• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۹۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
یادداشت پژوهشی:

نقش تبلیغات در" نه گفتن به کالای خارجی"

بی شک،با توسعه دنیای رسانه ­ای و فناوری در دهکده جهانی، سهم خواهی تبلیغات،در تغییر رفتار مصرف کننده از سمت و سوی تولیدات خارجی به تولیدات ملی بسیار گسترده است.

پژوهش خبری صدا وسیما:بارها و بارها موفقیت ها و کسب و کار پرسود شرکت های بزرگ دنیا نظیر ماکرو سافت، کوکاکولا، بنز،... یا از تغییر فرهنگ کشور ژاپن به استفاده از تولیدات ملی دیده و شنیده ­ایم؛آیا از خود پرسیده ­ایم دلیل این موفقیت ها چیست!؟ یا هسته ماندگاری، چنین اندیشه خوشایندی در رفتار مصرف کننده چه چیزی می تواند باشد!؟ واینکه چرا این موفقیت ­های بزرگ در سیطره کشورها و شرکت های خاصی است!؟

به یقین؛ درست است که عوامل بسیار زیادی نظیر: کیفیت، فرهنگ سازی، اعتماد، نوآوری، ضمانت، تعهد و...در رشد این کشور ها و شرکت ها تاثیرگذار است ولی عاملی که سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و رفتار مصرف کننده ها را به نفع خود تغییر داده "تبلیغات" می باشد.

در قرن 21 با مشاهده هزینه های میلیارد دلاری در تبلیغات، می توان به راحتی پی برد که چه گستره پهناوری را تبلیغات به خود اختصاص داده است. بی شک،با توسعه دنیای رسانه ­ای و فناوری در دهکده جهانی، سهم خواهی تبلیغات،در تغییر رفتار مصرف کننده از سمت و سوی تولیدات خارجی به تولیدات ملی بسیار گسترده است.

در روش و چگونگی تبلیغات اثربخش­، به راحتی می توان با جستجو در منابع،از شیوه ها مطلع شد، اما هدف از این تبلیغات چیست؟ آیا هدف، صرفا جذب مصرف کننده به هر قیمتی می باشد؟ مطمئنا اگر هدف از تبلیغات در تولید ملی، اغوای مصرف کننده و جذب مشتری به هر قیمتی باشد خواهیم دید که "اعتماد کسب شده"به سادگی، به سمی مهلک در تضعیف اندیشه ملی و حس موطنی در نگاه مصرف کننده تبدیل خواهد شد. 

طی تجربه زیسته پس از انقلاب،متاسفانه با برخی از این ناخشنودی ها، مانند تغییرات ناپایدار و کم­دوام رفتار مصرف کننده که ناشی از تبلیغات غیر واقعی بود مواجه گشته ایم، که این خود تلاشی ناخودآگاه در راستای منفعت کشورهای بیگانه بود. پس بنابراین بحث اخلاقیات بخصوص در تبلیغات، از جنبه رعایت مسئولیت های اجتماعی و وجدان فردی،و همچنین از دید تاثیر بلند مدت آن در وفاداری مشتریان بسیار حایز اهمیت است.

بسیج همگانی و اهتمام ملی در مدد به تبلیغ کالای داخلی باعث بروز رفتارهای ملی ­گرایانه در مصرف­ کننده می گردد ولی مهمتر از این تغییر رفتار،حفظ ثبات و پایداری در چنین تغییری ارزشمندترمی­ باشد. جذب یک مصرف­ کننده در برخی موارد به اندازه تولید، نیاز به هزینه دارد ولی سلب اعتماد از مصرف کننده و جذب دوباره آن، هزینه­ هایی به مراتب بیشتر از جذب اولیه آن دارد، لذا با اطلاع از اینکه مصرف­ کنندگان سرمایه های ماندگار تولید ملی می­ باشند "تبلیغات صادقانه" و توجه بیشتر نهادهای نظارتی در تبلیغات متناسب با محتویات تولید می ­تواند، نه تنها حس اعتماد را به تولیدات ملی افزایش دهد، بلکه می­ تواند حس تفکر ملی­ گرایانه را به صورت تصاعدی بالا ببرد و دقت به این امر مهم یعنی تبلیغات صادقانه هسته اصلی در "نه گفتن به کالای خارجی و بله گفتن به تولید ملی" می باشد.

پژوهش خبری //نویسنده مسئول:علی اکبر سادین، مدرس دانشگاه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
وجود ۱۲۰ اندیشکده برای براندازی نظام و رخنه در بنیان خانواده 
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
تسریع تکمیل مدرسه فاطمه‌الزهرا با مشارکت مردم در طرح مالیاتی
قرار گرفتن نام علامه طباطبایی در فهرست جهانی بزرگداشت‌های یونسکو
هشدار پلیس فتا لرستان درباره پیامک ها و لینک های جعلی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ آذر ۱۴۰۴
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
مختومه شدن بیش از ۶ هزار پرونده مسن در لرستان
پیشرفت طرح‌های کلان قم با جدیت دنبال می‌شود
ضرورت نظارت بر کیفیت نان در نانوایی‌های لرستان
استاندار گیلان خبر داد: مهار کامل آتش‌سوزی در ارتفاعات لوندویل آستارا
نقش کلیدی بسیج در مدیریت ناترازی انرژی در استان قم
مدارس نوبت صبح هویزه غیرحضوری شد
کاهش کیفیت هوا در سمنان
اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان بویراحمد
افتتاح نمایشگاه بزرگ آبی و خاکی بسیجیان فاطمی در اهواز
اختتامیه نمایشگاه استانی پایگاههای اسوه در خرم آباد
مهار آتش در دو جبهه از جنگل‌های الیت
گفتگوی تلفنی مسئولان استان قم با مردم درمرکزسامد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
دستور پیگیری کیفری سهامدار اصلی بانک آینده صادر شد
تداوم وضعیت قرمزی هوای کلانشهر تبریز
غیر حضوری شدن مدارس در سه شهر و برخی روستاهای استان مرکزی
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
نخبه زنجانی؛ از سکوی قهرمانی ورزشی تا صدرنشینی در کنکور دکتری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ آذر ۱۴۰۴
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)