مسابقات جام «از محله تا قله» با یاد شهدا در استان البرز برگزار شد
بازگشایی راه ارتباطی بیش از ۵۰ روستا در الیگودرز
درخشش عکاسان گیلانی در جشنواره بین‌المللی ایران جوان
جان باختن دو نفر در حادثه تیراندازی در آقاسیدشریف رشت
استمرار بارش ها در سمنان
اقامه نماز جمعه در ایلام
جشن نجات ۱۰ هزار جان با سلول‌های بنیادی
هدر رفتن آب در تصفیه آب خانگی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
ادامه بازگرداندن اتباع فاقد مدرک افغانستانی از ایران
حمایت از توسعه مشاغل خانگی در زنجان
دشمن فهمیده ایران با فشار نظامی تسلیم و تصرف نمی‌شود
توصیه‌های ایمنی پلیس راه زنجان برای رانندگی در روزهای بارانی و برفی
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
پوتین حمایت خود را از دولت ونزوئلا اعلام کرد
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۷ نظر)
برگزاری آزمون استخدامی صدا و سیمای خراسان جنوبی  (۲ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۱ نظر)
تألیف کتاب با موضوع کودکان دیرآموز در کهگیلویه و بویراحمد  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
نامه وزیر ارتباطات درباره سیم‌کارت‌های سفید  (۱ نظر)
بلیت سینما‌ برای بانوان نیم‌بها شد  (۱ نظر)
تخلیه و بارگیری ۶۶ هزار تُن گندم در بندر شهید رجایی  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزیر محیط‌ زیست کنیا  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
پویش سراسری درختکاری در گلستان شهدا؛۲۰آذر  (۱ نظر)