به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد.
در همین زمان، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی کردند.
برای اقتصاد مقاومتی تعاریف متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از جنبهای به این موضوع نگاه کرده اند.
اقتصاد مقاومتی به تعبیری کاهش وابستگی، تلاش برای خود اتکایی، تاکید بر مزیتهای اقتصادی برای تقویت تولید دانش بنیان ملی با نگاه به بازارهای جهانی است. نتیجه چنین رویکردی بطور قطع موجب افزایش قابل توجه تولید، متناسب با سلیقه و استانداردهای جهانی، بهبود سطح اشتغال داخلی؛ کاهش قیمت تمام شده محصول با کیفیت، افزایش قدرت خرید و در نتیجه سطح رفاه مصرف کنندگان و حرکت به سمت تعادل پایدار اقتصادی در مقیاسی بزرگتر از اقتصاد سنتی و تک محصولی است. اقتصاد مقاومتی معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد.
برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع خام و کاهش اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد.
به تعبیری دیگر اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح میشود، که البته باور و مشارکت همگانی واعمال مدیریت عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.
اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزههای فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بیاثر کردن آن تاثیرهاست و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است.
همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگیهای خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید شود.
اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزههای فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریتهای عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.
اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگیها و تاکید روی مزیتهای تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.
منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد فعال و پویا و نه یک اقتصاد منفعل و بسته است چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف میشود.
تفاوت اساسی اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی:این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. ریاضت اقتصادی به شرایطی گفته میشود که دولتها برای کاهش هزینهها و رفع کسری بودجه به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی دست میزنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولتها انجام میشود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وامها و کمکهای مالی خارجی میانجامد. اما اقتصاد مقاومتی مفهومی جداگانه و مستقل است.
برخی مختصات اقتصاد مقاومتی
۱ - مقاوم بودن اقتصاد، ۲ - استفاده از همه ظرفیتهاى دولتى و مردمى، ۳ - حمایت از تولید ملى به عنوان بخش درون زاى اقتصاد، ۴ - حضور جدی و فعال شرکتهاى دانش بنیان در اقتصاد، ۵ - استفاده حداکثرى از زمان، منابع و امکانات، ۶ - توجه ویژه به پژوهش در زمینه اقتصاد مقاومتى، ۷ - اقتصاد مقاومتی، معنا و مفهومی از کارآفرینی ۸ - توجه به نخبگان واستفاده ازفناوری نوین، ۹ - اشتغال زائی، ۱۰ - ثبات قیمت ها، ۱۱ - نهادینه شدن تولید ثروت حلال درجامعه و مذموم بودن تولید ثروتهای کاذب از طریق دلالی، ۱۲ - رفع موانع متعدد پیش روی تولید ملی، ۱۳ - ایجاد فضای رقابتی در بخش تولید و توزیع، ۱۴ - افزایش سطح بهره وری و ضرورت تشکیل نیروی انسانی کارآمد بیش از گذشته، ۱۵ - حمایت موثر از حقوق مصرف کنندگان.
فروشگاههای زنجیرهای و اینده شناسی شبکه توزیعارزیابی مجموعه فروشگاههای زنجیرهای هم نشان میدهد که به خوبی قابلیت تحقق عملی اقتصاد مقاومتی را دارد.
برخیها معتقدند هر پنجاه فروشگاه سنتی میتوانند با هم پیوست و از تسهیلات ویژه ایجاد فروشگاههای زنجیرهای بهرهمند شوند.
سهم خرده فروشی فروشگاههای زنجیرهای از ۵ درصد در دو سال گذشته به ۸ درصد افزایش یافته است و در برنامه ششم به ۲۰ درصد خواهد رسید.
یکی از سیاستهای وزارت صنعت هم اجرای ماده ۲۳ قانون اقتصاد مقاومتی است که بر شفاف و روان کردن شبکه توزیع تاکید دارد و هر قدر شبکه توزیع شفاف شود، حقوق مصرف کننده رعایت میشود و هم جریان طبیعی توزیع کالا قابل رصد خواهد
بود.
شفافترین قیمت تمام شده کالا را در فروشگاههای زنجیرهای میتوانیم داشته باشیم ضمن اینکه بهترین مجرا برای پایش کالاهایی است که تولید و تجارت انها روال طبیعی را طی میکند و به راحتی میتوان کالای قاچاق را رصد کرد.
با فرایند حاکم بر فروشگاههای زنجیرهای و چرخه الکترونیکی حاکم بر ورود و خروج کالا میتوان به راحتی مالیات قطعی واحدهای توزیعی را تعیین و اعمال کرد.
در این فروشگاهها میتوان تولید با کیفیت و دارای قدرت رقابت ایرانی را که کارگر ایرانی و هنر و دانش ایرانی تولید کرده است به چشم دید.
خرید از این فروشگاهها در حین حمایت از تولید ملی حمایت از اشتغال پایدار کارگر ایرانی است. در این فروشگاهها کالاهای مورد نیاز بدور از فضای تجملی و اسراف، اما با کیفیتی درخورد رفاه خانواده ایرانی عرضه میشود.
پیش از این هم معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت از تدوین سند توسعه افزایش فروشگاههای زنجیرهای در کشور خبر داده است.
فروشگاههای زنجیرهای سبب افزایش بهرهوری در نظام توزیع میشود و باید با تدوین سند توسعهای، سهم این فروشگاهها در نظام توزیع کشور افزایش یابد.
کاهش قیمت کالاها یکی از اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و سیستم توزیع در نظام فروشگاههای زنجیرهای فاصله بین تولیدکننده و عرضهکننده را کاهش میدهد و هزینهها را به حداقل میرساند.
نوینسازی شبکههای توزیع، شفافیت اطلاعاتی هم به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کمک میکند.
شفافیت اطلاعاتی برای برنامهریزی دقیقتر، مشارکت فعال اتحادیه در تدوین سند راهبردی و توجه به واحدهای صنفی توزیعی موجود و ایجاد تسهیلات برای آنها در جهت تطبیق با روشهای نو و افزایش درآمد باید در راستای توسعه فروشگاههای زنجیرهای مدنظر باشد.