• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۷۳۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
اقتصادی » مسکن

مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیک

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران از هزینه بالای حمل‌ونقل می‌گویدو معتقد است مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیک امکان پذیر است.

مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیکبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ امید ملک، رییس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران در باره کارایی پایین شبکه حمل و نقل به ویژه در حوزه صادرات گفت: اولین دلیل عمده بالا بودن هزینه حمل‌ونقل در ایران، نداشتن سیستم لجستیک است که بهره‌وری را به شدت کاهش داده است.
او ادامه داد : نتایج تحقیقی که کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران انجام داده است ، نشان ‌می‌ دهد هزینه صادرات مواد معدنی در ایران از معدن تا روی کشتی به نسبت سه کشور آمریکا، برزیل و استرالیا تا 100 درصد بیشتر است. این تفاوت قیمت، در مقایسه با کشورهایی آشکار شده است که از نیروی انسانی و سوخت گران‌تری بهره‌مند هستند.
وی با اشاره به ایجاد معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی در سال 1393 به عنوان یکی از نخستین گام‌ها در جهت بسترسازی قانونی برای توجه به صنعت لجستیک گفت:
تاکنون در کشور برای بخش ترابری استراتژی تعریف نشده و نگاه‌های جزیره‌ای سبب شده است حمل‌ونقل در ایران کارایی لازم را نداشته باشد و امکان رقابت را از صادرکنندگان ایرانی سلب کند.
ملک ادامه داد: اواخر تیرماه سال جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که نشان ‌می‌دهد به نسبت استفاده از صنعت لجستیک، یک درصد به رشد ناخالص داخلی کشور افزوده ‌می‌شود و به همین ترتیب، میزان تجارت نیز دو درصد رشد خواهد داشت.
این فعال صنعت حمل‌ونقل درباره بالا بودن هزینه‌های بندری نیز توضیح داد و گفت: بنادر ایران نیز از حیث برخورداری از امکانات و تجهیزات چندان پیشرفته نیست و در زمره بنادر نسل دوم قرار ‌می‌گیرد. برغم آنکه سرمایه‌گذاری بزرگی از ناحیه بخش خصوصی برای تسهیل عملیات بندری صورت گرفته است ، همچنان هزینه‌ها به شدت بالاست. چنانکه، هزینه عبور کالا از دروازه بندر تا روی کشتی برای کالاهای صادراتی در هرتن حدود 10 تا 12 دلار است و این رقم برای حمل کالا در فاصله ای حدود یک یا دو کیلومتر بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر امکان رقابت میان سرمایه‌گذاران را حذف کرده است، ادامه داد: صاحبان کالا و شرکت کشتیرانی اختیاری برای تصمیم‌گیری برای آنکه، کالا یا کانتینر خود را در کدام ترمینال باراندازی کنند، ندارند. البته این اختیار برای صادرکنندگان به نسبت واردکنندگان بیشتر است. اما این یک چرخه است و صادرات و واردات در بنادر به یکدیگر مرتبط است.
رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران راهکار اساسی کاهش هزینه حمل‌ونقل را در رعایت اصول شناخته شده تجارت ‌می‌داند و ‌می‌گوید: بخشی‌نگری، عدم‌انسجام و نبود نظام لجستیکی یکپارچه، سازمان‌های دولتی را به شدت به این سمت سوق داده است که از عبور و مرور کالا درآمدزایی کنند و این به ضرر تجارت خارجی کشور خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ورود ۴۳ میلیون متر مکعب آب در اثر فعالیت دو سامانه بارشی اخیر به سدهای استان
بازگشت بانوان کرمانی از رقابت های کشوری با خوشرنگ ترین مدال ها
آغاز هفته دهم رقابت‌های لیگ دسته دوم با شکست بندر آستارا در ماهشهر
آزادسازی ۲۵ هکتار از اراضی حریم رودخانه‌های آذربایجان‌شرقی
توزیع ۱۲۰ بسته معیشتی بین مددجویان بهزیستی در پویش یلدای مهربانی
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی خراسان جنوبی
پژو پارس سرقتي از رفسنجان در بم توقيف شد
جای خالی زغال سنگ در سبد انرژی ایران
تأخیر در آغاز به‌کار ادارات و مدارس فریدونشهرو مدارس گلپایگان
ماندگاری سرمای هوا در سمنان
مدارس ۵ شهرستان خراسان شمالی یکشنبه غیرحضوری شد
برنامه های یلدایی در قاب تلویزیون لرستان
کشف محموله سوخت قاچاق در رشت
نمایشگاه بین المللی کتاب استان کرمان
سردار وحیدی: جرات ندارند حزب‌الله را خلع سلاح کنند
اولویت دولت برای مسکن کارکنان نیرو‌های مسلح
گام تازه وزارت راه و شهرسازی برای تأمین زمین و تمرکززدایی
نظارت بر بازار رشت در آستانه‌ی شب یلدا
دریافت پایان کار، مشروط به اخذ رده انرژی
شور و اشتیاق خرید شب یلدا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
شروع به کار ادارات خراسان رضوی با ۲ ساعت تاخیر
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
از یک الزام مقرراتی تا موتور محرک توسعه پایدار در ساختمان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
پوشش ۲۸۰ هزار کیلومتر راه در شش روز اخیر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور  (۱ نظر)
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
پزشکیان: طرح راه آهن در خراسان جنوبی را به اتمام می‌رسانیم  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)