معظم له بیان کردند: امام علی (علیه السلام) در این سخن به اتمام حجت در مقابل مخالفان میپردازند؛ علاوه بر آن از مسلمات مذهب شیعه است که امام (علیه السلام) و ولی از سوی خداوند تعیین میشود نه آرای مردم.
ایشان تصریح کردند: عدهای از بزرگان عرب خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسیده و بیان کردند، ما حاضریم شما را تا جایی تقویت کنیم که حکومت تو قوی شود؛ ولی یک شرط داریم و این شرط آن است که پس از تو حکومت به ما داده شود؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند، تعیین جانشین من با خداست و به هر کسی که خواست ولایت میدهد؛ در مراسم غدیر، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) امام علی (علیه السلام) را از سوی خدا به عنوان جانشین قراردادند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار کردند: دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است در حالی که ممکن است کلا ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند که در این صورت در واقع نصف به علاوه یک آراء یعنی ۲۵ درصد مردم که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم.
ایشان فرمودند: آیا آمریکا را مد نظر داریم که با پول فراوان مردم را فریب میدهند و آرای آنها را میخرند؟ ما نیز از روی ناچاری بیان میکنیم که با آرای مردم باید امور کشور اداره شود، قرار نیست که امام (علیه السلام) نیز با آرای مردم انتخاب شود؛ زیرا امام با حکم الهی نصب میشود؛ نباید این عزیزان یک صفحه نهج البلاغه را ملاک قرارداده و نظام را شکل دیگری جلوه دهند؛ امیدواریم که اشتباه خود را اصلاح کنند.
معظم له در ادامه با اشاره به سفارش امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) فرمودند: امام علی (علیه السلام) در این روایت اخلاقی بر لزوم استفاده از موعظه و زهد و تقویت قلب با یقین توصیه کردهاند.
ایشان افزودند: یقین داشتن بالاترین نعمت الهی است؛ یقین داشتن به این معنی است که باور کنیم که خداوند از رگ گردن نیز به ما نزدیکتر است؛ چشمهایی که به خیانت گردش میکند از سوی خدا رصد میشود؛ خدا از درون سینهها باخبر است و همه ما باید این مسایل را باور داشته باشیم.
معظم له بیان کردند: یقین به مبدا و معاد از دیگر مفاد یقین است؛ باید باور داشته باشیم که خداوند سرسوزن کار خوب و بد ما را میبیند؛ همه ما باید این مسایل را باور کنیم؛ اگر کسی این مسایل را باور کند، زندگانیاش، مملو از ایمان و تقوا خواهد شد.
ایشان تصریح کردند: باور و یقین به معاد با فقیه شدن مساوی است؛ علما و بزرگان ما برای یقین سه مرحله از آیات قرآن را مورد استفاده قرار دادهاند؛ یعنی از سه سوره قرآن این سه مرحله استفاده میشود که شامل علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: تقوا، همراه با این مراحل است؛ علم الیقین همچون مشاهده دود آتش از دور و یقین وجود آتش است؛ مرحله مشاهده آتش، مرحله عین الیقین است و لمس آتش نیز مرحله حق الیقین است.
معظم له فرمودند: قرآن مجید در خصوص اموال یتیمان میفرماید، کسانی که اموال یتیم را میخورند، چونان خوردن آتش است؛ کسی که باور قوی دارد، باور دارد که خوردن مال یتیم چونان آتش است.
ایشان بیان داشتند: امام علی (علیه السلام) فرمودند، قلبت را با یقین تقویت کن؛ وقتی کسی به آخرین مرحله یقین رسید دیگر در مقابل شیطان بیمه میشود، زیرا همه گناهان را، چون آتش میداند و دیگر سراغ آتش نمیرود.
ایشان تصریح کردند: امام علی (علیه السلام) در معرفی خود فرمودند، اگر تمام قصرها و ثروتها و گنجها و... که بزرگترین رشوه است به علی (علیه السلام) دهید، کوچکترین ظلم این عالم را که شامل ظلم به یک مورچه است نخواهم کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: در روایات بیان شده، کار کوچک همراه با یقین بیش از یک کار بزرگی است که با عدم یقین یا با تزلزل یقین انجام شده است.
معظم له فرمودند: در میان دانشمندان غربی، بحث است که اسلام با سرعت در عالم پیشرفته است؛ آنها به دنبال علت پیشرفت سریع اسلام بودند؛ یکی از محققان غربی بیان میکند، علت رشد سریع پیشرفت اسلام مجهول است؛ ولی ما به سراغ آورنده اسلام میرویم و علت را در او جستجو میکنیم.
ایشان بیان کردند: پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند، زهد و ساده زیستی و یقین مهمترین عامل پیشرفت سریع اسلام است؛ در زمان صدر اسلام جهادگران مسلمان با زبان قرآن به میدان میآمدند و شهادت و پیروزی بر دشمنان را پیروزی میدانستند؛ نمونه این یقین در جنگ تحمیلی به عینه ثابت شد؛ جوانان ما که در دنیا تنها مانده بودند با قدرت یقین در مقابل دشمنان ایستادند.
ایشان تصریح کردند: شب عاشورا، یکی از یاران امام حسین (علیه السلام) با دیگری خود شوخی کرد و وقتی از وی سوال شد که این شب، شب شوخی نیست، در پاسخ گفت، چه شبی از این بهتر که میدانیم، فردا شهید میشویم؛ همین یقین بود که عاشورا را عاشورا کرد و سال به سال نیز به عظمت آن افزود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: از آسیبهای یقین، دلبستگی، حرص، هوا پرستی است؛ در روایات بیان شده است، اگر با دنیا پرستان هم نشین شوید ایمان شما هم ضعیف میشود.