• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۹۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
یادداشت پژوهشی:

نقش تبلیغات در" نه گفتن به کالای خارجی"

بی شک،با توسعه دنیای رسانه ­ای و فناوری در دهکده جهانی، سهم خواهی تبلیغات،در تغییر رفتار مصرف کننده از سمت و سوی تولیدات خارجی به تولیدات ملی بسیار گسترده است.

پژوهش خبری صدا وسیما:بارها و بارها موفقیت ها و کسب و کار پرسود شرکت های بزرگ دنیا نظیر ماکرو سافت، کوکاکولا، بنز،... یا از تغییر فرهنگ کشور ژاپن به استفاده از تولیدات ملی دیده و شنیده ­ایم؛آیا از خود پرسیده ­ایم دلیل این موفقیت ها چیست!؟ یا هسته ماندگاری، چنین اندیشه خوشایندی در رفتار مصرف کننده چه چیزی می تواند باشد!؟ واینکه چرا این موفقیت ­های بزرگ در سیطره کشورها و شرکت های خاصی است!؟

به یقین؛ درست است که عوامل بسیار زیادی نظیر: کیفیت، فرهنگ سازی، اعتماد، نوآوری، ضمانت، تعهد و...در رشد این کشور ها و شرکت ها تاثیرگذار است ولی عاملی که سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و رفتار مصرف کننده ها را به نفع خود تغییر داده "تبلیغات" می باشد.

در قرن 21 با مشاهده هزینه های میلیارد دلاری در تبلیغات، می توان به راحتی پی برد که چه گستره پهناوری را تبلیغات به خود اختصاص داده است. بی شک،با توسعه دنیای رسانه ­ای و فناوری در دهکده جهانی، سهم خواهی تبلیغات،در تغییر رفتار مصرف کننده از سمت و سوی تولیدات خارجی به تولیدات ملی بسیار گسترده است.

در روش و چگونگی تبلیغات اثربخش­، به راحتی می توان با جستجو در منابع،از شیوه ها مطلع شد، اما هدف از این تبلیغات چیست؟ آیا هدف، صرفا جذب مصرف کننده به هر قیمتی می باشد؟ مطمئنا اگر هدف از تبلیغات در تولید ملی، اغوای مصرف کننده و جذب مشتری به هر قیمتی باشد خواهیم دید که "اعتماد کسب شده"به سادگی، به سمی مهلک در تضعیف اندیشه ملی و حس موطنی در نگاه مصرف کننده تبدیل خواهد شد. 

طی تجربه زیسته پس از انقلاب،متاسفانه با برخی از این ناخشنودی ها، مانند تغییرات ناپایدار و کم­دوام رفتار مصرف کننده که ناشی از تبلیغات غیر واقعی بود مواجه گشته ایم، که این خود تلاشی ناخودآگاه در راستای منفعت کشورهای بیگانه بود. پس بنابراین بحث اخلاقیات بخصوص در تبلیغات، از جنبه رعایت مسئولیت های اجتماعی و وجدان فردی،و همچنین از دید تاثیر بلند مدت آن در وفاداری مشتریان بسیار حایز اهمیت است.

بسیج همگانی و اهتمام ملی در مدد به تبلیغ کالای داخلی باعث بروز رفتارهای ملی ­گرایانه در مصرف­ کننده می گردد ولی مهمتر از این تغییر رفتار،حفظ ثبات و پایداری در چنین تغییری ارزشمندترمی­ باشد. جذب یک مصرف­ کننده در برخی موارد به اندازه تولید، نیاز به هزینه دارد ولی سلب اعتماد از مصرف کننده و جذب دوباره آن، هزینه­ هایی به مراتب بیشتر از جذب اولیه آن دارد، لذا با اطلاع از اینکه مصرف­ کنندگان سرمایه های ماندگار تولید ملی می­ باشند "تبلیغات صادقانه" و توجه بیشتر نهادهای نظارتی در تبلیغات متناسب با محتویات تولید می ­تواند، نه تنها حس اعتماد را به تولیدات ملی افزایش دهد، بلکه می­ تواند حس تفکر ملی­ گرایانه را به صورت تصاعدی بالا ببرد و دقت به این امر مهم یعنی تبلیغات صادقانه هسته اصلی در "نه گفتن به کالای خارجی و بله گفتن به تولید ملی" می باشد.

پژوهش خبری //نویسنده مسئول:علی اکبر سادین، مدرس دانشگاه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کتابخانه‌ای برای سالمندان در زنجان
طنین تعزیه در حسینیه اعظم زنجان
نخبه زنجانی؛ از سکوی قهرمانی ورزشی تا صدرنشینی در کنکور دکتری
ضرورت اصلاح لایه‌های عمیق‌تر فرهنگی و تقویت بنیاد‌های ارزشی
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
اشتغال ۱۰۰ نفری در دل گلخانه های طارم
ورزشی‌های سی ام آبان ماه در استان سمنان
پایان رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی کیش با قهرمانی تیم اهرزاد
امروز، اتمام مهلت ثبت استعفای داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی روستا
دیپلماسی فعالانه با گام های تاثیرگذار منطقه ای در گردشگری
بر پایی یازدهمین جشنواره چتر نویسی در خرم آباد
افزایش غلظت آلاینده‌ها برای گروه‌های حساس
بسیجی یک خُلق و شیوه زیستن
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
مجازی شدن برخی مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در اول و دوم آذر ماه
پایداری هوا تا اواسط هفته در لرستان
بازفت منطقه ملی چوقا بافی در کشور
تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت بسیج همه امکانات کشور برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌‌های هیرکانی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
تصویب ۶۲ مصوبه در میز خدمت معدن وزارت صمت
تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در ارومیه
دستور کار ایثارگران در زنجان؛ از ارتقای جایگاه فرزندان شهدا تا ساماندهی گلزار‌ها
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)