افزایش 10 درصدی تعداد قطارهای مسافری در تابستان
مدیرکل راه آهن خراسان از افزایش 10 درصدی تعداد رام قطارهای مسافری در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محمد هادی ضیایی مهر گفت: با توجه به فرارسیدن فصل تابستان، پیش فروش بلیط قطارهای تابستانی از 21 خرداد ماه سال جاری آغاز شده است و شروع حرکت این قطارها از ابتدای تیرماه بوده و تا دهم مهرماه ادامه دارد.
وی افزود: در تابستان سال جاری روزانه 36 هزار و462 نفر ظرفیت به صورت رفت و برگشت توسط 95 رام قطار مسافری جهت جابجائی مسافران و زائران ایجاد شده که از نظر تعداد ظرفیت 2.3 درصد افزایش و از نظر تعداد رام قطارها 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش را شاهد هستیم.
مدیرکل راه آهن خراسان تاکید کرد: علاوه بر ظرفیتهای موجود، افزایش ظرفیت قطارهای مسافری برای شهرستانهای ماهشهر، اندیمشک، شوشتر و همدان پیش بینی و قطار بین المللی نخجوان – مشهد نیز در برنامه تابستان پیش بینی شده است.
ضیایی مهر گفت: در تابستان سال جاری روزانه شاهد تردد 8 رام قطار 5 ستاره در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس خواهیم بود و تلاش می کنیم در جهت ارتقاء خدمات در داخل قطارهای مسافری شاهد ارائه خدمات مناسب در همه قطارهای مسافری از جمله قطارهای ویژه سروش، بنیاد، قطارهای پنج ستاره فدک و زندگی، قطارهای سبز و سیمرغ وغدیر باشیم.
وی افزود: تردد حدود 50 درصد از قطارهای مسافری ایام تابستانی درکل شبکه ریلی کشور به مشهد مقدس به منظورجابجائی زائران صورت خواهد پذیرفت.
همچنین جابجائی و حمل خودرو مسافرین با واگن حمل خودرو از طریق ریلی از مشهد مقدس به شهرستان های یزد، بندرعباس، شیراز، تهران، تبریز، کرمان و کرج به صورت مستقیم و مشهد – اهواز به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد.
اعزام قطارهای مسافری از 27 مبدأ در سطح کشور به خراسان رضوی به ویژه مشهد مقدس و بالعکس به صورت مستقیم شامل تهران ، تبریز ، سرخس ، قم ، کرمان ، ملایر ، اراک ، بندرعباس ، شیراز ، آزادور ، اصفهان ، ساری ، زنجان ، طبس ، یزد ، کاشان ، سمنان ، قزوین ، اهواز ، کرج ، شاهرود ، طبس ، خواف ، ماهشهر ، اندیمشک ، شوشتر و خرمشهر است
مدیرکل راه آهن خراسان گفت : اجرای 11 پروژه بویژه سامانه اتوماتیک ترافیک قطارها (ATC) در مسیر تهران- مشهد در دولت یازدهم موجب افزایش دو برابری ظرفیت ریلی در این مسیر شده است.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: همچنین افزایش سرعت قطارهای مسافری معمولی و سریع السیر مسیر تهران - مشهد به ترتیب به 140 و 160 کیلومتر برساعت و کاهش دو و نیم ساعته زمان سیر قطارها در مسیر از دیگر اقدامات مثب دولت تدبیر و امید در این راستا بوده است.
وی گفت: آغاز عملیات اجرائی پروژه برقی سازی مسیر ریلی پرتردد مشهد - تهران به جهت افزای سطح فناوری حمل و نقل ریلی کاهش زمان سیر به شش ساعت و افزایش سرعت حرکت قطارهای مسافری به 200 کیلومتر بر ساعت از دیگر اقدامات مهم دولت یازدهم در حوزه حمل و نقل ریلی درخراسان است.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت : ارتباط ریلی شهرستان های خرمشهر - ماهشر - ملایر- علاوه بر 23 شهر و مرکز استان که قبل از سال 92 با مشهد مقدس برقرار بوده در سه سال اخیر محقق شده است.
از مجموع 10 هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران 1400 کیلومتر آن معادل 14 درصد در خراسان رضوی قرار دارد و این استان رتبه نخست جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.
تخفیف 15 تا 20 درصدی در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی مرز سرخس
مدیرکل راه آهن خراسان گفت: 205 هزار تن بار ترانزیتی در سه ماهه نخست سال جاری از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده که دارای سهم 72 درصدی از کل ترانزیت ریلی کشور است.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محمد هادی ضیایی مهر ضمن اعلام این خبر گفت: با اعطای تخفیف 15 تا 50 درصدی در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی مرز سرخس، شاهد رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم.
وی افزود: در سه ماهه نخست امسال، از میزان بار حمل شده 65 هزار تن آن محموله کود شیمیایی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد افزایش داشته است.
ضیایی مهر عنوان کرد: 66 هزار تن از این بار گوگرد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 175 درصد رشد داشته و سایر کالاهای ترانزیتی حمل شده از مرز سرخس پنبه و مواد شیمیایی و عمده مبادی آن کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان است.
مدیر کل راه آهن خراسان در خصوص کاهش زمان سیر بارهای ترانزیتی در کریدور سرخس-بندرعباس گفت: در راستای افزایش رضایت مشتریان و صاحبان کالا، با برقراری قطارهای باری برنامه ای و همچنین مستقیم در این مسیر، زمان سیر از یک هفته به 53 ساعت کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت راهبردی وترانزیتی کشور، می توان فرصتها و مزیت های زیادی را برای ترانزیت کشور در نظر گرفت و البته بهره برداری درست و به موقع از این فرصتها و همچنین انجام سرمایه گذاری لازم و تبلیغات گسترده همزمان می تواند در بهره برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیتی کشورموثر باشد.
وی خاطر نشان کرد: نحوه بهره برداری از این مزیتها و فرصتها و برقراری ارتباط حمل و نقلی با کشورهای هدف می تواند نقش برجسته ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت در نتیجه ارز آوری برای کشور، ایفا کند.