
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ کاپیتان مجید سجده در دیدار با استاندار بوشهر گفت:یکی از مشکلات این شرکت عدم تطبیق هزینه و درآمد از محل اجاره شناور به پایانههای نفتی است و همچنین هزینههای شهرداری و بندری نیز بالاست و ما به توجه به انتظار سهامداران خود مجبوریم هزینهها را پوشش دهیم.
کاپیتان مجید سجده ادامه داد: البته ما اساس خود را بر ارائه خدمات قرار داده ایم، اما از نظر اقتصادی مسیر خارگ سودده نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسیر بوشهر به خارگ به سبب مسافت وارد آبهای آزاد میشود، افزود: بر همین اساس جز شرکت والفجر هیچ شرکت دیگری امکانات سرویس دهی در این خط را ندارند.
مدیرعامل کشتیرانی والفجر ادامه داد: با توجه به مسیر ۴۸ مایلی بوشهر تا خارگ، قیمت بلیت شرکت کشتیرانی والفجر نسبت به الباقی مسیرهای دریایی بسیار پایین است.
آماده ایجاد حمل و نقل دریایی به قطر هستیمدر ادامه مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی نیز در پاسخ به سوال استاندار مبنی بر استفاده از ظرفیت بحران قطر برای کسب این بازار گفت: با توجه به امکانات بندر حمد در قطر به شرط تامین بار آمادگی ایجاد ظرفیت مناسب برای حمل و نقل دریایی با کانتینرهای یخچال دار را نیز داریم.
کاپیتان حمزه کشاورز بازاریابی دیگر کشورها برای حمل از طریق شناورهای ایرانی را مناسب دانست و افزود: برای توسعه تجارت ایران با قطر نیازمند نگاه ویژه تجار برای تامین بار با شرایط مناسب هستیم.
لزوم تغییر نگاه سازمان بنادر به تعرفههای بندریدر ادامه این نشست، علی اکبرغنجی مدیرعامل حمل و نقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به تجربه ناموفق روسیه گفت: در کنار توجه به بحث حمایت استانداری باید نوع نگاه سازمان بنادر برای ایجاد تعرفه را نیز تغییر داد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه پیش آمده در قطر و اعلام آمادگی این کشور بر ارائه تخفیفات بندری لازم است نگاه سازمان بنادر هم به این سو حرکت کند.
استاندار بوشهر هم با تشکر از خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد تا با تامین منابع از محل صندوق توسعه ملی حمایت ویژهای را برای توسعه گردشگری دریایی انجام دهد.
بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)؛ در دیدار دکتر محمد سعیدی و هیئت همراه با دکتر سالاری که در محل استانداربوشهر انجام شد، باستی معاون عمرانی این استانداری با تبیین ظرفیتهای این استان گفت: علاقه مندیم ناوگان دریایی در این خط توسعه پیدا کند تا مانند گذشته مسافرت دریایی به سمت قطر احیا شود و حمل و نقل دریایی توسعه یابد. وی ادامه داد: انتظار داریم کشتیرانی والفجر در راستای توسعه و نوسازی ناوگان حرکت کند تا از این رهگذر نیازهای این بخش را پوشش دهد.
باستی با بیان اینکه بوشهر یک شهر بندری است و ظرفیت توسعه گردشگری را دارد، افزود: از آنجا که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ناوگان ملی کشور است و ما آن جزیی از خود میدانیم انتظار داریم این شرکت معظم از فرصتها استفاده کرده و سرمایه گذاری بهینهای برای توسعه گردشگری دریایی انجام دهد.
معاون عمرانی استانداری بوشهر خط بوشهر خارگ را استراتژیک دانست و اظهار داشت: این جزیره بار ۹۵ درصد صادرات نفت کشور را به دوش دارد لذا باید با دید راهبردی و نه تنها اقتصادی برای راه اندازی این خط توجه کرد.
استاندار بوشهر نیز در ادامه این دیدار با اعلام اینکه ما حاضریم یارانه حمایتی را به کشتیرانی والفجر پرداخت کنیم تا خط خارگ بهینه شود، ادامه داد: حتی اگر پایانههای نفتی حمایت نکنند، ما آمادگی داریم تا حمایت کنیم، اما به نظر میرسد بهتر است به سمت تغییر نوع شناور پیش روید.
وی ادامه داد: کشتیرانی میتواند سرویس مناسبی را در این نقطه از کشور راه اندازی کند و دولت آمادگی دارد به منظور رفاه شهروندان این استان نیمی از کرایه حمل را تقبل کند.